  • 11. Data: 2020-10-18 18:10:07
    Temat: Re: Patent w Polsce przedwojennej na radioaktywne słodycze
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    /04/cocaine_tooth_drops.jpg

> [...]
    > "Żubrówka" sprzedawana na terenie USA nie może zawierać kunaryny,
    > a na tym związku przecież opiera się cała żubrówkowatość.
    >
    > Sto lat temu w modzie było wszystko, co zwiera pierwiastki
    > promieniotwórcze. Biżuteria, przedmioty osobistego użytku,
    > którymi można było się pochwalić w towarzystwie, że mają
    > w sobie rad, o którym wszyscy wokół mówią. Tak więc czekolada
    > z radem wcale nie dziwi. Szkodliwość dla zdrowia nie była
    > wtedy jeszcze poznana (w czekoladzie nie było tego pewnie
    > więcej, niż w bananach, które "świacą" dużo bardziej, niż

    Kiedyś czytałem o krewnym męża Marii Skłodowskiej-Curie,
    który wykorzystał zbieżność nazwiska do reklamy swojego
    promieniotwórczego produktu.
    Maria była tym oburzona, ale na zewnątrz broniła dobrego imienia rodziny.
    Taka wtedy panowała zasada, że brudy się pierze tylko w rodzinie.

    Można mieć jej za złe, że swym autorytetem, zablokowała próby
    wprowadzenia zasad ochrony przed promieniowaniem.
    Twierdziła, że uczeni sami są w stanie ocenić ryzyko, czego sama
    niestety wobec siebie poprawnie nie zrobiła.

    WM

  • 12. Data: 2020-10-19 16:48:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    >Czekolada z radem opatentowana, ale czy była też sprzedawana?

    Niekoniecznie ... rad bardzo drogi.

    >Ktoś to powinien zbadać. Sprzedaż radu chyba podlegała kontroli?

    Nie wtedy. Wladze nie zdawaly sobie sprawy z zagrozenia, zreszta w
    ogole wszystko bylo mniej uregulowane ... bo tez i wiekszosc byla
    chyba "naturalna".

    >https://polona.pl/item/sposob-wytwarzania-radjoakty
    wnych-zawierajacych-cukier-srodkow-spozywczych-i-odz
    ywczych,OTY0MjQxMTY/0/#info:metadata

    Moda sie zrobila.
    Byly kremy radioaktywne ... podobno. Przeciez wiadomo, ze taka nowosc
    naukowa musi byc lepsza niz zwykle mazidlo.

    J.

  • 13. Data: 2020-10-19 16:57:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    >Coca-Cola zostala pozbawiona kokainy dopiero na początku XX wieku.
    >A było tego niemało -- w jednym litrze tyle, co w typowej "działce".

    Naprawde ?
    Litr to znow nie tak duzo ... narkomanow, niekoniecznie swiadomych,
    bylo tak duzo, czy typowa dzialka jest bardzo mala ?

> [...]
    >wtedy jeszcze poznana (w czekoladzie nie było tego pewnie
    >więcej, niż w bananach, które "świacą" dużo bardziej, niż

    Szczegolnie jesli Kogutek dobra cene podaje.
    Tylko jak tego radu domieszac - kilka mg/jedna kropla roztworu na
    jedną kadź czekolady ?
    Nadal za drogo.

    Przypominam, ze MC-S przekazała Ojczyznie 1 gram radu, co pozwolilo na
    utworzenie całego Instytutu Radowego - rad jest silnie radioaktywny.

    J.

  • 14. Data: 2020-10-19 17:04:21
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-10-19 o 16:48, J.F. pisze:
    > Użytkownik "WM"  napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Niekoniecznie ... rad bardzo drogi.

    Ktoś to kupował, widać go było stać.
    https://www.seriouseats.com/images/20080626radioacti
    ve-chocola.jpg

    https://www.seriouseats.com/2008/06/radioactive-germ
    an-chocolate-bar-burke-and-braun.html

    Nie zawsze to było zabójcze.
    Zrobiono analizę wody z naczynia radioaktywnego: Revigator i wyniki były
    w normie.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Radium_ore_Revigator

    WM

  • 15. Data: 2020-10-19 21:34:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Naprawde ?

    Prawie. W dolnych granicach, taka dawka harcerska.

    > Litr to znow nie tak duzo ... narkomanow, niekoniecznie swiadomych,
    > bylo tak duzo, czy typowa dzialka jest bardzo mala ?

    Działki coca-coli też były małe. Jeszcze pół wieku temu butelka
    większa niz ćwierć litra była nie do pomyślenia.

    > Szczegolnie jesli Kogutek dobra cene podaje.
    > Tylko jak tego radu domieszac - kilka mg/jedna kropla roztworu
    > na jedną kadź czekolady ?
    > Nadal za drogo.

    Homeopatia działa tym lepiej, im stężenie niższe.

    > Przypominam, ze MC-S przekazała Ojczyznie 1 gram radu, co pozwolilo na
    > utworzenie całego Instytutu Radowego - rad jest silnie radioaktywny.

    Ten gram nie był po to, by stanowił kapitał założycielski, lecz
    by był używany. Można powiedzieć, rzecz bezcenna.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2020-10-20 12:07:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Ktoś to kupował, widać go było stać.
    >https://www.seriouseats.com/images/20080626radioact
    ive-chocola.jpg
    >https://www.seriouseats.com/2008/06/radioactive-ger
    man-chocolate-bar-burke-and-braun.html

    Byc moze dodali taniej rudy uranu ... byleby geiger cos pikał.
    Albo - patent patentem, ale ta czekolada tylko nazywa sie "Radium". A
    co - nie moze ?

    >Nie zawsze to było zabójcze.
    >Zrobiono analizę wody z naczynia radioaktywnego: Revigator i wyniki
    >były w normie.
    >https://en.wikipedia.org/wiki/Radium_ore_Revigator

    Bo - promieniowanie alfa, beta i gamma dla wody jest w zasadzie
    niegrozne.
    Beta i alfa zatrzymuja sie gdzies w tej wodzie tworzac niegrozne hel i
    elektrony, gamma troche tlumiona jest.

    Ba - to moze zabic drobnoustroje w wodzie, czyli wode polepszyc.

    Co innego natomiast taki promieniotworczy material spozyc, i on sobie
    bedzie niszczyl organizm od srodka. To sie zle skonczy.
    Albo oklady sobie robic ze skorup takiego rozbitego naczynia.

    Tak nawiasem mowiac ... my promieniowanie jakos tolerujemy, kto
    ciekawy niech policzy ile rozpadow wykonuje w czlowieku C14..

    J.

  • 17. Data: 2020-10-20 12:14:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Prawie. W dolnych granicach, taka dawka harcerska.

    >Działki coca-coli też były małe. Jeszcze pół wieku temu butelka
    >większa niz ćwierć litra była nie do pomyślenia.

    To sie pije dwie.

    >Homeopatia działa tym lepiej, im stężenie niższe.

    Byc moze tak to robili ... a homeopatia byla juz wtedy znana ?

    >Ten gram nie był po to, by stanowił kapitał założycielski, lecz
    >by był używany. Można powiedzieć, rzecz bezcenna.

    Rzecz o konkretnej wartosci :-)

    Nawiasem mowiac - mozna sie doczytac kto podarował
    "Maria Skłodowska-Curie przekazała Instytutowi pierwszy gram radu
    wartości ponad pół miliona ówczesnych zło­tych, ofiarowany przez
    kobiece stowarzyszenia polonijne w USA i Kanadzie."

    https://www.pib-nio.pl/o-instytucie/historia-instytu
    tu/instytut-radowy-im-marii-sklodowskiej-curie-w-war
    szawie/

    J.

  • 18. Data: 2020-10-20 14:39:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > To sie pije dwie.

    Wypijanie jednej takiej butelki w dwie osoby też nie było
    niczym niezwykłym.

    > Byc moze tak to robili ... a homeopatia byla juz wtedy znana ?

    Była znana dużo wcześniej. A przeknanie, że jak coś jest bardzo
    dobre, to wystarczy tego bardzo niewiele, jest jeszcze starsze.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2020-10-20 14:59:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Wypijanie jednej takiej butelki w dwie osoby też nie było
    >niczym niezwykłym.

    A to moze w dwoje dzieci, albo jako rarytas - bo 0.25 litra ... dzis
    na mnie w sam raz.
    Chyba, ze to bylo 0.33 litra ... to mozna na pol, a wkrotce drugą.

    J.

  • 20. Data: 2020-10-20 15:16:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A to moze w dwoje dzieci, albo jako rarytas - bo 0.25 litra ...
    > dzis na mnie w sam raz.
    > Chyba, ze to bylo 0.33 litra ... to mozna na pol, a wkrotce drugą.

    Coca-Cola za Gierka była w szklanych butelkach 0,25. Myśmy
    zresztą pustymi butelkami płacili koncernowi za ekstrakt do
    rozcieńczania. Na Zachodzie występowały jeszcze mniejsze
    butelki, 0,2 -- te zresztą ostatnio pojawiły się i u nas.
    Rarytasem była dla Niemców z NRD -- tam nigdy nie wpuszczono
    tego imperialistycznego napoju, więc Enerdowcy wozili od nas.
    A nasza cena (5 zł za 0,25) nie zachęcała do opilstwa, za to
    można było kupić dwie butelki piwa (jak było).

    Moja pamięć z dzieciństwa jest taka, że coca-cola wtedy była
    lepsza. Teraz to lura. Ale to może być teoria spiskowa,
    niemożliwa do zweryfikowania. O ile łatwo jest zamówić wino
    z dowolnego rocznika, to z colą tak nie jest. Nie ma jak
    porównać.

    Jarek

    --
    Nigdy nie będzie tak ślicznych dziewcząt
    Nigdy nie będzie tak pysznych ciastek