    Subject: Re: Burza na Giewoncie
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: mk <lp.pw@myzskm>
    Date: Fri, 23 Aug 2019 12:01:30 +0200

    W dniu 23.08.2019 o 09:48, J.F. pisze:
    > Użytkownik "mk"  napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > No wlasnie nie wiem - ale ladunek dosc duzy, a granit izoluje.
    > To powinien sie chyba ladunek dluzszy czas utrzymywac ?

    Raczej nie (cokolwiek to też znaczy, bo i Ty operujesz rozmytymi
    określeniami). Pojemność własna krzyża nie będzie zbyt duża. Wyładowanie
    atmosferyczne ma kilka faz, zanim dojdzie do wyładowania głównego. Jeśli
    nie byłoby odprowadzania ładunku od krzyża, to skończyłoby się na
    niewielkiej iskrze i wyładowanie by ustało z powodu braku różnicy
    potencjałów. Jeśli krzyż nie oddałby ładunku, to ze względu na niewielką
    pojemność powstałby na nim taki potencjał, że z łatwością doszłoby do
    przebić w jego okolicy.

    W czasie burzowej pogody daje się obserwować ognie św. Elma. Nie wiem,
    czy zjawisko to występuje na krzyżu na Giewoncie, ale obstawiam, że
    również. Wystąpienie ogni św. Elma przy braku odprowadzania z krzyża
    ładunków oznaczałoby, że wcześniej czy później doszło by do takiej
    różnicy potencjałów między krzyżem, a okolicą, że nastąpiłoby
    wyładowanie od krzyża do jakiegoś okolicznego punktu, co do którego
    uziemienia nie ma wątpliwości, a do takich zjawisk raczej nie dochodzi.

    Jeśli robiłeś eksperymenty z elektrycznością statyczną, to wiesz że w
    pierwszy lepszy dzień cholernie ciężko takie się przeprowadza --
    odrobina wilgoci niweczy wszystko.

    pzdr
    mk