  • 11. Data: 2013-05-28 12:14:54
    Temat: Re: Format idealny!
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-05-27 23:24, Mariusz [mr.] pisze:

    > No i teraz zdjęcie w formacie 16:9 zrób w pionie i wyświetl je na
    > monitorze tego formatu. Natychmiast Ci się odechce! :))

    Napisz do Brukseli, niech wprowadzą normę na kwadratowe wyświetlacze
    i problem z głowy.

  • 12. Data: 2013-05-28 18:41:56
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-05-28 12:14, trolling tone pisze:

    > Napisz do Brukseli, niech wprowadzą normę na kwadratowe wyświetlacze
    > i problem z głowy.

    Ja proponuję wnioskować o okrągłe wyświetlacze i okrągłe matryce. Zawsze
    będzie pasować jedno do drugiego. Koniec problemów z pionem i poziomem! :-D

    Marek

  • 13. Data: 2013-05-28 18:54:35
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-05-27 21:39, Mariusz [mr.] pisze:

    > No i z braku materiałów postanowiłem sam wkroczyć do akcji! Jakiż to
    > mógłby być ów format idealny?

    > (...) No i po dłuższym
    > szukaniu materiałów wyszło, że w zasadzie potwierdza się "nieludzkość"
    > długich formatów - pole widzenia dwuocznego, ograniczone nochalem,
    > brwiami i policzkami jest nawet bardziej pionowe, niż poziome. :)

    Można by zaadaptować podejście z akustyki. Tam wymyślono sztuczną głowę
    z zainstalowanymi w uszach mikrofonami po to aby wiernie odtwarzać
    dźwięk w słuchawkach. Można pójść tym tokiem rozumowania i wykonać
    eliptyczną matrycę - jak proponujesz - a na obiektywie instalować
    sztuczny nochal, bryle i krzaczaste brwi w kadr wchodzące. Oczywiście
    monitor również musi być analogicznej konstrukcji z miejscem na sztuczny
    nochal pośrodku żeby przy okazji było czym kręcić regulując pivot :-D

    Marek

  • 14. Data: 2013-05-29 02:03:54
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek" <p...@s...com> wrote:

    [...]
    > Ja proponuję wnioskować o okrągłe wyświetlacze i okrągłe matryce.

    I największy przycisk na obudowie z funkcją pt. "Portrety
    nagrobkowe" "Porcelana TAK / NIE"? :)

    Największą zaletą takiej matrycy byłoby optymalne wykorzystanie pola
    obrazowego obiektywu - aparat mógłby pracować całą matrycą (ew.
    selektywnie wyłączać niepotrzebne partie), obraz w wizjerze byłby
    wirtualnie kadrowany, a RAW i tak zawierałby info "poza kadrem" - do ew.
    odzyskania w postprocesie, gdy coś nam "na styk" uciekło poza ulubiony
    kadr (kwadrat, 16:9, czy też "idealne" 5:4. :)

    [mr.]

  • 15. Data: 2013-05-29 02:09:10
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "trolling tone" <a...@a...org> wrote:

    [...]
    > Napisz do Brukseli, niech wprowadzą normę na kwadratowe wyświetlacze i
    > problem z głowy.

    Każda taka regulacja nie dość, że mnie kosztuje, to jeszcze
    ogranicza moją wolność. Za dużo zdrowego rozsądku, za mało kasy
    z lobbingu. Dlatego do Brukseli pisać nie będę. Albo raczej po kolei:
    niech najpierw spełnią moje żądanie zwolnienia KE UE i RE UE, a potem
    pogadamy... :)

    Poza tym ja wcale nie propaguję kwadratów. Mało kadrów dobrze
    wygląda w kwadracie. W dodatku to format dla leniwych. Jak odróżnić
    zaawansowanego fotografa zawsze stosującego ułożenie kadru odpowiednie
    do zdjęcia od początkującego, któremu nigdy nawet nie przyjdzie do głowy
    zmienić pozycji aparatu, skoro w kwadracie jeden i drugi robią to tak
    samo? ;)

    [mr.]

  • 16. Data: 2013-05-29 02:10:59
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Mr. Misio" <m...@g...pl> wrote:

    [...]
    > Mam taki zwyczaj, ze do katalogu a wrzucam poziome, do katalogu b
    > pionowe (automatem) :)

    To jest niegłupie rozwiązanie, tylko mam wrażenie, że nie dla
    każdego i nie do każdej sytuacji...

    [mr.]

  • 17. Data: 2013-05-29 02:28:23
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek" <p...@s...com> wrote:

> [...]
    > głowę z zainstalowanymi w uszach mikrofonami po to aby wiernie
    > odtwarzać dźwięk w słuchawkach. Można pójść tym tokiem rozumowania

    http://www.leepvr.com/images/stereofield24.gif
    http://www.significant-bits.com/wp-content/uploads/2
    009/02/humanstereoscopicfov.gif
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/N
    etzhautlk-polarp.jpg

    [mr.]

  • 18. Data: 2013-05-29 09:57:34
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-05-29 02:28, Mariusz [mr.] pisze:

    > http://www.leepvr.com/images/stereofield24.gif
> [...]

    Zgadza się, rysuneczki obrazują jak widzimy. Tylko po co się tym
    zajmować poza aspektem rozrywkowym? Mój żart był sprowokowany tym, że o
    ile w akustyce problem wymiarów znika z uwagi na fakt iż dźwięk jest,
    chcąc nie chcąc, przestrzenny (gdy się od niego odwrócimy - też
    słychać), o tyle w optyce obraz jest ściśle ograniczony do jakiegoś
    obszaru: czy to matrycy, monitora, gazety, billboardu itp. Z racji
    różnych potrzeb dla różnych mediów nie można wyznaczyć jedynego
    słusznego formatu. To co pasuje do monitorów 16:9 nie będzie pasowało do
    monitorów 16:10, albo segmentu stoiska wystawowego 2.5m x 1m. Każdy więc
    format zdjęcia będzie "zły". Percepcja wzroku w sensie kątów widzenia
    nie ma tu zastosowania. Zdjęcia robi się pod medium, które będzie je
    prezentowało i które nie posiada przewidywalnych proporcji. Jeśli ktoś
    ubolewa nad marnowaniem pikseli przy publikacjach w jakimś formacie, to
    gdy zastosujemy proporcje jemu odpowiadające - problem pojawi się z
    publikacjami w innych formatach. Nad czym więc rozmyślać? Jest to
    filozofowanie w jeszcze bardziej zaawansowanej formie niż to, które mi
    tu zarzucaliście parę razy :-D

    Marek

  • 19. Data: 2013-05-29 10:09:40
    Od: "Mr. Misio" <m...@g...pl>

    Użytkownik Mariusz [mr.] napisał:

    > "Mr. Misio" <m...@g...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >

    > To jest niegłupie rozwiązanie, tylko mam wrażenie, że nie dla
    > każdego i nie do każdej sytuacji...

    Oczywiscie, kazdy stosuje wedle potrzeb :)
    Dla mnie to idealne zastosowanie w niektorych przypadkach.
    Ale nie idealne dla kazdego przypadku :)

  • 20. Data: 2013-05-29 13:24:43
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek" <p...@s...com> wrote:

> [...]

    > Nad czym więc rozmyślać? Jest to filozofowanie w jeszcze bardziej
    > zaawansowanej formie niż to, które mi tu zarzucaliście parę razy :-D

    Sam też trochę fizoluję... ;-) Po prostu miałem ochotę się nad
    tym pozastanawiać! :))

    Lubię spójność stylistyczną, a nie chciałbym kiedyś dojść do
    wniosku, że wszystkie moje dotychczasowe zdjęcia były obarczone takim
    stylistycznym błędem. ;-) Jeśli kiedyś miałbym zmieniać zdanie, to
    może warto już teraz się nad tym zastanowić i jak najszybciej podjąć
    konsekwentną decyzję na następne lata?

    A zatem wypracowałem pewien punkt widzenia i pytam wszystkich, co
    akurat myślą o stosowanym przecież już w przeszłości formacie 5:4? - bo
    taki wyszedł "idealny", przynajmniej dla naszych oczu***.

    *** Dla obiektywu idealny format to faktycznie jest koło (a w
    najgorszym razie kwadrat wpisany w koło), ale jeden i drugi dość mocno
    ogranicza fotograficznie - np. trudno uniknąć banału przy portrecie.

    Jak widać nie ma formatów w 100% idealnych (stąd taka mnogość
    używanych w przeszłości), ale jak napisałem - lubię stylistyczną
    spójność i chętnie posłucham innych, co mieliby do powiedzenia na temat
    tego, który mi wyszedł: 5:4. Czy nie jest zbyt "ukwadracony"? Co na jego
    temat mówiono w przeszłości, gdy fotografowie znacznie swobodniej
    wybierali "swój" format? Kiedyś, w gronie fotografów, prowadzono
    naprawdę długie dyskusje o najlepszych formatach dla portrecistów, dla
    pejzażystów, itd. Dziś ktoś, kto nie toleruje rekadrowania na komputerze
    (jak ja), ma bardzo ograniczony wybór formatów matryc:

    Średni format: 4:3
    Mały obrazek: 3:2
    APS-C: 3:2
    Popierdułki: 4:3 (niemal wyłącznie)

    Musząc wybierać z tego co jest ja skłaniam się do formatu 4:3, a tu
    raczej nie ma "maszyny" dla mnie.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]