  • 1. Data: 2020-05-15 11:11:13
    Temat: Płyta GA-7VA - sens?
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    Witam,

    Dostałem płytę Gigabyte GA-7VA:

    http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-7va_1x#kf

    jest na niej jakieś CPU i ram, nie sprawdziłem jeszcze jakie dokładnie.

    Mam pytanie ogólne: czy tego typu komp nada się jeszcze na NASa? W sensie
    posadzić tam jakiś FreeNAS, wpakować na strych i żeby kopie robił? Czy nie
    warto?

    No i jeśli warto to jak podłączyć dyski SATA? Na płycie złącza tylko
    PATA.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 2. Data: 2020-05-15 11:50:58
    Temat: Re: Płyta GA-7VA - sens?
    Od: MF <n...@n...noproblem.invalid>

    On 15/05/2020 10:11, Roman Tyczka wrote:
> [...]
    > warto?
    >
    > No i jeśli warto to jak podłączyć dyski SATA? Na płycie złącza tylko

    Płytę podobnej generacji, tylko z pamięciami SDR, miałem w blaszaku
    złożonym ze 20 lat temu. Mój wewnętrzny Szkot mówi, że jak dają za
    darmo, to brać i używać. Ale mimo wszystko bym się mocno zastanowił nad
    tym, ile ta płyta jeszcze pochodzi, a jak wreszcie padnie, to czy nie
    pociągnie za sobą dysków. Poza tym najpierw sprawdź, czy możesz w ogóle
    dostać i ile zabulisz za zabytkowe dodatki do tej płyty: kartę graficzną
    na AGP (albo jeszcze bardziej zabytkową na PCI), kartę sieciową na PCI,
    w tym czy dostaniesz kartę z obsługą 1 Gbps, a co do dysków, to
    najlepsza byłaby karta RAID na PCI z portami SATA (czy takie w ogóle
    istniały?), druga możliwość to karta i dyski SCSI. Przejściówki
    PATA-SATA istnieją, ale dają prędkość PATA, słabiutko.

    Czuję przez skórę, że to średnio się opłaca.

    --
    MF

  • 3. Data: 2020-05-15 11:52:01
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-05-15 o 11:11, Roman Tyczka pisze:

    > No i jeśli warto to jak podłączyć dyski SATA? Na płycie złącza tylko
    > PATA.

    Nie warto z powodu braku złącz.
    Istnieją odpowiednie przelotki ale cena kilku nowych
    pewnie będzie podobna do ceny starej płyty (z pamięcią, procesorem
    i chłodzeniem) a uzyskiwane prędkości będą jak przy pata.

    Avast.

  • 4. Data: 2020-05-15 12:23:21
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 15/05/2020 10:11 AM, Roman Tyczka wrote:
> [...]
    > warto?
    >
    > No i jeśli warto to jak podłączyć dyski SATA? Na płycie złącza tylko

    Zuzycie pradu cie satysfakcjonuje?

  • 5. Data: 2020-05-15 12:24:55
    Od: m...@s...com

    Deep inside the Matrix, convinced that Fri, 15 May 2020 11:11:13 +0200
    is the real date, Roman Tyczka <n...@b...no> has written
    something quite wise. But (s)he wasn`t the one.

    >http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-7va_1x#k

    U mnie do niedawna na podobnym starociu chodził freenas, i pewnie
    chodziłby dalej, gdyby płyta nie zaczęła kaprysić. dyski podpięte
    przez kontroler na pci, całość działała stabilnie. Dla jednego usera i
    niewielkiego obciążenia było znośne, chociaż mimo dołożenia
    gigabitowej karty sieciowej było to po prostu wolne w porównaniu z
    dzisiejszymi standardami. Ale działało wystarczająco.

    Mimo to poszukałbym jednak czegoś nowszego, z natywnym sata i eth1000
    na pokładzie, po zmianie widzę różnicę w responsywności i transferach.
    W zużyciu prądu pewnie też jakaś jest...

  • 6. Data: 2020-05-15 12:42:38
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Fri, 15 May 2020 10:50:58 +0100, MF wrote:

> [...]
    > PATA-SATA istnieją, ale dają prędkość PATA, słabiutko.
    >
    > Czuję przez skórę, że to średnio się opłaca.

    Akurat kartę AGP mam, od dawna żal wypieprzyć, a teraz mogłaby popracować,
    sieciówkę też mam. Nawet mam dwa dyski PATA... razem 370GB. Niezbyt dużo,
    ale już coś. Fakt, że raid by się o wiele bardziej przydał, z drugiej
    strony dopłacanie do tego szrota rzeczywiście obniża sens do wartości
    ujemnej.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 7. Data: 2020-05-15 12:43:47
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Fri, 15 May 2020 11:23:21 +0100, 2late wrote:

    > Zuzycie pradu cie satysfakcjonuje?

    Nie wiem jakie będzie, ale kiedyś kompy sumarycznie mniej żarły niż dziś.
    Uważasz, że zje za dużo?

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 8. Data: 2020-05-15 12:44:47
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Fri, 15 May 2020 12:24:55 +0200, m...@s...com wrote:

> [...]
    > na pokładzie, po zmianie widzę różnicę w responsywności i transferach.
    > W zużyciu prądu pewnie też jakaś jest...

    No ale ja nie szukałem, po prostu ktoś chciał wywalić to zabrałem i teraz
    zastanawiam się po co, wiesz jak jest, dzieci komuny ;-)

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 9. Data: 2020-05-15 13:10:34
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-05-15 o 12:44, Roman Tyczka pisze:

    > No ale ja nie szukałem, po prostu ktoś chciał wywalić to zabrałem i teraz
    > zastanawiam się po co, wiesz jak jest, dzieci komuny ;-)

    Ludzie łażą i szukają sprzętu pod w95 i w98.
    Do uruchomiania starych gierek.
    Jak masz grafikę to złóż, pobaw się a potem sprzedaj
    jakiemuś miłośnikowi starych gierek.

    Avast.

  • 10. Data: 2020-05-15 13:11:04
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Miałem do tego zasilacz bodajże 350 wat.
    Czipset VIA, same problemy (jakiś BIOS niezależny ściągałem), podobnie z grafiką, ale
    na koniec 98se chodził nieźle.
    Dla porównania tani NAS z demobilu to będzie ze 35 wat.

    -----