  • 11. Data: 2015-05-16 19:11:14
    Temat: Re: RAID i pytanko
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 16/05/2015 13:36, ...:::WISKOLER:::... wrote:

    > Bardzo śmieszne, naprawdę, bardzo śmieszne.

    Wcale nie śmieszne. Wszystko masz wyjaśnione w instrukcji.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 12. Data: 2015-05-16 19:19:28
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-05-16 o 19:11, Michal Lukasik pisze:

    > Wcale nie śmieszne. Wszystko masz wyjaśnione w instrukcji.

    Znam już kilku (jeśli nie kilkunastu) serwisantów, którzy działali na
    macierzy wg. instrukcji, step by step. I się przejechali. Bo albo BIOS
    macierzy był inny, albo ta wersja nie umożliwiała, albo dyski nie do tej
    tasiemki podpięte, itp.

    Bezpieczniej jest przećwiczyć to nie na produkcyjnym sprzęcie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2015-05-16 19:29:19
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 16/05/2015 18:19, Adam wrote:

> [...]
    > tasiemki podpięte, itp.
    >
    > Bezpieczniej jest przećwiczyć to nie na produkcyjnym sprzęcie.

    Sorry, ale gadamy NASie (zamkniętej architekturze), a nie o jakimś tam
    serwerze i serwisantach "z Bożej łaski".
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 14. Data: 2015-05-17 21:40:12
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-05-16 o 19:29, Michal Lukasik pisze:

    > Sorry, ale gadamy NASie (zamkniętej architekturze), a nie o jakimś tam
    > serwerze i serwisantach "z Bożej łaski".

    Być może zamknięta architektura w przypadku tegoż Zyxela, którego wątek
    dotyczy - czyli NSA325-v2. Nie wiem, więc nie mam podstaw, aby się
    wypowiadać.
    Miałem w rękach tylko kilka NAS-ów, i to raczej SOHO niż "lepszych"..
    Bazowały one na linuksach, bodajże z dystrybucji Ubuntu. Natomiast "od
    strony człowieka" miały wystawiony serwis z dostępem przez www. Też
    można się pomylić i skopiować czysty dysk na dysk z danymi - ktoś mi o
    tym mówił.
    Trochę się rozpędziłem z tymi kartami dedykowanymi do serwerów ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 15. Data: 2015-05-18 10:48:28
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2015-05-16 17:09, ...:::WISKOLER:::... wrote:

    > Wygląda to tak że po dołożeniu drugiego takiego samego dysku, w zakładce
    > dotyczącej zarządzania dyskami można sobie albo utworzyc nowy wolumin, albo
    > dołączyć do istniejącego woluminu. Dołączyłem i po chwili miałem już jeden
    > wolumin złozony z dwóch dysków. Opisane to jest jako JBOD. Pojemność
    > wskazuje że dodane zostało wszystko, pliki pozostały w nienaruszonym
    > stanie.

    JBOD to nie jest zadna forma RAID. Jesli tak zostalo skonfigurowane
    przylaczenie nowego dysku, to zapewne do obecnego woluminu zostala
    podmontowana przestrzen z nowego dysku.

    Wiec pytanie co wlasciwie chcesz osiagnac - jesli jakiekolwiek cechy
    RAID1 czy RAID0 (z ktorych ten drugi w budzetowym nasie, ograniczonym
    wydajnoscia procka i sieci, raczej sie mija z celem - o ile w ogole
    przewidziano opcje RAID0) - to JBOD Ci tego nie da. JBOD to po prostu
    dolozenie dysku, tak jakbys sobie do kompa wlozyl kolejny HDD.

    Natomiast zapewne ten NAS zyxela konfiguruje sobie juz pojedynczy
    dysk jako /dev/md(x), wiec migracja z pojedynczego dysku do RAID1
    powinna byc wykonywalna bez ryzyka utraty danych na istniejacym
    dysku (gdzies pod spodem wykona to pewnie mdadm).

    --

    memento lorem ipsum

  • 16. Data: 2015-05-18 15:43:45
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    ...:::WISKOLER:::... wrote:
> [...]
    > wolumin złozony z dwóch dysków. Opisane to jest jako JBOD. Pojemność
    > wskazuje że dodane zostało wszystko, pliki pozostały w nienaruszonym

    JBOD = Just a Bunch Of Discs. To nie jest RAID, tylko rozbudowa
    przestrzeni dyskowej pod jednym woluminem. Zaletą jest oczywiście to, że
    przybywa Ci miejsca. RAID0 to raczej nie do NASa. RAID1 i jego odmiany,
    to jak najbardziej do NASa. W przypadku RAID1 masz w NASie np. 2 dyski
    po 1 TB -> dostępne miejsce na NASie = 1TB. Dane są bowiem w
    uproszczeniu zdublowane, czyli te same dane zapisane na obu fizycznych
    dyskach. W znanych mi NASach typu ReadyNAS robi się tak:
    1. masz NASa z jednym dyskiem w środku, przyjmijmy 1 TB;
    2. podczas normalnej pracy NASa (bez wyłączania) wkładasz drugi dysk,
    np. 1 TB;
    3. NAS automagicznie wykrywa drugi dysk, kasuje ew. dane, który by na
    nim mogły być, formatuje i tworzy nadmiarową kopię danych na nowym dysku
    i dokonuje synchroniznacji danych w macieży RAID1.
    Jeżeli na pierwszym dysku było sporo danych, np. był prawie pełny, to
    taka pełna synchronizacja może potrwać kilka godziny, albo i kilkanaście
    w zależności od konkretnego NASa.

  • 17. Data: 2015-05-18 19:43:10
    Od: " ...:::WISKOLER:::..." <j...@b...rh>

    Na grupie pl.comp.pecet, osobnik mieniący się nazwą Poldek naskrobał(a):

    > JBOD = Just a Bunch Of Discs. To nie jest RAID, tylko rozbudowa
    > przestrzeni dyskowej pod jednym woluminem. Zaletą jest oczywiście to, że
    > przybywa Ci miejsca.
    Właśnie doczytałem o tym wynalazku (jak dla mnie wynalazku) namiastce RAID.
    >RAID0 to raczej nie do NASa.
    A dlaczego RAID0 nie do NASa? Właśnie o to użyszkodnikowi by chodziło,
    szybkość dostępu do danych i powiekszenie powierzchni.
> [...]
    > po 1 TB -> dostępne miejsce na NASie = 1TB. Dane są bowiem w
    > uproszczeniu zdublowane, czyli te same dane zapisane na obu fizycznych
    Użyszkodnikowi nie za bardzo zalezy na redundancji danych ile na szybkości
    serwowania plików iwielkości powirzchni dostępnej do zapisu. W tej chwili
    mam tam włożone dwa dyski po 1 TB (marketingowo).
    >W znanych mi NASach typu ReadyNAS robi się tak:
    > 1. masz NASa z jednym dyskiem w środku, przyjmijmy 1 TB;
    > 2. podczas normalnej pracy NASa (bez wyłączania) wkładasz drugi dysk,
    > np. 1 TB;
    I takie wkładanie bez wyłączonego zasilania zapewne uwali zarówno dyski jak
    i system, coś mi się wydaje że czytałem ostrzeżenie właśnie do takiego
    montazu w tym NASie.
    > 3. NAS automagicznie wykrywa drugi dysk, kasuje ew. dane, który by na
    > nim mogły być, formatuje i tworzy nadmiarową kopię danych na nowym dysku
    > i dokonuje synchroniznacji danych w macieży RAID1.
    Tak to zadziałało, pierwszy dysk zawierał ok 200 GB danych (filmy, zdjęcia
    i mp3), drugi nie posiadał żadnych danych. Po uruchomieniu w panelu
    sterowania NASem wyskoczyła propozycja dołączenia dysku jako woluminu JBOD,
    innej możliwości nie było. A wolałbym żeby był to RAID0. Po utworzeniu
    woluminu (trwało to ok 40 min.) pokazał że cały wolumin ma 1.79 GB i zajęte
    jest ok 12% i tyle.

    Jak na razie użyszkodnik jest zadowolony, telewizor ładnie mu wykrył NASa,
    filmy odtwarzaja sie prawidłowo, zdjęcia sobie też przeglądaja na TV. Czego
    chcieć więcej?

    Ja się tylko zastanawiam w jaki sposób "odmontować" jeden z dysków (ten nr
    2) i go wyciągnąć. Co stanie się z resztą danych?

    --
    ...:::WISKOLER:::...
    Gestapo obstawiło wszystkie wyjścia, ale Stirlitz je przechytrzył. Uciekł

  • 18. Data: 2015-05-18 21:48:56
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 18/05/15 18:43, ...:::WISKOLER:::... wrote:
    > A dlaczego RAID0 nie do NASa? Właśnie o to użyszkodnikowi by chodziło,
    > szybkość dostępu do danych i powiekszenie powierzchni.

    Ale połączenie sieciowe uwali ci cala szybkość. Nawet po kablu idzie
    relatywnie tak wolno, ze nawet RAID 0 z ośmiu dysków ci nic nie pomoże.

  • 19. Data: 2015-05-18 22:16:12
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-05-18 o 19:43, ...:::WISKOLER:::... pisze:
    > Na grupie pl.comp.pecet, osobnik mieniący się nazwą Poldek naskrobał(a):

    > Właśnie doczytałem o tym wynalazku (jak dla mnie wynalazku) namiastce RAID.

    Co to znaczy "namiastce RAID"?
    Namiastka RAID to Mirror, określany często jako RAID1.

> [...]
    > i system, coś mi się wydaje że czytałem ostrzeżenie właśnie do takiego

    To jakiś dziwny ten NAS.
    Może rzeczywiście nie wszystkie obsługują Hot-Swap, ale ogólne zalecenie
    to właśnie podłączanie na gorąco - system sam wykrywa włożony dysk i go
    "obrabia". No, chyba że NAS ma hot-spare, to po wykryciu uszkodzenia
    jednego z dysków w matrycy "połyka" samoczynnie dysk zapasowy, a
    operator w wolnej chwili podmienia (na gorąco - bez wyłączania sprzętu)
    uszkodzony dysk na nowy.
    Ale to chyba nie o takim NAS-ie mówimy.

> [...]
    > filmy odtwarzaja sie prawidłowo, zdjęcia sobie też przeglądaja na TV. Czego

    Przecież cały czas zawracałeś d.... o RAID, a teraz piszesz zupełnie co
    innego. Zdecyduj się.

    > Ja się tylko zastanawiam w jaki sposób "odmontować" jeden z dysków (ten nr
    > 2) i go wyciągnąć. Co stanie się z resztą danych?

    Tu nie pomogę.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2015-05-18 22:42:52
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    ...:::WISKOLER:::... wrote:

    > I takie wkładanie bez wyłączonego zasilania zapewne uwali zarówno dyski jak
    > i system, coś mi się wydaje że czytałem ostrzeżenie właśnie do takiego
    > montazu w tym NASie.

    Ponieważ te Zyxele to właśnie nie są prawdziwe NASy, tylko produkty
    nasopodobne.