  • 51. Data: 2021-04-07 14:58:26
    Temat: Re: Przenośny, uproszczony filesystem
    Od: J-23 <B...@p...fm>

    W dniu 2021.04.07 o 13:40, heby pisze:

    > Otóż to.
    > - Jakie Pan ma kwalifikacje na lekarza?
    > - Żyje od 40 lat i dobrze mi to wychodzi

    Co to wnosi do rozmowy - nic.

    > Tam są wie rzeczy: struktura zapisu bloków symulowanego dysk tak, aby
    > plik mógł rosnąc i redukować dynamicznie.
    >
    > To załatwia VM.
    >
    > I jest nastepna warstwa, to filesystem w systemie gościa.
    >
    > Maszyna ma w nosie co gość robi z emulowanym dyskiem i jaki ma na nim
    > filesystem. Ona tylko emuluje urzdzenie blokowe.

    A czym jest dysk? Ze tak zapytam bo może inaczej rozumiemy urządzenia
    blokowe

    > Innymi słowy maszyna wirtualna zajmuje sie tą łatwijeszą częscią.

    Tak ale skąd czerpie info właśnie z tego pliku co tlumacze ci byś tam
    zajrzał

    > Nie rozmuiesz. Prosty FS mogę sobie napisać. Pliki, duperele.
    >
    > Prawdziwe ciekawoski kryją się w lockach, wielodostepie, kronikowaniu,
    > GC i trim, translacji bloków w tle.

    Czemu tego nie sprawdzisz w innych Filesystemach chociać juz po
    ciekawostkach widać że to wykracza po za tą tematyke ale ty tego nie
    rozumiesz (Nie rozumiesz że Filesystem to tylko struktura) reszta jest
    gdzie indziej

    > I ma takie same problemy jak trzymanie pliku ZIP w pamięci i operowanie
    > na nim w realtime. ZIPy to nie filesystemy tylko storage. Pakuje się raz
    > i koniec.

    Masz uraz do ZIPa że tak sie na nie uparłeś znam kupe innych rozszerzeń
    np bin ktore przechowywują inne pliki (poslugując się twoim tokiem
    rozumowania)

    mam 3 obrazy zapisane w pliku bin i teraz zagadka jak do obrazka numer 2
    dodać kwiatek? Ty masz z tym problem ja nie mam problemu znająć
    zawartość bin by do obrazka nr 2 dodać kwiatek

    Dlatego jest bardzo ważne co w tym pliku twoim ma być ty tylko
    odpowiadasz pliki a to troche ogolna odp

    > No więc synchronizacje std::vector rozwiązuje kontroler pamięci czy
    > algrotym programu? Analogia wielodostępu do pliku wręcz idealna.

    > Ale nie odpowiedziłeś na pytanie. Kto gwarantuje spójnośc danych w
    > pliku, jesli dorywaja się do niego dwa procesy na raz. Mówje o spójności
    > tego mitycznego "formatu" który ma byc rozwiązaniem wszelakich problemów.

    Od kiedy Filesystm jest gwarantem spójności pliku? Są narzedzia do tego
    FS nic o spojnosci pliku nie wie

    > Struktura ma być odporna na wielodostęp. Inaczej: dowolna operacja na
    > pliku wykonana w procesie A ba być widoczna spójnie w procesie B.
    > Gwarantuje to *prawie* każdy filesystem.

    Pokaż jakiś przykład bo pierwsze słysze że Filesystem oodpowiada za
    spojność - jaką spójność masz na mysli bo moze znowu mowisz o czymś co
    zupelnie inaczej się nazywa

    > :D

    No wlasnie tylko tyle można zrobić z twoją próbą zbudowania czegokolwiek
    - uśmiechnąć się

    > Nic. Do kosza. Kronikwanie nie słuzy do ratowania dupy w przypadku padu
    > fizycznego dyku/partycji. Pomyliłeś z RAID.

    Wpisz "kroniki" w google a dowiesz się po co powstały bo tego nie wiesz.

    Inna bajka że co FS są inaczej implementowane

    > Wydaje mi się że wiem dostatecznie. Podpowiem Ci: do poprawiania
    > miękkich błedów, takich jak nieoczekiwane znikniecie zasilania. Dzięki
    > kronikom można okreslić jakiś poziom pewności, że sekwencyjny zapis
    > zadziałał w przewidywalny sposób, a nie wynikajacy z przypadku ułożenia
    > cache dysku lub tego że flash nie zdążył się na czas skasować.

    Zablysnąłeś wiedzą a ja na to powiem że mało wiesz

    > Zabieranie się za robotę a potem "optymalizowane" uważam za żałosne
    > podejście studenta na zaliczenie. Najpier należy zdobyć wiedzę, potem
    > pracować wiedząc co czyniąć.

    Ty nie zbierasz ty szukasz pomysłu który adoptujesz do wlasnego roziązania

    > To proste, mistrzu. Twój plik z maszyny wirtualnej to nie filesystem.
    > Więc nie rozwiązuje problemów. Twoje "zrób se pliki" nie rozwiązują
    > problemów, bo magia jest w "itd" które zgrabnie pomijasz mocą swojej
    > ignorancji.

    Ty pomijasz więcej niż ci sie wydaje ale cóż nie ja mam problem ale ty.
    Ja akurat pracuje na czymś podobnym co chcesz osiągnąć - zbudowałem to
    od zera wzorująć się na FAT32 i ntfs-3g i wlasnie VDI no ale co ja tam
    wiem według ciebie to jest za mało.

    Pozdrawiam

  • 52. Data: 2021-04-07 15:06:23
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/04/2021 14:29, J-23 wrote:
    > Ty to co nazywasz katalogiem jest zbiorem bajtów zrozum to wreszcie. Bo
    > jak widać tego nie pojmujesz

    Nie pojmuję, bo ich nie potrzebuje.

    > Twoim rozwiązaniem jest wziąć adoptować system plikow i go przenieść na
    > to by pracował na pliku a nie na fizycznym dysku

    Wow. Prawdziwy postęp w Twoim pojmowaniu, zaczynasz czaić bazę. Tak,
    mógłbym tak zrobić.

    Jesty tylko detal: 99% filesystemów pracuje ze stałym rozmiarem kontenera.

    O ile mogę napisać warstwę trimującą pod spodem, to mam nadzieje że
    redukujac swoją ignorancję w temacie "jak się pisze filesystemy" może
    się okazać że to jest zrabialne za jednym razem z fs.

    > Tylko ty nie pojmujesz tego że to wiąże sie ze zbudowaniem odpowiedniej
    > struktury

    :D Znowu ta mistyczna struktura. Zdardź wreszcie jak ona wygląda.

    > A no gdzie szukać informacji jak to zbudować - skoro potrzebujesz
    > funkcjonalności pliku to zobacz jak on jest zbudowany np na FAT czy
    > innym systemie wyciągnij wnioski i pisz

    Ale FAT jest gówno wart.

    > Dlaczego piszę że to moim zdaniem system pliktów to jest dużo na wyrost
    > bo to co potrzebujesz da się zrobić w dużo mniej skomplikowany sposob
    > niz Filesystem

    I oczywisćie *jeszcze* nie ujawniłeś tego światu. Ale czekamy.

    > Zrob prosty test zapakuj dwa pliki w jeden tylko nie zipem :) i co nie
    > da się na nich pracować - da tylko musisz wiedzieć jakie to są pliki i
    > co chcesz z nich wyciągnąć a ty poki co nic nie wspominasz jakiego typu
    > sa pliki ktore będziesz pakował czy znasz format tych plikow?

    Genialne. Zlepmy te wszystkie pliki w OS, na ch... komu filesystemy.

    Może podpowiem: powiększ środkowy plik o bajt.

    I określ co to jest "zapakuj".

    > Brak jest podstawowej informacji co ty chcesz robić

    Jak się nie czyta postów, szczególnie pierwszego, to faktycznie brak.

    > Zapakować pliki w jeden to wystarczą strumienie i taką informacje żeś
    > dostal ode mnie

    Genialne. Dowolny problem można rozwiązać poprzez zignorowanie trudnych
    aspektów a nastepnie podając trywialne rozwiązanie.

    Zrobisz karierę w polityce.

    > Napisales pracować na plikach czyli co z nimi robić
    > 1. Obcinać/sklejać modyfikować a jeśli modyfikować to jak?

    Normalnie. file.writeBytes( buf, count );

    > 2. Uruchamiać te pliki

    Nie.

    > moge jeszcze dużo rzeczy wypisać o których nawet słowkiem nie
    > wspomnialłeś a są istotne

    Wspomniałem o wszystm co istotne.

    > Pytałem w którymś poście budujesz symulator dysku - cisza brak odp

    To nie symulator dysku. Symulator dysku da się zrobić jako dd
    if=/dev/zero of=dysk bs=512 count=1000. Działa znakomicie.

    > Domyslam sie że nie ale wypisanie 4 czy 5 punktow ktore ująłeś w którymś
    > poscie i pracowanie na tym to mi do zrobienia czegoś takiego wystarczą
    > strumienie.

    Nie wystarczą.

    > Kwestia tylko co rozumiemy przez prace na plikach o ktorej
    > nie wspomniales ani slowem

    Padało to w wątku niezliczoną ilość razy.

    > Widzisz i sam nie wiesz co czytasz. Bo dla mnie to nie jest poskładanie
    > protonow i neutronow a zdobycie doświadczenia na bazie tego co ktos
    > stworzył. Ty probujesz dostać gotowy pomysł i adoptować go do swoich
    > potrzeb a tak to nie dziala.

    Dokładnie. A jak świeci słońce, to jest dzień. Można mnie cytować.

  • 53. Data: 2021-04-07 15:21:20
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/04/2021 14:58, J-23 wrote:
    > Co to wnosi do rozmowy - nic.

    Tak jak i cała reszta tych dywagacji, przeciez ja ciągnę tą dyskusję z
    powodów sportowych.

    > A czym jest dysk?

    Czymkolwiek co ma stan potrafiący chwilę przetrwać.

    > Ze tak zapytam bo może inaczej rozumiemy urządzenia
    > blokowe

    Rozumiemy tak samo. Rozumiemy jako disc[blockIndex]=block.

    Pod spodem może być stacja dysków Atari 1050, jeśli to ma znaczenie.

    > Tak ale skąd czerpie info właśnie z tego pliku co tlumacze ci byś tam
    > zajrzał

    Ale tam nic nie ma poza tranaslacją bloków.

    > Czemu tego nie sprawdzisz w innych Filesystemach

    Ponieważ dano to zrobiłem. Wnioski są takie że optymalizacje są na tyle
    głebokie i rozległe, że traci się obraz i skrajnie utrudnia analizę. Na
    ten przykład przegladałem ext4. Bez dokumentacji nie byłem w stanie się
    w tym poruszac, z dokumentacją byłem w stanie pojąć 10% całości.

    > Nie rozumiesz że Filesystem to tylko struktura

    O, to akurat rozumiem.

    > Masz uraz do ZIPa że tak sie na nie uparłeś znam kupe innych rozszerzeń
    > np bin ktore przechowywują inne pliki (poslugując się twoim tokiem
    > rozumowania)

    I one pozwalają na dynamiczną modyfikację swojej zawartości z
    trimowaniem i wielodostępem? Wow.

    > mam 3 obrazy zapisane w pliku bin i teraz zagadka jak do obrazka numer 2
    > dodać kwiatek?

    To łatwe. Proponuje trudniejsze: jak dodać czwarty obrazek z kwiatkiem
    pomiędzy pierwszy i drugi.

    > Dlatego jest bardzo ważne co w tym pliku twoim ma być ty tylko
    > odpowiadasz pliki a to troche ogolna odp

    Wystarczająca.

    > Od kiedy Filesystm jest gwarantem spójności pliku?

    Od czasu posiadania kroniki. Dane zapiywane są albo w całości jakiejś
    jednostki albo nie. Są również albo zapisywane sekwencyjne, albo tracone.

    W przypadku systemów bez kronikowania i cache, możlie sa przykre
    sytuacje kiedy write zadziała niesekwencyjnie zapisując kawałki pliku w
    róznych miejscach a winnych nie i nie ma nad tym kontroli.

    > Są narzedzia do tego
    > FS nic o spojnosci pliku nie wie

    Ależ wie.

    Dam Ci taki przykłąd.

    Proces A kasuje plik. Wymaga to zmiany kilkudziesięciu bloków na dysku.

    Proces B otwiera ten sam plik. Filesystem zapewnia że albo go otworzy
    albo nie. Nie ma sytuacji że "otworzy w trakcie kasowania przez inny
    proces i częśc danych będzie popsuta".

    To jest spójność. Nie ma stanów niepewnych lub wręcz popsutych.

    > Pokaż jakiś przykład bo pierwsze słysze że Filesystem oodpowiada za
    > spojność - jaką spójność masz na mysli bo moze znowu mowisz o czymś co
    > zupelnie inaczej się nazywa

    Powyżej wyjaśnienie.

    > No wlasnie tylko tyle można zrobić z twoją próbą zbudowania czegokolwiek
    > - uśmiechnąć się

    Przepraszam, ale pękam ze śmiechu od przedwczoraj. Nie wiem czemu. Może
    to z powodu pogody.

    > Wpisz "kroniki" w google a dowiesz się po co powstały bo tego nie wiesz.

    U mnie chyba inny internet jest:

    "A journaling file system is a file system that keeps track of changes
    not yet committed to the file system's main part by recording the
    intentions of such changes in a data structure known as a "journal",
    which is usually a circular log. In the event of a system crash or power
    failure"

    > Zablysnąłeś wiedzą a ja na to powiem że mało wiesz

    Wiem, że wiesz, że wiem.

> [...]
    > Ja akurat pracuje na czymś podobnym co chcesz osiągnąć - zbudowałem to
    > od zera wzorująć się na FAT32 i ntfs-3g i wlasnie VDI no ale co ja tam

    Napisałeś ręcznie coś podobnego do ntfs-3g? Wow. To sorry. Możesz mieć
    rację we wszystkim, jesteś moim idolem. I to wszystko w OpenPascalu?

  • 54. Data: 2021-04-07 16:35:27
    Od: J-23 <B...@p...fm>

    W dniu 2021.04.07 o 15:21, heby pisze:

    > Napisałeś ręcznie coś podobnego do ntfs-3g? Wow. To sorry. Możesz mieć
    > rację we wszystkim, jesteś moim idolem. I to wszystko w OpenPascalu?

    Nie podobnego do ntfs-3g (i pozostałych elementow ktore wymienilem) ale
    wykorzystując wiedze na podstawie analizy zródeł a to różnica

    A podobne rozwiązanie do Twojego tylko ja nie oznaczam że coś jest
    plikiem czy katalogiem

    wspomniałeś w drugiej odnodze tego wątku cytując "Może podpowiem:
    powiększ środkowy plik o bajt."

    Ja go właśnie tak powiekszam nawet o kilka dziesiąt mega i moge również
    zmiejszać ale ty nadal tego nie czaisz - znam doklładnie co chce tam
    wstawić a nie tak jak u ciebie odp że to "plik" mowiąc plik to akurat
    nic nie mowi. Twierdzisz że podałeś kilkadziesiąt razy w swoich postach
    co to ma być - nie podałeś ani razu. Tak samo nie wspomniałeś o api na
    które się powołujesz że jest niby w glownym w poście.

    A gdzie ja napisałem że w Object Pascalu to po pierwsze. Masz jakieś
    urojenia - lub co najmniej problem z czytaniem ale to już zauważyłem dawno

    Podsumowując życzę powodzenia bo nie da się rozmawiać konkretnie nie
    udzielając odpowiedzi na pytania. Nie tylko ja to zauważyłem tutaj ale
    mniejsza o to

    Pozdrawiam
    J-23

  • 55. Data: 2021-04-09 12:04:08
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    W dniu 14.01.2021 o 13:31, heby pisze:

    > Dzięki temu mogę w jednym pliku trzymac w środku wiele plików,
    > bezustannie je czytajac i zmieniając. Ułatwi mi to pracę, ponieważ pliki
    > te są trzymane razem, user nie może nic w nich popsuć, nie muszę
    > bezustannie pakować/rozpakować jak robi np. OpenOffice (u nich
    > kontenerem jest packer). Od razu gotowe do pracy.

    Może SQLite?

    --
    pzdr
    Roman

  • 56. Data: 2021-04-09 13:42:03
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/04/2021 12:04, Roman Tyczka wrote:
    > Może SQLite?

    Mam tak w celach zatkania czymś interfejsu. Ale SQLite jest absurdalnie
    powolne przy czytaniu random access pliów i jedyna metoda synchronizacji
    mutithread jest *chyba* implementowana dość naiwnie sądząc po zachowaniu.

    Tak czy inaczej taka zatyczka na API się nie sprawdza za dobrze,
    produkcyjnie. W testach ok, jako mock.

  • 57. Data: 2021-04-09 22:55:41
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    W dniu 09.04.2021 o 13:42, heby pisze:
> [...]
    > mutithread jest *chyba* implementowana dość naiwnie sądząc po zachowaniu.
    >
    > Tak czy inaczej taka zatyczka na API się nie sprawdza za dobrze,

    To idźmy dalej tym tropem, może Firebird Embedded? :-)

    --
    pzdr
    Roman

  • 58. Data: 2021-04-10 12:21:30
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/04/2021 22:55, Roman Tyczka wrote:
    > To idźmy dalej tym tropem, może Firebird Embedded? :-)

    Wiesz, ja nie tylko chce funkcjonalność, przydała by się też prędkośc.
    mmap by się przydał w zasadzie. W przypadku sprytnie rozwiązanego
    filesystemu można doprowadzić do sytuacji gdy rawdata z filesystemu jest
    widziane wprost w pamięci, w miarę liniowo.