    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Elektryki dostały "bana" na promy w Norwegii.
    Date: Mon, 23 Jan 2023 12:33:21 +0100

    On Mon, 23 Jan 2023 12:18:06 +0100, T. wrote:
    > Z Blogu Mateusza Ducha (generalnie polecam - mądrze pisze zwłaszcza o
    > sprawach międzynarodowych i wojnie na Ukrainie):
    >
    > https://www.facebook.com/M.Duch.Blog/posts/pfbid02ir
    cLhK8jKttpyLDg6mAsWuAUG4drL1LnreD5pMCobjM9NgoTwjGH7F
    PoPef4rQodl

    > Dlaczego? Bo jeden z przewoźników boi się pożaru aut elektrycznych na
    > pokładzie promu. Problem pożarów aut elektrycznych staje się coraz
    > bardziej palącym problemem nie tylko w Norwegii ale również w innych
    > krajach.
    > Norweski przewoźnik ogłosił, że nie wpuści na pokład swoich promów ani
    > elektryków, ani hybryd, bo... się boi.

    Oprocz przewoznikow bywają jeszcze ubezpieczyciele.
    Ci mogą sie bac bardziej.

    > To się narobiło a przecież
    > Norwegia elektrykami stoi... Zakaz będzie dość dużym problemem dla
    > właścicieli aut elektrycznych bo żegluga promowa jest ważnym elementem w
    > norweskim systemie transportu.

    Sa jeszcze tunele. Ciekawe, kiedy tam wejdzie zakaz.
    A moze nie wejdzie?

    > Można dodać, że ostatnio strażacy z Morris Township w USA musieli zużyć
    > aż 45 tysięcy litrów wody (12 tys. galonów) do ugaszenia jednego auta
    > elektrycznego. Amerykańscy strażacy, by pokazać skalę akcji,
    > poinformowali, że do ugaszenia "zwykłego" samochodu potrzebne jest
    > średnio 500 galonów (1893 litrów).

    Wody akurat na promie nie brakuje.
    Ale odpompowanie jest pewnym problemem, a za duzo do statku wlac nie
    mozna :-)

    > Życie pokazuje, że wraz z rosnącą liczbą aut elektrycznych i hybrydowych
    > zwiększa się również ryzyko wypadków lub awarii tych pojazdów, które
    > mogą prowadzić do pożaru, który będzie trudno ugasić zwłaszcza w
    > podziemnym garażu. Obecnie służby ratunkowe mają też niewielkie
    > doświadczenie w gaszeniu aut z bateriami litowo-jonowymi i często nie
    > mają odpowiedniego sprzętu.

    sluzby sie przeszkoli, ale ... do tego czasu zakaz wjazdow do garazy
    wiekszych?

    > Problem z pożarami samochodów elektrycznych polega na tym, że są one
    > zwykle nieprzewidywane i wieloetapowe, a do tego mogą następować bardzo
    > gwałtownie. Wszystko z powodu ogniw w akumulatorach, które są od siebie
    > odizolowane, a ich zapłon może postępować w dość długich odstępach.
    > Czasami zdarza się, że ugaszenie płonącego samochodu elektrycznego może
    > potrwać kilka godzin i gdy czynność zostanie zakończona, nagle okazuje
    > się, że doszło do ponownego zapłonu.

    Ale to raczej nie problem. Bedzie ktos z sikawką czuwal.

    Problemem jest pozar tak intensywny, ze zapali wiele aut dookola,
    albo, ze elektryki zaczną sie zapalac od pobliskiego pozaru.

    Co prawda i spalinowe samochody są na taki ogien wrazliwe ..

    > O sprawnym ugaszeniu pożaru auta elektrycznego decydują pierwsze minuty.

    No nie wiem ... a w spalinowym to nie decyduja pierwsze minuty?

    Tylko ze w spalinowym zgrubsza wiadomo co gasic, a w elektrycznym
    baterie ukryte ...

> [...]
    > Ostatnio sprawa gaszenia aut elektrycznych trafiła do Sejmu RP. Posłowie
    > pytali wiceministra MSWiA o gaszenie tych pojazdów. Ciekawe, czy pojawią
    > się w Polsce ograniczenia dla aut elektrycznych? Będą ograniczenia dla
    > aut elektrycznych na promach obsługujących połączenia Polski ze Szwecją?
    > Rzecznik prasowy PSP bryg. Karol Kierzkowski w rozmowie z PAP przekazał,
    > że najdłuższy pożar auta elektrycznego w Polsce trwał 9 godzin i 16
    > minut, było to we wrześniu 2021 roku. Państwowa Straż Pożarna zaznacza,
    > że częstą przyczyną pożarów aut elektrycznych jest tzw. samozapłon, gdy

    Wow. Juz u nas, czy na podstawie czasopism zagranicznych? :-)

    > Istnieją już rekomendacje dla
    > wielogodzinnego obserwowania pojazdu elektrycznego po jego ugaszeniu -
    > nawet do 70 godzin, by upewnić się, że nie dojdzie do jego wznowienia.

    Nie jest to dziwne, tylko ... gdzie.
    Na parkingu, w garazu podziemnym, ognioodporny kontener postawic,
    odholowac na najblizszy trawnik ?

    > Reasumując - robi się ciężko dla właścicieli elektryków.

    W Norwegii :-)

    Ale jak ktos ma domek z ogrodkiem i garazem ... przemyslec sprawe? :-)

    J.