  • 1. Data: 2013-06-27 15:22:47
    Temat: Przetwornica z kilkoma napięciami wyjściowymi.
    Od: Mario <m...@...pl>

    Witam.
    Mam przetwornicę flyback 24V na 5/15/-15. Na transformatorze z Ferystera
    :) W sumie liczę na radę Romana, ale wrzucam pytanie na grupę, bo może
    sprawa będzie interesująca dla innych. Oczywiście mile widziane rady
    wszystkich znających się na temacie.
    Nie potrzebuję izolacji galwanicznej więc flyback (na UC3843) wybrałem
    aby łatwo uzyskać kilka napięć. Ale denerwuje mnie zbyt duży moim
    zdaniem poziom zakłóceń z przetwornicy obserwowany na części analogowej.
    Jakoś idą po masie bo analogówkę zasilam z +-12 uzyskiwanych z tych
    +-15V na układach 78/79, plus dławiki, kondensatory itp.
    No i mam koncepcję żeby przejść na buck, który zdaje się, daje znacznie
    mniej zakłóceń. Tylko jak to zrobić, żeby uzyskać 3 napięcia 5V/1A,
    15V/200mA, -15V/200mA. Najlepiej z jednej przetwornicy, żeby nie mnożyć
    źródeł zakłóceń. W dodatku żeby to były tanie i dostępne elementy.
    Będę wdzięczny za rady.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 2. Data: 2013-06-27 18:43:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mario,

    Thursday, June 27, 2013, 3:22:47 PM, you wrote:

    > Mam przetwornicę flyback 24V na 5/15/-15. Na transformatorze z Ferystera
    > :)

    Skoro z Ferystera, to podaj jakie ma napisy na sobie.

> [...]
    > 15V/200mA, -15V/200mA. Najlepiej z jednej przetwornicy, żeby nie mnożyć
    > źródeł zakłóceń. W dodatku żeby to były tanie i dostępne elementy.

    Na początek skorzystaj z izolacji skoro masz taką możliwość.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2013-06-27 19:06:38
    Od: Mario <m...@...pl>

    > Skoro z Ferystera, to podaj jakie ma napisy na sobie.

    Projektowany dla mnie TI-EFD20-5V-2X15V-1

    > Na początek skorzystaj z izolacji skoro masz taką możliwość.

    No nie bardzo bo nie mam uzwojenia bias. Ponadto 24V z którego go
    zasilam też jest wykorzystywane w układzie.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 4. Data: 2013-06-27 21:46:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mario,

    Thursday, June 27, 2013, 7:06:38 PM, you wrote:

    > Projektowany dla mnie TI-EFD20-5V-2X15V-1

    Obcięty indeks, powinno być TI-EFD20-5V-2x15V-16W :)
    Ale, że dopiero teraz się obudziłeś? ;)

    [...]

    > No nie bardzo bo nie mam uzwojenia bias.

    A to akurat nie jest problemem - potrzebujesz max kilkanaście mA.

    > Ponadto 24V z którego go zasilam też jest wykorzystywane w układzie.

    To faktycznie może być problem.

    Sprawdziłem projekt i dzisiaj - zakładając te same ograniczenia jak 3
    lata temu - inaczej bym go nie zrobił. 16W na tak małym rdzeniu to
    bardzo dobry wynik - szczególnie, że to na dokładkę SMD.

    Najczęściej popełnianym błędem wszelkich flybacków jest niezadbanie o
    minimalizację pętli - poczynając od masy, poprzez rezystor kontroli
    prądu, tranzystor kluczujący, obie połówki uzwojenia pierwotnego
    połączone szeregowo (1 - dren, 12 zwarta z 2, 11 do +zasilania)
    +zasilania zablokowany kondensatorem ceramicznym do masowego punktu
    rezystora kontroli prądu.

    Punkt masy przy rezystorze kontroli prądu jest głównym punktem masy.
    Do niego należy podłączyć zasilanie i od niego ma iść masa do
    kontrolera czy też do wyjść.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2013-06-28 14:38:35
    Od: Mario <m...@...pl>

    > Obcięty indeks, powinno być TI-EFD20-5V-2x15V-16W :)
    > Ale, że dopiero teraz się obudziłeś? ;)

    No działa, ale chciałbym poziom szumów obniżyć.Potrzebuję uzyskać
    większą dokładność pomiarów i te szum najprawdopodobniej mi to
    uniemożliwiają. Widziałem wnętrze innego urządzenia w którym napięcia
    3,3V, i analogowe +5V, -5V były zrobione na Step-Down zasilanym z 9-12
    V. Trzy małe dławiki smd. A szumy znacznie niższe. No i pomyślałem, że
    może iść w tym kierunku.

> [...]
    >
    > Punkt masy przy rezystorze kontroli prądu jest głównym punktem masy.
    > Do niego należy podłączyć zasilanie i od niego ma iść masa do

    Przyjrzę się dokładnie. W razie wątpliwości,podeślę widok masek.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 6. Data: 2013-06-28 16:02:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mario,

    Friday, June 28, 2013, 2:38:35 PM, you wrote:

    [...]

    > Przyjrzę się dokładnie. W razie wątpliwości,podeślę widok masek.

    Założę się o 5PLN, że kondensatora blokującego nie ma :P

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2013-06-28 18:18:16
    Od: Mario <m...@...pl>

    > Hello Mario,
    >
    > Friday, June 28, 2013, 2:38:35 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Założę się o 5PLN, że kondensatora blokującego nie ma :P

    Wygrałeś 5 złotych. Z pewnym zażenowaniem stwierdzam, że kondensator
    jest ale nie tam gdzie najbardziej potrzebny.
    Jutro wyjeżdżam na urlop. Gdy wrócę, przetestuję co daje kondensator i
    temat odświeżę. Dzięki.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 8. Data: 2013-06-28 19:03:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mario,

    Friday, June 28, 2013, 6:18:16 PM, you wrote:

    > Wygrałeś 5 złotych. Z pewnym zażenowaniem stwierdzam, że kondensator
    > jest ale nie tam gdzie najbardziej potrzebny.

    Nie ma się czego wstydzić - to tak powszechny błąd, ze aż poraża, że
    jest tak lekceważony. W czasach TTL każdy wiedział, że blokuje się
    zasilanie. Teraz nawet czołowi producenci układów zasilających
    zapominają o tym, że trzeba wyraźnie to ująć w dokumentacji. Wyjątek,
    to dokumentacje Nationala, gdzie zazwyczaj jednak wskazuje się
    najważniejszy punkt masy i że do niego należy podpinać kondensatory
    zamykające prądy impulsowe.

    --
    Best regards,
    RoMan