    From: A.L. <l...@a...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Ada 95 - darmowa ksi żka po polsku
    Date: Mon, 05 Jul 2010 12:16:13 -0500

    On Mon, 5 Jul 2010 00:57:15 -0700 (PDT), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:

    >Niżej, najpierw pytanie z kategorii ambicjonalnych: czy przeglądanie
    >ofert pracy jest jedynym możlwym sposobem wykorzystywania swoich
    >umiejętności zawodowych?

    Nie. Mozna meic hobby.

    >Pytanie pomocnicze: Czy szef nigdy nie powiedział "Maciej, zrób ten
    >projekt zgodnie z własną wiedzą i wybierz technologię według własnego
    >uznania"? Po czym poznać, że osiąga się limit możliwości rozwoju
    >zawodowego?

    Tak. Na Kolku Mlodych Informatykow w Palacu Mlodziezy w Warszawie.

    >http://people.cs.kuleuven.be/~dirk.craeynest/ada-be
    lgium/jobs/

    >Dobry jest paragraf "Often heard" na tej stronie.
    >Oferty pracy w Adzie są też publikowane w Ada User Journal.

    Podonmie jak na comp.lang.lisp panuje powszechna radosc bo w tym roku
    byla jedna oferta dla osoby znajacej LISP.

    >Pamiętaj też, że ilość ofert pracy to jedna liczba, która nie ma
    >znaczenia dopóki się jej nie złoży z ilością kandydatów na rynku
    >pracy. Spróbuj posługiwać się *stosunkiem* tych liczb. Co ciekawe, z
    >tym stosunkiem jest też związana rotacja pracowników albo inaczej
    >płynność rynku albo inaczej średni czas pracy w firmie albo jeszcze
    >inaczej: stabilność zatrudnienia. Dotyczy to każdego języka.

    Bardzo slusznie. Ale w ciagio calego mego profesjonalnego zywota, i
    calej milosci do Ady nei widzialem ani jednego ogloszenia o prace
    gdzie wymagano Ady (Haskela, ML, Lispu, Prologu). A przemysl bedzie
    uzywal dowolnego jezyka tak dlugo jak sie on bedzie nazywal Java albo
    C/C++

    A.L.

    P.S. Mnei sie udalo przekonac firme do uzycia Prologu. Ale to byla
    decyzja biznesowa, a nie tachniczna. Co wiecej, nie byla to decyzja
    oparta o argumenty ze "Prolog jest lepszy niz". Do rozwiazania
    problemu potzrebne byly pewne biblioteki ktorych nei bylo w Javie, w
    C/C++ byly ale w stanei szczatkowym i koszmarnie drogie (duza 5
    cyfrowa liczba) i duzym "runtime fee". Prolog (w szczegolnosci jedna z
    implementacji) te biblioteki miala i to dobrej jakosci i tanie. Tym
    niemniej, Prolog w srodowiski Javy jest jak czyrak na dupie.

    Biznes moze zastosowac jezyk X czy Y jezeli sa z tego powdu korzysci
    biznesowe kompensujace straty biznesowe zwiazane z jeszcze jednym
    jezykiem. Nie bedzie dopuszczal do uzywaniadodatkowych jezykow z
    przyczyn estetycznych, i ze wzgledow czysto biznesowych bedzie unikal
    wprowadzania nowych jezykow w ogole.

    I jezszcze raz: w biznesie (takim gdzie napd projektem pracuje
    kolkanascie - kilkadziesiat osob) programista nei decyduje o jezyku.

    I jeszcze raz z praktyki: Pzrez pewien czas parcowalem jako konsultant
    i mialem zrobic pewna aplikacje. Poniewaz w umowie nie bylo nic o
    jezyku, napisalem ja w jezyku Eiffel. Zleceniodawca nie chcial pracy
    przyjac, motywujac ze nikt w jego firmie Eiffla nei zna. Sprawa
    zaostala podana do sadu i zalatwiona polubownie: przepisalem na
    VisualBaici bez dodatkowej oplaty.