  • 1. Data: 2016-04-16 22:33:29
    Temat: Bariera IR - problemy z trywialnym układem.
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Słuchajcie, zaraz mnie coś trafi i potrzebuję świeżego spojrzenia na sprawę. Muszę
    wykonać prostą barierę IR o szerokości mniej więcej 3m. Niby żaden problem,
    postanowiłem to też zrobić najprościej jak się da: generator 36kHz na NE555, dioda IR
    TSAL 6400 i odbiornik IR TSOP 2236.
    Do testów odbiornik wyposażyłem w LED na wyjściu, postawiłem w kącie warsztatu i
    zacząłem do niego strzelać najpierw z pilota TV. Odbiór rewelacja z przeciwległego
    końca warsztatu nawet, zresztą w zasadzie mogłem pilota zwrócić w dowolną stronę,
    nawet w przeciwną do odbiornika, naciśnięcie czegoś powodowało zapalenie się LEDa
    przy odbiorniku.
    Mój nadajnik zaś - tragedia. W miarę stabilny odbiór jest przy odległości
    nieprzekraczającej metra, na dwa metry, jak się bardzo dokładnie wyceluje, od biedy
    czasem złapie. I teraz pytanie: co może być nie tak?
    - optycznie powinno być ok, użyta dioda IR nadaje 940nm, odbiornik odbiera tą długość
    fali.
    - częstotliwość 36kHz nadajnika ustawiłem na oscyloskopie z pomiarem, nie ma
    częstościomierza, ale wydaje mi się, że dokładność pomiarowa Rigola jest tu
    wystarczająca?
    - moc dostarczona do diody nadawczej: oscyloskop dołączony wprost do opornika
    ograniczającego prąd leda wyświetlił ładny prostokąt o amplitudzie odpowiadającej
    prądowi 100mA, więcej nie puszczę, bo LED nie da rady, poza tym to chyba nie ma
    sensu. Jakby miało działać, to by działało.
    - i ostatnie, co mi przychodzi do głowy: led nadawczy jest zasilany niemodulowaną
    falą prostokątną. Zauważyłem w czasie prób, że jeśli nośną zmoduluję, choćby machając
    dłonią z rozsuniętymi palcami przed ledem, odbiornik wykrywa dużo skuteczniej. Może
    to tak powinno być? Może one są tak robione, że mają wykrywać nie tylko 36kHz, ale
    jeszcze zmodulowane? Ktoś coś wie, podpowie?

  • 2. Data: 2016-04-16 23:55:45
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Sprawdz na oscyloskopie jak wyglada sygnal na diodzie nadawczej i powinienies
    zatrybic co jest nie tak.

  • 3. Data: 2016-04-17 00:55:45
    Temat: Re: Bariera IR - problemy z trywialnym układem.
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Jarek P. pisze:
> [...]
    to tak powinno być? Może one są tak robione, że mają wykrywać nie tylko 36kHz, ale
    jeszcze zmodulowane? Ktoś coś wie, podpowie?

    Może prąd za mały?

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 4. Data: 2016-04-17 02:03:26
    Od: BK <t...@t...nie>

> [...]
    to tak powinno być? Może one są tak robione, że mają wykrywać nie tylko 36kHz, ale
    jeszcze zmodulowane? Ktoś coś wie, podpowie?

    I to jest dobry trop.

    http://www.vishay.com/docs/82459/tsop48.pdf

    Na 5 stronie tej dokumentacji jest napisane, że sygnał ciągły będzie
    tłumiony i należy stosować się do warunków z tabeli poniżej.

  • 5. Data: 2016-04-17 02:11:19
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > http://www.vishay.com/docs/82459/tsop48.pdf
    >
    > Na 5 stronie tej dokumentacji jest napisane, że sygnał ciągły będzie
    > tłumiony i należy stosować się do warunków z tabeli poniżej.

    jakieś 10 lat temu walczyłem z tym samym. Niestety, nie doczytałem tego
    i jakoś nie za bardzo mi wyszło jak pamiętam...

  • 6. Data: 2016-04-17 02:14:32
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 16 Apr 2016 13:33:29 -0700 (PDT), "Jarek P."
    <j...@g...com> wrote:
    > Może one są tak robione, że mają wykrywać nie tylk
    > o 36kHz, ale jeszcze zmodulowane? Ktoś coś wie, podpowie?

    Na pewno jesz sparowany nadajnik i odbiornik (sa na tą samą f i
    długość fali ir)? Mam zrobiony taki nadajnik i odbiornik ale na
    56kHz. Zasięg jaki uzyskałem to ok 20m w lini pristej. Z tego co
    pamiętam aby była duża skuteczność takiej pary nadajnik-odbiornik
    dioda nadawcza powinna być zasilana prostokątem o wypełnieniu
    80/100 (80% to czas cyklu ON),przy czym czas nadawania nie dłuższy
    niż 1-2ms. U mnie wyslanie logicznej 1 to 180us nadawania a 0 to
    630us. Bit start to 1.8ms.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2016-04-17 09:07:43
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu sobota, 16 kwietnia 2016 23:55:47 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Sprawdz na oscyloskopie jak wyglada sygnal na diodzie nadawczej i powinienies
    zatrybic co jest nie tak.

    @Zenek, AlexY - ale z czytania tekstu ze zrozumieniem, to dwója dziś będzie, pisałem
    i o prądzie i o tym, jak wygląda jego przebieg :)

    @BK - no i to by zapewne było to, dzięki za naprowadzenie. Datasheeta przeglądałem,
    ale skupiając się na parametrach raczej, to musiałem przeoczyć. Nic, parę NE555
    jeszcze mam, pobawię się. No, chyba, że pójdę za obecną modą i od razu generator na
    attiny zrobię. Albo może raspberry? ;)

  • 8. Data: 2016-04-17 09:38:26
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 16.04.2016 o 22:33, Jarek P. pisze:
    > Muszę wykonać prostą barierę IR o szerokości mniej więcej 3m.
    ten układ (wiem, zamawianie w chinach jest passe, więc może sobie
    skopiujesz, albo chociaż wykorzystasz pomysł)

    http://www.aliexpress.com/item/High-Quality-Infrared
    -Obstacle-Avoidance-Proximity-Sensors-Module-for-Ard
    uino-for-Robot-car-New-Arrivals-Free/32624450889.htm
    l?spm=2114.30010308.3.262.2ixqTK&ws_ab_test=searchwe
    b201556_6,searchweb201602_3_10017_10005_10006_10034_
    10021_507_10022_10020_10018_10019,searchweb201603_2&
    btsid=c9038083-2a42-4ec8-94c2-272e80851cbf

    wykrywa przeszkodę z paru cm. Wylutowanie jednej diody, przylutowanie
    jej na kabelku i zwrócenie gówką w stronę drugiej daje następujące
    rezultaty. pi razy oko do 1 metra przeszkoda jest widziana stale. no bo
    jedna dioda "widzi" drugą. przecięcie wiązkie daje efekt - brak
    przeszkody - logiczne!. Ale odsunięcie diód na 2 metry - za daleko - nie
    działa. I teraz zaczną się czary. jeśli pilota z TV skierujemy na diodę
    odbiorczą i wciśniemy przycisk (na pilocie) to układ "widzi" przeszkodę.
    precyzując: nadajnik w piloce tv jest o wiele, skuteczniejszy niż dioda
    nadawcza zamontowana na płytce. tak więc najtaniej zrobisz to na A -
    pilocie, B odbiorniku z ebaya albo z TV. były też gotowe układy zdalnego
    sterowania IR - może tam znajdziesz inspiracje. A może laserek za 3 zł i
    fototranzystor? Będzie zajebiście wyglądało. ( połowa mocy laserka
    wystarczy, a napewno nie wypalisz oczu nikomu)
    ToMasz

    ps ja miałem taką barierę zrobioną z laserka, "świstaka" i lusterka
    wielkości paznokcia.

  • 9. Data: 2016-04-17 10:28:52
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 16 Apr 2016 13:33:29 -0700 (PDT), Jarek P. napisał(a):

    > Może to tak powinno być? Może one są tak robione, że mają wykrywać nie tylko 36kHz,
    ale jeszcze zmodulowane?
    E, nie...
    >Ktoś coś wie, podpowie?
    IMO albo masz odbiornik nie na 36k albo źle ustawiłeś częstotliwość
    nadajnika. Porównaj sobie z tym pilotem który ci działał.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 10. Data: 2016-04-17 10:32:36
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu niedziela, 17 kwietnia 2016 09:38:29 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:

    > ten układ (wiem, zamawianie w chinach jest passe, więc może sobie
    > skopiujesz, albo chociaż wykorzystasz pomysł).

    W chinach trochę kupuję, ale tu średnio mi się uśmiecha czekać dwa miesiące. Pomysł
    może i ciekawy, ale ponieważ resztę elektroniki mam już gotową i przygotowaną na te
    gotowe odbiorniki, trochę nie chce mi się tego teraz przerabiać. Jeśli odbiornik jest
    w stanie odebrać z odpowiednią czułością sygnał z pilota TV, to ja mu ten sygnał
    dostarczę, choćbym miał tego pilota tam trytytką przymocować jako nadajnik, z
    klawiszem zablokowanym w pozycji w ciśniętej przy pomocy gumy do żucia! :)

    A może laserek za 3 zł i
    > fototranzystor? Będzie zajebiście wyglądało.

    Będzie. Ale kalibrowanie optyki będzie horrorem. Zwłaszcza, że jedna strona bariery
    będzie mocowana do elementu nośnego bramy rolowanej i może nie być aż tak stabilny,
    jak by się mogło wydawać.