  • 1. Data: 2014-06-16 05:25:57
    Temat: Beznadziejna kontrola jakości w GM/Chevrolecie i u jego kooperantow
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Naprawiam dzisiaj koledze samochód, Chevrolet Malibu.
    Problemy z klimatyzacją, konkretnie: nie włącza się wcale.

    Ucinając długą historię krótko, w procesie eliminacji otwieram
    panel z guzikami i pokrętłami aby sprawdzić co tam w środku dali...

    W środku mamy przykład "ciekawej" kontroli jakości :-)))

    Znajduję tam scalak SC541824CDW 16 nóżkowy krzywo do
    płytki przylutowany. Tak krzywo, że nóżki ledwie w pady trafiają.
    Piny numer 13, 14, 15 i 16 nie są wcale przylutowane, ledwie
    dotykają płytki drukowanej - poruszane skalpelem ruszają się
    bez żadnych oporów :-)) Piny 1, 2, 3, 4 nie dają się poruszyć
    skalpelem ale trzymają się dosłownie na włosku cyny... jeden
    większy wertep i nawet cały scalak mógł odpaść od płytki!

    Zobaczcie sami zjęcia: http://voila.pl/uploads/9r8qx3oaf2/

    Wybaczcie jakość - w domu nie mam mikroskopu z aparatem,
    więc zdjęcia robiłem trzymając lupę filatelistyczną przed
    obiektywem aparatu foto :-) Ale widać dokładnie o co chodzi.

    Rozumiem, że Chevy tej płytki nie zrobił, rozumiem że nawet
    jej w fabryce Cheviego nie widzieli, bo dostali ją wewnątrz
    panelu sterowania robionego przez kooperanta ale kurcze
    czy tenże kooperant nie jest obligowany przez GM do lepszej
    kontroli jakości niż puszczenie do klienta płytki z krzywo
    przylutowanym scalakiem??? Aż cud, że to wytrzymało parę lat!

    Ludzie zwalają na ROHS, na wąsy cyny, nawet domyślają się
    jakichś celowych działań postarzania produktów przez
    precyzyjne wprogramowanie daty uszkodzenia a tymczasem
    mamy tu całkiem prozaiczny przykład zwykłego odwalania
    fuszerki po amerykańsku lub po chinsku...

    Mam nadzieję, że w Waszych samochodach nie ma aż tak
    beznadziejnie przylutowanych scalaków...

  • 2. Data: 2014-06-16 08:15:47
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-06-16 05:25, Pszemol pisze:

    > Mam nadzieję, że w Waszych samochodach nie ma aż tak
    > beznadziejnie przylutowanych scalaków...

    Ale naprawiłeś? Co było przyczyną?

    --
    MN

  • 3. Data: 2014-06-16 09:20:22
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-06-16 05:25, Pszemol pisze:
    > Mam nadzieję, że w Waszych samochodach nie ma aż tak
    > beznadziejnie przylutowanych scalaków...
    No nie, to ładnie jeszcze wykonane... jakby ci wpadła w ręce jakaś
    elektronika z Seata - to byś się zdziwił ;) Tam jest tak mądrze
    zrobione, że płytki drukowane dwu/wielostronne nie mają niczym
    chronionych metalizowanych przelotek. Wilgoć z powietrza i ze zmian
    temperatury + stałe znajdowanie się pod napięciem = po paru latach nagle
    coś nie działa. Wszystko pozornie sprawne, a jak miernikiem zaczynasz
    macać pcb - przelotki mają 100ohm - 10kohm i lekki białawy nalot wokół
    na 1-2mm, jak po zalaniu. Po prostu metal odparował z przelotek. Jeśli
    masz wolne dwa miliony roboczogodzin, szczęście że pcb jest tylko
    2stronne, to siedzisz i robisz ręcznie przelotki z drucików - a i tak
    się okaże że jest jeszcze jakaś przelotka która jest ukryta z obu stron
    pod elementami...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 4. Data: 2014-06-16 09:48:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pszemol" napisał w
> [...]
    >czy tenże kooperant nie jest obligowany przez GM do lepszej
    >kontroli jakości niż puszczenie do klienta płytki z krzywo

    GM sie nie chce kontrolowac kooperanta, to czemu kooperant ma sie sam
    kontrolowac ? :-)
    A to pewnie kooperant kooperanta kooperanta ..

    >Aż cud, że to wytrzymało parę lat!

    Czyli plytka byla dobrze zrobiona ! :-)

> [...]
    >mamy tu całkiem prozaiczny przykład zwykłego odwalania
    >fuszerki po amerykańsku lub po chinsku...

    po meksykansku ?

    >Mam nadzieję, że w Waszych samochodach nie ma aż tak
    >beznadziejnie przylutowanych scalaków...

    na pewno sa :-)

    J.

  • 5. Data: 2014-06-16 11:17:24
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    In pl.misc.elektronika Pszemol <P...@p...com> wrote:

    > Mam nadzieję, że w Waszych samochodach nie ma aż tak
    > beznadziejnie przylutowanych scalaków...

    Nie ma, rozbierałem :) (ecu Denso)

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/

  • 6. Data: 2014-06-16 11:17:39
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    In pl.misc.elektronika Marcin N <m...@o...pl> wrote:

    > Ale naprawiłeś? Co było przyczyną?

    No pewnie te nóżki.

  • 7. Data: 2014-06-16 19:26:15
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Marcin N" <m...@o...pl> wrote in message

    > Ale naprawiłeś? Co było przyczyną?

    No wylutowałem scalaka, oczyściłem pady, wlutowałem
    go spowrotem, tym razem dobrze i dziś po robocie może
    wpadnę do kolegi przetestować panel czy teraz działa.

    On na razie jeździ z panelem kupionym ze szrotu i ten
    też ma problemy, tylko inne (klima nie działa na ustawieniu
    1 i 2 wiatraka) Tragedia - ja się zniechęciłem do wyrobów GM.

  • 8. Data: 2014-06-16 21:37:51
    Od: "Ajgul" <p...@k...uz>

    > Naprawiam dzisiaj koledze samochód, Chevrolet Malibu.
    > Problemy z klimatyzacją, konkretnie: nie włącza się wcale.
    >
    > Mam nadzieję, że w Waszych samochodach nie ma aż tak
    > beznadziejnie przylutowanych scalaków...

    żona ma laceciaka i też, raz się włącza, raz nie... podejrzewam że pewnie ta
    sama historia.

    Aygul

  • 9. Data: 2014-06-16 23:05:35
    Od: depros <d...@g...com>

    W dniu 2014-06-16 21:37, Ajgul pisze:

    > żona ma laceciaka i też, raz się włącza, raz nie... podejrzewam że
    > pewnie ta sama historia.
    >
    > Aygul

    Wszystko co nas otacza jest na tanim z Chin albo Korei. Co się podniecać;/

  • 10. Data: 2014-06-16 23:18:01
    Od: Czesław Wiśniak <c...@n...pl>

    > Wszystko co nas otacza jest na tanim z Chin albo Korei. Co się podniecać;/

    Człowieku, co ty znowu pier... Nie ma znaczenia gdzie jest robione. Chodzi o
    kontrole jakosci, nadzor !!!