  • 171. Data: 2022-12-11 14:08:47
    Temat: Re: Powerbank vs akumulator motocyklowy
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Tydzień to jeszcze do ogarnięcia. Byleby to jedno krzywe odpalenie nie
    > było ostatnim.

    Nie do końca jest to zdefiniowane. Problemy mogą być gdzie indziej.

    Miałem/mam taki właśnie. Wystarczy temperatura -10C i nie mogę odpalić
    silnika nawet, jeśli akumulator jest nowy. Kiedyś myślałem, że to wina
    akumulatora ale to cykl pewnych zdarzeń. Akumulator po nocy - 10C ma
    niższe napięcie a zatem prąd rozruchowy jest mniejszy. Mam silnik
    3L/diesel i mechanik nakarmił go olejem półsyntetycznym (był syntetyk)
    wobec czego olej przy tej temperaturze stawia znacznie większy opór,
    rozrusznik nie potrafi wznieść się na obroty, co skutkuje mniejszym
    ciśnieniem na pompie wtryskowej i dupa :) 2 x wymieniałem akumulator ale
    tak się składało, że temperatura później była wyższa i silnik odpalał.
    Dopiero po 4-5 zaniemówieniu obwodu, doszedłem do tego wniosku :)

    Do tego są odpowiednie przyrządy, głównie bazujące na metodzie "zwarcia"
    i pomiaru ale nawet obsługa potrafi "spierdolić" pomiar na skutek
    niewłaściwego styku/podłączenia. Ponawianie takiego pomiaru już nie jest
    takie samo, bo pierwszy pomiar może spowodować rozładowanie...a oni
    potrafią mierzyć 5x i za każdym razem jest gorzej, pomimo że może być
    dobrze :) Cóż, wiedza.

    > No właśnie przes chwilę zastanawiałem się, czy nie zamontować sobie
    > jakiegoś woltomierza, ale z drugiej strony dość wyraźnie słyszę jak
    > odpala. Nawet jeśli nadal odpala po 1 obrocie to jest różnica.

    Mam woltomierz ale to nie jest liniowe. Dopiero kiedy jest "ten dzień" i
    wskaże napięcie rano 12.0V to później już jest lawina zdarzeń. Nawet we
    współczesnych smartfonach nie jest łatwe określenie stanu baterii do
    momentu, kiedy nagle wyłączy się przy 30%. Ogólnie brakuje dobrego
    algorytmu do takich pomiarów i specjalnie dostosowanych urządzeń
    _bezzwarciowych_. Nawet wszelakie apki w telefonach pokazują tak różne
    stany, że nie wiadomo której wierzyć a jest to spowodowane głównie tym,
    że każdy obwód elektroniczny w innym telefonie się różni między sobą i
    nie ma "stałych" na których można oprzeć resztę, stąd różne wskazania.

    Nie piszę tu o skrajnosciach ale właśnie o systemie powiadamiania
    _przed_ awarią.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 172. Data: 2022-12-12 08:19:04
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 29.11.2022 o 12:50, J.F pisze:

    > Wiekszosc laptopow ma raczej 19V zasilania, nowsze USB-C
    > tez.
    >
    > Sa zasilacze samochodowe do laptopow, na 12V, zawsze to jedna
    > transformacja mniej ..

    > Moze by i starczylo.
    >
    > Z drugiej strony - az sie prosi wydlubac ogniwa, i podlaczyc 3-4
    > szeregowo, po co jakies przetwornice.
    > Tylko lekki strach tak na lapku dłubac :-)
    >
    > J.

    Prosta sprawa!
    Kiedyś w sytuacji awaryjnej (padł zasilacz od laptopa) obciąłem kabelek
    od zasilacza i podłączyłem bezpośrednio do wtyczki samochodowej (ta do
    gniazda zapalniczki).
    Działało dobrze z tym, ze już nie ładował się akumulator laptopa - zbyt
    niskie napięcie z samochodu.

    Czyli jednak dla pełnego komfortu przetwornica jest niezbędna.

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach: