    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Subject: Precyzyjne listwy pinowe - są różne rozmiary?
    Date: Tue, 15 Sep 2020 13:58:34 +0200

    Zaprojektowałem dwustronną płytkę, na której miało się znaleźć kilka
    układów w obudowach DIP. Ponieważ nie chciało mi się czekać aż
    zamówienie przyjdzie z Chin, wykonałem płytkę domową metodą, co
    kosztowało mnie rezygnację z metalizacji otworów. Musiałem więc lutować
    podstawki pod układy scalone z obydwu stron.
    Stwierdziłem, że precyzyjne dwie listwy z "precyzyjnymi" żeńskimi
    złączami pozwolą łatwiej dostać się do pól lutowniczych, niż w przypadku
    "pełnych" podstawek.

    Układ zlutowałem, ale po jego uruchomieniu okazało się, że działa
    niestabilnie. Prę razy sprawdziłem poprawność połączeń, ale wszystko
    wyglądało w porządku. Dopiero podczas wyjmowania układów zwróciłem uwagę
    na jedną rzecz - siedziały one wyjątkowo "luźno", opór podczas
    wyjmowania był zauważalnie mniejszy niż w przypadku nawet mocno
    "wyrobionej" podstawki precyzyjnej. To najbardziej prawdopodobny powód
    niedziałania układu.

    Trafiłem na jakieś wadliwe sztuki, czy też istnieją różne standardy i
    te, które posiadam zwyczajnie nie nadają się do montowania układów
    scalonych? Można gdzieś dostać takie listwy, które nadawałyby się do tego?