    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Ada 95 - darmowa ksi żka po polsku
    Date: Sun, 4 Jul 2010 13:13:02 -0700 (PDT)

    On 3 Lip, 18:02, A.L. <l...@a...com> wrote:

    > Dobra, to ja juz o tym pisalem: na pewnym neizlym amerykanskim
    > uniwersytecie nauczalem

    Znamy, znamy. Pisałeś kilka razy - i podobnie jak z lemowym
    Chińczykiem nic z tego nie wynika w kontekście tego wątku.

    > Ada ejst fascynujaca, ale jest SUPER niszowa

    No właśnie - znowu kiepski argument.
    Bo co to znaczy "niszowa"?

    Dla mnie niszowy jest język do programowania maszyn tkackich, bo
    nadaje się tylko do tych maszyn tkackich. Niszowy jest też język do
    programowania tokarek numerycznych, bo nadaje się tylko do tych
    tokarek. Itd.

    Natomiast Ada nie jest "do czegoś", więc nie ma jak być niszowa.
    Zrobiono w tym zarówno portal internetowy dla fotografów, jak i
    program wspomagający muzyków, parę enterprajsowych systemów dla banków
    albo urzędów, IDE, system filtrujący spam, jakieś systemy do obsługi
    stacji telewizyjnych, itd.
    Biorąc pod uwagę istniejące projekty, rozpiętość tematyczna Ady jest
    większa, niż Javy i C# razem wziętych. Co to znaczy w takim razie
    "niszowy język"?

    A może chodzi o dostępność na różnych platformach? Znowu pudło, bo Ada
    ma implementacje na większą liczbę platform, niż Java. Od 8-bitowego
    AVR w górę, a wiodący kompilator jest dostępny za friko na wszystkie
    mainstreamowe platformy desktopowo-serwerowe. Co to znaczy w takim
    razie "niszowy język"?

    A może chodzi o dostępność materiałów? Znowu pudło, bo literatury do
    Ady jest więcej, niż do Haskella, Erlanga i Skali razem.

    A może w końcu chodzi o to, że mało ludzi to zna?
    No, może i mało, chociaż ktoś twierdził, że tylko 1% programistów Ady
    się upublicznia, reszta działa w mniejszym lub większym ukryciu ze
    względu na projekty, które robią. Powiedzmy jednak, że to spekulacja i
    przyjmijmy, że faktycznie bardzo mało ludzi zna Adę.

    Ale jaki to ma związek z czyjąkolwiek decyzją, czy się tego warto
    uczyć?
    Albo jaki ma związek z czyjąkolwiek decyzją, czy warto tego użyć w
    swoim projekcie?

    Tak więc Twoja historia jest dobra na anegdotę, ale wpływ na cokolwiek
    ma epsilonowy.