    From: A.L. <l...@a...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Ada 95 - darmowa ksišżka po polsku
    Date: Sat, 03 Jul 2010 11:02:30 -0500

    On Sat, 3 Jul 2010 08:37:55 -0700 (PDT), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:

    >Lem chyba nie napisał ani jednego zdania, któro miałoby jakiś związek
    >z rzeczywistością - to jest natura tego gatunku literackiego. :-D
    >
    >W powyższym jest jeszcze inny problem: analogia jest nietrafiona. Bo o
    >ile sztuka zabijania smoków związana jest z jednym tylko use-case'm,
    >to język programowania bardziej odpowiadałby np. sztuce malowania.
    >Wyobrażam sobie, że Chińczyk Fu poświęcił dużo czasu na naukę
    >malowania, ale nie wyobrażam sobie, że potem nie mógł nigdzie znaleźć
    >tematu, który warto by było namalować.

    Dobra, to ja juz o tym pisalem: na pewnym neizlym amerykanskim
    uniwersytecie nauczalem Real Time Programming poslugijac sie ejzykiem
    Ada. Po zakonczeniu semetru studenui poszli do Dziekana z nareczem
    starannie zbieranych gazet z calego semestru, a konkretnie tylko z
    dzialem "Praca oferowana" i poprosili Dziekana o pokazanie chociaz
    jednego ogloszenie gdzie wymagana jes tAda.

    Dziekan ich wykopal, po czym mielismy rozmowe w szczerej partyjnej
    atmosferze, po ktorej to rozmowie spezilem cale lato przerabiajac kurs
    z Ady na C.

    Ada ejst fascynujaca, ale jest SUPER niszowa, z roznych powodow,
    racjonalnych lub nie. Natomiast do studiowania sa dwa mozliwe
    podejscia:

    a. Studiowaiei dla "dreszczyku wiedzy". Osoba studiujaca w ten sposob
    nei patzry czy nabyte umiejetnosci przydadza sie na rynku

    b. Studia to inwestycja i chce posiasc umiejetnosci ktore bede mogl
    spzredac na rynku tak szybko jak mozliwe aby sie owa inwestycja
    zwrocila. I to szybko.

    Przy podejsciu b, Ada, ML, Lisp, Prolog, lambda calculus, complexity,
    computability to zbedny balast i strata pieneidzy.

    Gdy bylem mlody i studiowalem, co mialo miejsce za glebokiej komuny,
    przewazalo podejscie a. I tak wiadomo bylo ze nabyta wiedza nei przyda
    sie do niczego w sensie "rynkowym".

    Niestety, czasy sie zmienily, rynek sie pojawil, pieniedze papierowe
    staly sie pieniedzmi prawdziwymi i ludzie zaczeli myslec w stylu b.,
    co zreszta w USA ma miejsce od dawna, i dzieki czemu porzucilem
    amerykanskie uniwersytety.

    Neistety, przemysl nie ceni roznych "fancy" konceptow, i znajomosc
    Ady, ML, i innych wyzej wymienionych w przemysle ani potzrebna ani
    ceniona nie jest. Wyjawszy super niszowe dziedziny gdzie jednak jest
    te rzeczy sa potzrebne. Ale MASOWA edukacja nei ma za zadanie
    edukowanie niszowych specjalistow. I nigdzie nie jest napisana ani
    praktycznie potwierdzone ze facio znajacy ML, wiedzacy co to jest NP i
    lambda calculus bedzie automatycznie lepszym programista w Javie niz
    facio ktory tego nie zna

    A.L.