    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Aparat fotograficzny czy komórka ?
    Date: Tue, 07 Mar 2023 23:36:06 GMT

    On 2023-03-07, Universis <u...@w...pl> wrote:
    > Nosiłem się z zamiarem kupna aparatu fotograficznego, ale po
    > przeczytaniu tej strony:
    > https://informatykzakladowy.pl/fotografia-obliczenio
    wa/ zwątpiłem bo
    > autor opisuje takie rzeczy o współczesnych telefonach z fotoaparatem
    > o które nigdy dotąd bym nie posądzał że takowe właściwości
    > fotografowania telefony mają. Stanąłem z zakupem. Na przeczytanie
    > trzeba trochę czasu, ale kto go znajdzie to niejednego zdziwienie
    > tąpnie. Strona jak widzę z 2020 i piszę czy może któryś z
    > producentów do tego czasu takie "dziwy" też na pokładzie któregoś ze
    > swoich aparatów też ma ? Aparat ma służyć głównie na wypady
    > turystyczne, a w nich fotki pejzaży i architektury, czasami jednak
    > fotografia przyrody "z bliska" i fotografia "społeczna". Napiszcie
> [...]

    Odpowiedź jest MZ w pierwszym paragrafie. Zdjęcia komórką są zwykle
    wizualnie "ładniejsze" (bez dalszej obróbki) ale są one również zwykle
    kiepskiej jakości. Nie mogę sie wypowiadać nt. telefonów z górnej
    półki, do których się art. odnosi, ale nawet te pospolite iPhony ze
    średniej półki robią całkiem ładne te zdjęcia. To, o ile tylko są to
    zdjęcia na FB czy innego snapczata. Przy czym "problem" (aparat be vs
    komórka ładnie) dotyczy zwykle warunków trudnych, a nie typowych
    dziennych.

    Siedzę sobie z żoną na balkonie z widokiem na nocne miasto, ona
    wyciąga tego swojego iphone i pstryk. Faktycznie, bardzo ładne
    zdjęcie. Ja ze swoim Eosem RP to jak nacisnę spust na ustawieniu P to
    w ogóle nic z tego zjadliwego nie wyjdzie. Ale też jeśli wiem co robię
    to jestem tego "ładnie" blisko nawet bez obróbki. Przy czym u mnie
    będzie i ostrość i rozdzielczość i niewielkie szumy i będę mógł nawet
    to dalej kadrować. Będę mógł też płynnie zmieniać ogniskową bez
    większych problemów z rzeczywistą rozdzielczością. Będę mógł po ludzku
    trzymać aparat i w cywilizowanych warunkach dobierać ekspozycje i inne
    parametry, a nie miotać się próbując trafić w coś brudnym palcem na
    równie brudnym ekranie i jednocześnie manewrując komórką żeby była
    jakoś tak we właściwym kierunku.

    Poza tym jest cała masa sytuacji, przy których żadna obliczeniowa
    fotografia niewiele pomoże - to są np. sytuacje dynamiczne z pewnej,
    większej odległości (>25m). To są też sytuacje gdzie sam jesteś w
    ruchu a obiekt jest statyczny i w pewnej odległości.

    Sam przyjąłem jakiś czas temu zasadę, że aparat to jest do robienia
    zdjęć, a telefon do uwieczniania zdarzeń towarzyskich i notatek
    zdjęciowych, więc jak nie czujesz potrzeby do wychodzenia poza takie
    klimaty to MZ spokonie komórka z przyzwitym aparatem powinna Ci
    wystarczyć. Architekturę też komórką przyzwoicie zarejestrujesz.

    --
    Marcin