  • 11. Data: 2021-06-02 20:39:02
    Temat: Re: Rdza pod światłem - Cortanin?
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 02.06.2021 o 18:38, PiteR pisze:
    > nie wycinaj co ci wygodnie
    > jeszcze raz przeczytaj
    >
    > barankiem nie
    > lepiej już farbą do dachów
    >
    > czy baranek ma składzie inhibitory korozji?
    Wystawiałem kiedyś na targach farby głównie z nastawieniem na odbiorców
    z przemysłu - antykorozja itd. Doszedłem tam do wniosku, że wiedza tak
    zwanego Kowalskiego na temat farb jest znikoma. Ludzie nie mają pojęcia
    o rodzajach farb i o tym, do czego który rodzaj się nadaje.
    Do tej pory spotyka się przetargi ogłaszane przez (poważne podobno)
    firmy, które poszukują dostawców "farby miniowej do gruntowania"
    podczas, gdy minia jest zakazana w UE od 2003 roku....
    Z farbą do dachów jest mniej więcej tak, jak ze smarowaniem kromki
    chleba. Można posmarować masłem, albo serkiem, dżemem, albo nutellą,
    smalcem albo hummusem.
    Jacek

  • 12. Data: 2021-06-10 21:10:00
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > o rodzajach farb i o tym, do czego który rodzaj się nadaje.

    a zrobisz skrótowiec dla kowalskiego albo wskażesz sensowne źródło do
    przeczytania?

  • 13. Data: 2021-06-17 08:29:57
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 10.06.2021 o 21:10, sirapacz pisze:

    > a zrobisz skrótowiec dla kowalskiego albo wskażesz sensowne źródło do
    > przeczytania?
    Nie wiem, czy to "skrótowiec" ale proszę:

    FARBY I ICH CHARAKTERYSTYKA

    1. WSTĘP

    Stosowane w zabezpieczeniach antykorozyjnych konstrukcji metalowych
    farby są to produkty w formie ciekłej lub proszkowej, zawierające
    spoiwo, pigmenty, wypełniacze, substancje pomocnicze, które kiedy
    zostaną naniesione na podłoże, tworzą kryjącą (nieprzezroczystą) powłokę
    o własnościach ochronnych, dekoracyjnych i mającą czasem dodatkowe,
    specyficzne własności. Lakiery rzadko stosowane w malowaniu konstrukcji
    metalowych, są podobnymi produktami jak farby, z tym, że dają powłoki
    przezroczyste, gdyż nie zawierają w swoim składzie pigmentów kryjących.
    Spoiwa farb są otrzymywane przez rozpuszczenie odpowiedniej żywicy w
    rozpuszczalniku (rozpuszczalnikach). Najczęściej stosuje się żywice
    alkidowe (ftalowe), epoksydowe, chlorokauczuk itd. Żywica po odparowaniu
    rozpuszczalników spaja zawarte w farbie pigmenty tworząc film (powłokę)
    ochronną. Rozpuszczalnik jest cieczą, lotną w warunkach normalnych, w
    której żywica jest całkowicie rozpuszczalna. Rozcieńczalnik jest cieczą
    albo mieszaniną cieczy, lotnych w warunkach normalnych, która nie
    rozpuszcza danej żywicy zastosowanej w farbie, a jedynie może
    rozcieńczać gotowy roztwór żywicy (farby) w rozpuszczalniku. Pigmenty są
    to substancje w postaci bardzo drobnego proszku, praktycznie
    nierozpuszczalne w spoiwie i dzięki nim powłoka farby ma ochronne i
    dekoracyjne własności. Pigmenty nadają farbom odpowiedni kolor, krycie i
    często aktywną ochronę antykorozyjną. Wypełniacze są to substancje w
    formie drobnego proszku, nierozpuszczalnego w spoiwie, najczęściej barwy
    białej, lecz mające bardzo słabe krycie. Mają za zadanie stabilizować
    farby, ulepszać reologię farb, często obniżają cenę farby. Substancje
    pomocnicze (addytywy) dodawane do farb w bardzo małych ilościach mają za
    zadanie modyfikować lepkość farb, zapobiegać kożuszeniu, przyspieszać
    schnięcie, polepszać rozlewność itp. Malowanie farbą powinno
    zabezpieczać malowane konstrukcje metalowe na wiele lat. Pojedyncza
    powłoka nie jest w stanie tego zapewnić. W tym celu stosuje się zestawy
    farb. W skład takiego zestawu wchodzą najczęściej farby gruntowe -
    antykorozyjne, farby podkładowe (międzywarstwy), nawierzchniowe. W
    niektórych zestawach może być pomijana międzywarstwa farby podkładowej.
    Każdy rodzaj farby w zestawie spełnia odpowiednią rolę. Farba gruntowa
    antykorozyjna musi mieć bardzo dobrą przyczepność do metalowego podłoża,
    musi mieć działanie antykorozyjne i musi stwarzać warunki do dobrej
    przyczepności następnej warstwy farby podkładowej. Zwykle farby gruntowe
    antykorozyjne zawierają pigmenty antykorozyjne takie jak np. fosforan
    cynku, pył cynkowy. Farba podkładowa musi mieć dobrą przyczepność do
    warstwy farby gruntowej oraz posiadać dobre własności barierowe, a więc
    nie przepuszczać par i gazów. Szczególnie wprowadzenie pigmentów o
    strukturze płatkowej takich jak pasta aluminiowa, błyszcz żelaza, mika
    zapewnia bardzo dobre własności barierowe. Powłoka farby nawierzchniowej
    musi mieć walory dekoracyjne (odpowiedni kolor) oraz być odporna na
    wpływy atmosferyczne, a więc odporna na światło słoneczne, deszcze,
    zanieczyszczenia atmosferyczne jak pyły i gazy itp. Poza tym musi mieć
    odpowiednie własności mechaniczne i nie tracić przyczepności do farby
    podkładowej w zmiennych warunkach atmosferycznych np. przy dużej
    wilgotności. Fakt, że zestaw antykorozyjny składa się z kilku warstw
    farby zapewnia lepszą szczelność powłoki, niż miałoby to miejsce np.
    tylko przy jednej warstwie ale o tej samej grubości powłoki. Przy
    projektowaniu zestawu antykorozyjnego należy brać pod uwagę typ żywicy
    oraz rozpuszczalniki (rozcieńczalniki) zastosowane do produkcji farby.
    Niewłaściwy dobór może spowodować słabą adhezję pomiędzy warstwami lub
    przeciwnie spowodować nadmierne zmiękczanie powłoki farby wcześniej
    wymalowanej, co w konsekwencji spowoduje marszczenie lub pęcherzenie
    tzw. lifting. Zaleca się, aby farby w danym zestawie antykorozyjnym
    pochodziły od tego samego producenta.

    2. KLASYFIKACJA FARB

    2.1. Klasyfikacja wg. typu schnięcia
    Farby mogą być klasyfikowane wg. różnych kryteriów jak np. wg. podłoża
    na które są nakładane, malowanych obiektów, miejsca w systemie farb,
    typu spoiwa albo typu pigmentu albo specjalnych funkcji, wg. mechanizmu
    schnięcia itd. Z technicznego punktu widzenia szczególnie ten ostatnie
    podział jest ważny. Wg. mechanizmu schnięcia, farby można podzielić na 2
    grupy: farby schnące fizycznie i farby schnące chemicznie. Podział farb
    na te dwie grupy jest przedstawiony poniżej.

    Farby schnące fizycznie
    Proces schnięcia tego typu farb polega wyłącznie na odparowaniu
    rozpuszczalników/rozcieńczalników, które z reguły są bardzo lotne i
    proces schnięcia przebiega stosunkowo szybko. Wyschnięta powłoka farby
    może być ponownie rozpuszczona w oryginalnym rozpuszczalniku lub innych
    rozpuszczalnikach, nawet po bardzo długim czasie (po latach). Możemy
    więc powiedzieć, że schnięcie w tym przypadku jest odwracalne. Przy
    nakładaniu następnych warstw, rozpuszczalniki zmiękczają pierwszą
    warstwę i pozwalają na lepszą przyczepność międzywarstwową. Niektóre
    typy farb mogą mieć zarówno fizyczne jak i chemiczne schnięcie np. farby
    chlorokauczukowe ogólnego stosowania mające spoiwo na bazie mieszaniny
    chlorokauczuku i żywicy alkidowej (podobnie farby poliwinylowe ogólnego
    stosowania). Farby schnące fizycznie mogą być nakładane w niskich
    temperaturach, pod warunkiem że zastosowane
    rozpuszczalniki/rozcieńczalniki są odpowiednio lotne. Podłoże oczywiście
    musi być wolne od lodu. Fizycznie schnące farby nie są więc odporne na
    rozpuszczalniki i ich nakładanie za pomocą pędzla może być utrudnione.
    Farby schnące chemicznie
    Schnięcie tych farb zwykle nazywane utwardzaniem, przebiega poprzez
    reakcje chemiczne spoiwa np. z tlenem z powietrza albo z tzw.
    utwardzaczem. Oczywiście lotne składniki, tzn.
    rozpuszczalniki/rozcieńczalniki także odparowują po wymalowaniu, jednak
    bez zajścia reakcji chemicznych farba nie wyschnie. Farby schnące przez
    przyłączenie tlenu z powietrza nazywane są często jako schnące
    oksydacyjnie. Przykładem tego rodzaju farb mogą być farby alkidowe
    (ftalowe) i olejne. Farby schnące przez reakcję spoiwa z utwardzaczem są
    2-składnikowe. Drugi składnik dodaje się bezpośrednio przed malowaniem i
    tak zmieszane składniki mogą być stosowane tylko jedynie w ograniczonym
    czasie (czas życia) podawanym przez producenta. Kiedy wzrasta
    temperatura, czas życia zmniejsza się. Przykładem tego typu wyrobów są
    farby epoksydowe, poliuretanowe oraz oparte na nienasyconych
    poliestrach. Farby krzemianowo-cynkowe tworzą oddzielną grupę farb
    schnących chemicznie. Pył cynkowy i roztwór krzemianu reagują ze sobą i
    jednocześnie schnięcie chemiczne jest przyspieszone przez pochłanianie
    wilgoci z powietrza. Schnięcie (utwardzanie się) chemicznie schnących
    farb przebiega znacznie wolniej niż farb schnących fizycznie i szybkość
    utwardzania się w znacznym stopniu zależy od temperatury. Przy niskich
    temperaturach schnięcie przebiega bardzo wolno lub zanika całkowicie.
    Wyschnięte powłoki farb są nierozpuszczalne w
    rozpuszczalnikach/rozcieńczalnikach, które były zastosowane przy
    produkcji tych farb, a więc można powiedzieć, że schnięcie chemiczne
    jest nieodwracalne. Stare powłoki farb 2-składnikowych mogą stwarzać
    kłopoty z przyczepnością międzywarstwową przy pracach renowacyjnych.
    Dlatego też, może być konieczne zszorstkowanie starej powłoki np. przez
    "zamiatającą" obróbkę strumieniową (ang. "sweep-blasting"). Na rys. 1
    podano klasyfikację farb wg. mechanizmu schnięcia.

    2.2. Klasyfikacja wg. typu spoiwa

    2.2.1. Farby olejnożywiczne
    Bazą tych farb są spoiwa produkowane przez stapianie w wysokich
    temperaturach żywic fenolowych, modyfikowanych kalafonią lub
    niemodyfikowanych, z olejami schnącymi głównie lnianym i tungowym. Te
    produkty wysychają przez przyłączenie tlenu z powietrza. Są zmydlające
    się, a więc nie można stosować ich na podłoże alkaliczne. Mają własności
    wodoodporne i możne stosować je do części zanurzonych w wodzie. Mają
    lepszą odporność na wodę i atmosferę korozyjną niż farby alkidowe.
    Jednakże są mniej odporne na wpływ światła ultrafioletowego, mają
    tendencję do żółknięcia i kredowania. Odpowiednim rozpuszczalnikiem jest
    benzyna lakowa, ewentualnie z małym dodatkiem rozpuszczalników
    aromatycznych (ksylen, toluen).
    2.2.2. Farby bitumiczne
    Farby te oparte są na asfaltach, smole powęglowej i związkach
    pochodnych. Schną fizycznie. Powłoki z farb bitumicznych są odporne na
    słabe kwasy i alkalia, wodę morską, sole i agresywne środowisko. Nie są
    natomiast odporne na oleje roślinne, węglowodory i inne rozpuszczalniki.
    Kiedy na farby bitumiczne są nakładane inne, kolorowe farby, może
    wystąpić zjawisko tzw. "krwawienia" tj. przechodzenia składników farby
    bitumicznej przez jasną powłokę innej farby, co objawia się ciemnymi
    smugami. Z uwagi na czarny kolor, farby te są głównie stosowane do
    malowania części podwodnych i wnętrz zbiorników, pod izolację itp. Przez
    polimeryzację pewnych frakcji smoły powęglowej produkuje się żywice
    kumaronowo-indenowe, z których możliwe jest uzyskiwanie jasnych powłok
    farb.
    2.2.3. Farby alkidowe (ftalowe)
    Farby alkidowe schną przez przyłączenie tlenu z powietrza. Większość
    żywic alkidowych zwykle zawiera w swoim składzie bezwodnik ftalowy i
    dlatego też farby na nich oparte zwane są farbami ftalowymi. Własności
    takie jak czas schnięcia, elastyczność, tendencja do żółknięcia i
    odporność na czynniki atmosferyczne zależą szczególnie od rodzaju i
    ilości kwasów tłuszczowych obecnych w cząsteczce żywicy alkidowej.
    Żywice oparte na oleju lnianym wykazują tendencje do żółknięcia kiedy
    stosowane są wewnątrz, w przeciwieństwie do tych opartych na oleju
    sojowym. Do produkcji farb alkidowych są stosowane żywice alkidowe
    tłuste, średniotłuste i chude. Powłoki farb ftalowych ulegają zmydleniu,
    miękną w wodzie i dlatego też nie mogą być stosowane do malowania części
    podwodnych i części wewnętrznych zbiorników. Poza tym, nie są odporne na
    chemikalia i rozpuszczalniki. Z uwagi na to, że ulegają zmydleniu nie
    powinny być stosowane wprost do malowania alkalicznych powierzchni
    (świeże tynki), powierzchni cynku i stali ocynkowanej jak również farb
    krzemianowo-cynkowych, szczególnie w środowisku wilgotnym. Farby ftalowe
    są łatwe do stosowania i mają dobrą rozlewność. Powłoki farb ftalowych
    wykazują dobrą odporność na czynniki atmosferyczne (deszcz, słońce itp.)
    chociaż po dłuższym czasie tracą połysk i wykazują pewny stopień
    skredowania. Farby ftalowe, szczególnie oparte na tłustych żywicach
    alkidowych dobrze zwilżają podłoże, czym wyróżniają się spośród innych
    spoiw. Odpowiednie sformułowane grunty ftalowe mogą być stosowane na
    podłoża tylko ręcznie oczyszczone.
    Z uwagi na swoje własności są chętnie stosowane do prac renowacyjnych.
    Nie są jednak odpowiednie do stosowania ich w grubych warstwach. Jest to
    spowodowane ich mechanizmem schnięcia, gdyż gruba powłoka farby utrudnia
    dostęp tlenu do dolnych warstw powłoki. Zbyt grubo wymalowana powłoka
    farby ftalowej ulega zmarszczeniu. Do produkcji i rozcieńczania stosuje
    się zwykle benzynę lakową, jedynie do farb na chudych żywicach stosuje
    się zwykle ksylen. Opakowania z farbą powinny być szczelnie zamknięte i
    przechowywane w temperaturach poniżej 250C, co zapobiega nadmiernemu
    kożuszeniu.
    Żywice alkidowe stosowane do produkcji farb ftalowych mogą być
    modyfikowane fizycznie lub chemicznie w celu produkcji farb ftalowych
    modyfikowanych o specjalnych własnościach. Najczęściej są modyfikowane
    następującymi żywicami: - chlorokauczukiem dzięki czemu otrzymujemy tzw.
    farby chlorokauczukowe ogólnego stosowania, które wykazują krótsze czasy
    schnięcia, lepszą odporność na wodę i zanieczyszczenia atmosfery niż
    konwencjonalne farby ftalowe - związkami winylowymi, dzięki czemu mamy
    farby ftalowe o krótszym czasie schnięcia, ulepszonej adhezji i
    odporności na zanieczyszczenia atmosfery niż konwencjonalne farby
    ftalowe - żywicami silikonowymi, dzięki czemu otrzymujemy farby o
    krótszym czasie schnięcia, lepszej odporności na temperaturę oraz
    warunki atmosferyczne (zdecydowanie obniżone kredowanie).
    2.2.4. Farby chlorokauczukowe
    Farby chlorokauczukowe schną fizycznie i jako spoiwo stosuje się
    chlorowany kauczuk i niezmydlające się plastyfikatory. Farby są
    wodoodporne, nie ulegają zmydleniu i są odporne na kwasy i alkalia. Nie
    są odporne na rozpuszczalniki oraz roślinne i zwierzęce oleje i
    tłuszcze. Farby oparte na chlorokauczuku i niezmydlających się
    plastyfikatorach uważane są jako farby chemicznie odporne i stosowane w
    najbardziej zanieczyszczonym środowisku (farby typu "heavy-duty").
    Podobnie jak inne farby typu "heavy-duty" wymagają odpowiedniego
    przygotowania powierzchni, zwykle obróbki strumieniowo-ściernej. Zwykle
    są nakładane przez natrysk bezpowietrzny albo za pomocą wałka.
    Odpowiednimi rozpuszczalnikami/rozcieńczalnikami są węglowodory
    aromatyczne np. ksylen. Farby chlorokauczukowe są często produkowane
    jako "High-Build" - HB (tiksotropowe) dzięki czemu mogą być nakładane w
    grubiej warstwie w jednym natrysku. W niskiej temperaturze i przy dużym
    wietrze powłoka farb chlorokauczukowych typu HB wysycha bardzo szybko,
    lecz głębsze warstwy powłoki zawierają jeszcze rozpuszczalniki, co może
    prowadzić do wad powłoki. Farby chlorokauczukowe bardzo słabo utrzymują
    połysk i mają tendencję do żółknięcia, ich dekoracyjne własności są
    słabsze niż farb alkidowych. Mają również, tendencję do kredowania kiedy
    są stosowane na zewnątrz.
    2.2.5. Farby winylowe (poliwinylowe)
    Farby winylowe, podobnie jak chlorokauczukowe, schną fizycznie i są
    odporne na kwaśne i alkaliczne środowisko. Dodatkowo są odporne na oleje
    mineralne i allifatyczne rozpuszczalniki, lecz nieodporne na estry i
    ketony. Spoiwem tych farb są kopolimery chlorku winylu i innych związków
    winylowych. Są formułowane jako farby typu HB, dające grube powłoki w
    jednym natrysku. W porównaniu z farbami chlorokauczukowymi dają powłoki
    nieco twardsze, bardziej odporne na wpływy atmosferyczne i o nieco
    wyższych własnościach dekoracyjnych. Najbardziej odpowiednimi
    rozpuszczalnikami są estry i ketony, a rozcieńczalnikami aromatyczne
    węglowodory np. ksylen lub toluen.
    Dzięki dużej lotności rozpuszczalników i rozcieńczalników w czasie
    natrysku może bardzo łatwo dochodzić do tzw. "suchego natrysku"
    szczególnie przy ciepłej i wietrznej pogodzie, co jest zjawiskiem
    niepożądanym. Poza tym przy wietrznej pogodzie może następować bardzo
    szybkie powierzchniowe schnięcie i "zamykanie" części rozpuszczalników w
    powłoce. Powoduje to powstawanie wad powłoki, tworzeniu się bardzo
    małych dziurek w powłoce, jak od ukłucia szpilką ("pinholing"), a przez
    to obniżenie odporności antykorozyjnej powłoki.
    2.2.6. Farby epoksydowe
    Są to farby dwuskładnikowe które wysychają poprzez chemiczną reakcję
    dwóch składników zmieszanych przed stosowaniem w ściśle określonych
    proporcjach objętościowych lub wagowych. Kiedy utwardzenie jest
    całkowite, powłoka farby epoksydowej jest twarda, wykazuje dobre
    własności mechaniczne i doskonałą odporność na wodę, chemikalia, oleje i
    wiele rozpuszczalników. Farby epoksydowe mają dobrą przyczepność do
    stali, dając długoterminową ochronę i ogólnie wykazują lepsze własności
    mechaniczne niż farby schnące fizyczne (chlorokauczukowe i
    poliwinylowe). Farby te wymagają przygotowania powierzchni poprzez
    obróbkę strumieniowo-ścierną. Odpowiednimi rozpuszczalnikami są estry,
    ketony, jako rozcieńczalniki są stosowane aromatyczne węglowodory i
    alkohole. Z uwagi na swój charakter schnięcia, generalnie nie powinny
    być stosowane poniżej 100C, za wyjątkiem farb do tego celu specjalnie
    przystosowanych. Wpływ atmosfery objawia się w utracie połysku przez
    powłokę i jej kredowaniu, jednak cecha ta nie osłabia własności
    antykorozyjnych powłoki.
    Znaczna twardość i odporność powłoki na rozpuszczalniki jest wadą przy
    pracach renowacyjnych, gdyż wtedy zachodzi konieczność szorstkowania
    powierzchni starej powłoki. W ostatnich latach pojawiają się farby
    epoksydowe modyfikowane, które nie posiadają tych niedogodności. Farby
    epoksydowe mogą być produkowane jako bezrozpuszczalnikowe, lecz
    aplikacja tego typu wyrobów wymaga specjalnej aparatury. Specyficznym
    typem są farby epoksyestrowe. Farby te są jednoskładnikowe i bazują na
    spoiwie otrzymanym przez reakcję żywicy epoksydowej i kwasów
    tłuszczowych. Własności i zastosowanie jest podobne do farb alkidowych.
    2.2.7. Farby epoksydowo-bitumiczne
    Farby te stanowią specjalną grupę farb epoksydowych, które powstają
    przez zastąpienie części żywicy epoksydowej przez smołę węglową lub
    żywice węglowodorowe. Odporność na wodę jest lepsza niż
    niemodyfikowanych farb epoksydowych. Z drugiej strony odporność na
    rozpuszczalniki jest gorsza. Głównie są stosowane do ochrony konstrukcji
    podwodnych. Kiedy czarny kolor ze smołą powęglową nie jest pożądany
    stosuje się mieszaniny żywic epoksydowych z węglowodorowymi np. z żywicą
    kumaronową.
    2.2.8. Farby poliuretanowe
    Spośród 5-ciu rodzajów farb poliuretanowych wyróżnionych przez normę
    ASTM do ochrony konstrukcji stalowych używa się 3 rodzajów farb:
    2-składnikowe, 1-składnikowe utwardzone wilgocią atmosferyczną oraz
    uretanowe (uralkidy). Farby dwuskładnikowe pod względem przygotowania
    powierzchni, przyczepności, własności mechanicznych, twardości powłoki i
    odporności na wodę, chemikalia i rozpuszczalniki są podobne do farb
    epoksydowych. Utwardzacz w farbach dwuskładnikowych może być
    aromatycznym lub alifatycznym izocjanianem. Aromatyczne izocjaniany dają
    powłoki żółknące i tracące połysk w czasie długotrwałej eksploatacji na
    świetle słonecznym. Znacznie kosztowniejsze alifatyczne izocjaniany dają
    powłoki o bardzo dobrym i długotrwałym połysku, nieżółknące i
    niekredujące. W tym względzie mają wyższość nad żywicami alkidowymi.
    Farby poliuretanowe 1-składnikowe utwardzają się przez przyłączanie
    wilgoci atmosferycznej do wolnych grup NCO w spoiwie farby.
    Rozpuszczalnikami w farbach poliuretanowych są estry, ketony i
    aromatyczne węglowodory. Aby zapobiec niepożądanym reakcjom chemicznym
    (wrażliwość na wilgoć - grupy OH) rozpuszczalniki/rozcieńczalniki muszą
    być absolutnie bezwodne i wolne od alkoholi. Dlatego też należy zwracać
    również uwagę na szczelność opakowań, i nie pozostawiać opakowań
    otwartych. Reakcje z wodą powodują wytwarzanie się C02, który przy zbyt
    grubych powłokach może powodować wady powłoki. Generalnie, aplikacja
    farb poliuretanowych poniżej 5 st.C nie jest rekomendowana. W pracach
    renowacyjnych, z uwagi na dużą twardość, stara powłoka powinna być
    zszorstkowana w celu dobrej adhezji. Farby uretanowe są jednoskładnikowe
    schnące tak jak żywice alkidowe tzn. przez przyłączenie tlenu z
    powietrza. Własności są również podobne do powłok z żywic alkidowych.
    Podobnie jak w farbach epoksydowych, farby poliuretanowe mogą zawierać
    domieszkę smoły węglowej lub żywic węglowodorowych.
    2.2.9. Farby krzemianowo-cynkowe
    W tego typu farbach spoiwem jest krzemian a pigmentem pył cynkowy. Są to
    farby jedno- lub dwuskładnikowe. Spoiwem mogą być krzemiany alkaliczne
    (sodu, potasu, litu) i wtedy rozpuszczalnikiem jest woda, lub częściowo
    zhydrolizowany krzemian etylu, który jest rozpuszczalny w alkoholach.
    Wszystkie farby krzemianowo-cynkowe wysychają w wyniku reakcji między
    spoiwem, pigmentem i podłożem stalowym w obecności wilgoci, oraz
    odparowaniem wody lub rozpuszczalnika. Na początku powłoka farby jest
    porowata, a w czasie starzenia powłoki tworzą się węglan i wodorotlenek
    cynku, które uszczelniają powłokę. W celu właściwego utwardzenia się
    większość farb krzemianowo-cynkowych wymaga wilgotności względnej
    powyżej 50 %. Utwardzanie tych farb jest przyspieszone przez wysoką
    wilgotność i wysoką temperaturę. Jednak podczas aplikacji podłoże
    powinno być suche. W celu zapewnienia dobrej przyczepności podłoże
    powinno być poddane obróbce strumieniowo-ściernej, aby zapewnić
    odpowiednią czystość i szorstkość. Również należy nie przekraczać czasu
    życia mieszaniny, po zmieszaniu składników. Zbyt gruba powłoka farby
    krzemianowo-cynkowej ulega charakterystycznemu pękaniu tzw.
    "mud-cracking". Jak wspomniano wcześniej świeżo utworzona powłoka jest
    porowata i w wypadku nakładania farb nawierzchniowych może zachodzić
    pęcherzenie warstwy nawierzchniowej. Aby temu zapobiec należy nałożyć
    tzw. "mist coat" bardzo cienką powłokę mocno rozcieńczonej farby
    nawierzchniowej lub stosować specjalne farby. Farby krzemianowo-cynkowe
    powinny być przemalowane farbami niezmydlającymi się np. epoksydowymi,
    chlorokauczukowymi itp. Przed malowaniem z powierzchni powinny być
    usunięte sole cynku np. poprzez zmycie wodą pod ciśnieniem lub wodą i
    szczotkami nylonowymi. Własności antykorozyjne farb
    krzemianowo-cynkowych są nieco lepsze niż farb epoksydowych
    pigmentowanych pyłem cynkowym. Przy właściwej aplikacji i utwardzaniu
    powłoka farby krzemianowo-cynkowej jest bardzo twarda, odporna na
    ścieranie, odporna na wysokie temperatury, wodę i rozpuszczalniki, a
    nawet chlorowane rozpuszczalniki. Powłoka nie jest odporna na kwasy i
    alkalia (zawartość cynku).
    2.2.10. Farby akrylowe
    Wyróżnia się trzy podstawowe typy polimerów akrylowych stosowanych do
    produkcji farb i lakierów: termoplastyczne dyspersje inaczej zwane
    akrylowymi lateksami, roztwory żywic termoutwardzalnych oraz roztwory
    żywic termoplastycznych. W niniejszym omówieniu będzie mowa o tych
    ostatnich. Żywice te są pochodnymi estrów kwasu akrylowego i
    metakrylowego, które są otrzymywane przez polimeryzację typu winylowego.
    Przez dobór odpowiednich monomerów, zarówno ilościowy jak i jakościowy,
    można kształtować własności żywic akrylowych w szerokim zakresie. Farby
    akrylowe tworzą powłokę przez odparowanie rozpuszczalników (schnięcie
    fizyczne). Jako rozpuszczalniki stosuje się estry, ketony, cykliczne
    alkohole. Farby te schną bardzo szybko dając powłoki bardzo odporne na
    warunki atmosferyczne. Poliakrylany nie ulegają degradacji pod wpływem
    światła UV (chyba że zawierają w swoim składzie styren) dzięki czemu
    powłoka nie ulega kredowaniu. Nie zawierają niestabilnych podwójnych
    wiązań, dzięki czemu powłoka nie żółknie. Powłoki posiadają wysoki
    połysk, który utrzymuje się przez bardzo długi czas eksploatacji.
    Akrylany, a szczególnie metakrylany są odporne na hydrolizę.

  • 14. Data: 2021-06-17 12:36:25
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    W dniu 2021-06-17 o 08:29, Jacek pisze:

    > Nie wiem, czy to "skrótowiec" ale proszę:

    Dla mnie dobre - dzięki!

  • 15. Data: 2021-06-17 17:50:19
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 17.06.2021 o 12:36, sirapacz pisze:
    > Dla mnie dobre - dzięki!

    Dodam jeszcze: 90% sukcesu, to przygotowanie powierzchni, czyli porządne
    wyczyszczenie. Resztę załatwiają farby i w uproszczeniu mamy tak: farby
    alkidowe - spokój na 5 lat, poliwinylowe na 8 lat, epoksydowe i
    poliuretanowe na 15 - 25 lat.
    Jacek

  • 16. Data: 2021-06-17 18:48:48
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    W dniu 2021-06-17 o 17:50, Jacek pisze:

> [...]
    > wyczyszczenie. Resztę załatwiają farby i w uproszczeniu mamy tak: farby
    > alkidowe - spokój na 5 lat, poliwinylowe na 8 lat, epoksydowe i

    jedną z metod na przedłużenie życia profila zamkniętego przeze mnie jest
    walenie na ślepo pod dużym ciśnieniem wąskiego strumienia
    farby/cortaninu aby związać rdzę żrącą od środka.
    Spowalnia, choć oczywiście nie zatrzymuje.

  • 17. Data: 2021-06-18 09:31:38
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 17.06.2021 o 18:48, sirapacz pisze:
    > jedną z metod na przedłużenie życia profila zamkniętego przeze mnie jest
    > walenie na ślepo pod dużym ciśnieniem wąskiego strumienia
    > farby/cortaninu aby związać rdzę żrącą od środka.
    Z tymi wszystkimi środkami wiążącymi rdzę myk jest taki, że jest to
    reakcja chemiczna i oba składniki (środek i rdza) muszą być w jakiejś
    proporcji. Jak rdzy jest za grubo, to środek nie jest w stanie tego
    zneutralizować. To tak, jakby wiadro kwasu chcieć zneutralizować
    szczyptą sody. Dlatego tak ważne jest wyczyszczenie, tylko jak wyczyścic
    profil od środka?
    Jacek

  • 18. Data: 2021-06-18 14:20:07
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > zneutralizować. To tak, jakby wiadro kwasu chcieć zneutralizować
    > szczyptą sody. Dlatego tak ważne jest wyczyszczenie, tylko jak wyczyścic
    > profil od środka?
    > Jacek

    Właśnie dlatego dużo i na ślepo pod dużym ciśnieniem, by zwiększyć
    szanse, że nadmiar płynu zwilzy dostatecznie rdzę (o ile jest).

    Praktyka jak dotąd pokazała, że nie jest co całkowicie bez sensu metoda
    ale trzeba ją robić często (porównując do częstotliwości konserwacji
    nowego auta).