  • 31. Data: 2015-01-23 23:39:48
    Temat: Re: Fotografia tylko dla fachowców?
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2015-01-23 o 22:44, crazy bejbi pisze:

    > Dlatego marne fotki mogą pokazywać poprawnie zasadę. A teraz już ten
    > uczący się ma zrobić wg poznanej zasady fotkę swoją piękną, która
    > zachwyci wszystkich ;-)

    Zgadzam się w zupełności.

    L.

  • 32. Data: 2015-01-24 00:01:10
    Od: d...@v...pl

    W dniu piątek, 23 stycznia 2015 17:33:35 UTC+1 użytkownik J.R. napisał:

    > Znakomitym przykładem na fatalne technicznie zdjęcia jest allegro.
    > Często na poruszonym, niedoświetlonym zdjęciu w ogóle nie widać towaru
    > na sprzedaż.
    >
    > --
    > J.R.

    No fajno, ale kompozycja to już troszkę wyższy poziom abstrakcji niż wykonanie
    poprawnego technicznie zdjęcia.
    Pozdrawiam Marcin

  • 33. Data: 2015-01-24 00:03:31
    Od: d...@v...pl

    W dniu piątek, 23 stycznia 2015 16:10:55 UTC+1 użytkownik Luke napisał:

    > Czy ktoś pamięta (bo ja ze starszej gwardii) "Fotografię w praktyce
    > amatorskiej" Pękosławskiego? Czy opublikowane tam na rotograwiurowych
    > wkładkach czarno-białe przykłady były zdjęciami konkursowymi? Też nie, a
    > doskonale uczyły pewnych oczywistych faktów i wyrabiały kreatywność.
    >
    > Jeśli ktoś chce mierzyć wysoko, niech sobie czyta "Punkt, linię i
    > płaszczynę" Kandyńskiego.
    >
    > Albo albumy Hartwiga i Bułhaka. Tam w każdym zdjęciu każdy detal jest
    > dopracowany (łącznie np. z porą dnia dającą odpowiednie cienie), nawet
    > jeśli niektóre to nie "zdjęcia konkursowe".

> [...]

    Pamiętam, co więcej intensywnie zachęcam fotograficzną młódź do studiowania.
    I spotykam się ze zrozumieniem, co ciekawe.
    Pozdrawiam Marcin

  • 34. Data: 2015-01-24 14:18:54
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Jeśli chcesz zrozumieć i móc ocenić jakiś utwór - załóżmy preludium
    > organowe - jest to możliwe wyłącznie po zapoznaniu się z nutami (nawet
    > jeśli nie jest się w stanie tego zagrać) oraz po wielokrotnym
    > odsłuchaniu do znudzenia co najmniej kilkunastu różnych wykonań.
    >
    > Czy to ma przełożenie do fotografii?
    >
    > L.

    moglbys pokazac swoje portfolio?

  • 35. Data: 2015-01-25 12:16:04
    Od: " 666" <...@...6>

    Tu jest doskonała strona o fotografowaniu z lampą błyskową (lampami):
    http://strobist.blogspot.com

    -----

  • 36. Data: 2015-01-25 15:25:11
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Samstag, 24. Januar 2015 14:18:57 UTC+1 schrieb XX YY:

    > moglbys pokazac swoje portfolio?

    no wlasnie i jak zwykle okazuje sie, ze pismiennictwo to cos innego , a zdjecia to
    cos innego.

    rozwazania teoretyczne co i jak ma byc to znam . a jest inaczej.

  • 37. Data: 2015-01-26 23:42:47
    Temat: Re: Fotografia tylko dla fachowcĂłw?
    Od: EMPI <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    > Początkującemu może się podobać kiepskie zdjęcie. Do momentu, kiedy
    > przestanie być początkujący, gdyż zrozumie jego niedoskonałość.

    100% zgody ! Przerabiałem to na sobie. Od dziecka cykałem fotki nie
    mając żadnego pojęcia o fotografii. Ja byłem zadowolony z tych fotek,
    podobały się rodzinie i znajomym. 10 lat temu jak kupiłem pierwszą
    cyfrówkę to zacząłem się fotografią naprawdę interesować i intensywnie
    dokształcać. Dzisiaj patrząc na tamte zdjęcia widzę, że są naprawdę
    słabe. Nie zawsze ostre, tu i tam prześwietlone, horyzont krzywy - no
    masakra jakaś. Dzisiaj mnie rażą te błędy w fotografiach innych i dziwię
    się, gdy oni ich nie widzą. Ale jak ktoś nie zna podstawowych zasad to
    będzie się zachwycał swoim prześwietlonym i nieostrym zdjęciem z krzywym
    horyzontem tak jak ja kiedyś ...

    EMPI

  • 38. Data: 2015-01-27 20:17:19
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .01.2015 o 23:42 EMPI <e...@p...onet.pl> pisze:

    > Hej !

    > 100% zgody ! Przerabiałem to na sobie. Od dziecka cykałem fotki nie
    > mając żadnego pojęcia o fotografii.

    Miałeś świetną okazję, żeby tego pojęcia nabyć.

    > Ja byłem zadowolony z tych fotek, podobały się rodzinie i znajomym. 10
    > lat temu jak kupiłem pierwszą cyfrówkę to zacząłem się fotografią
    > naprawdę interesować i intensywnie dokształcać.

    Naprawdę?

> [...]
    > ich nie widzą. Ale jak ktoś nie zna podstawowych zasad to będzie się
    > zachwycał swoim prześwietlonym i nieostrym zdjęciem z krzywym horyzontem

    Ostrość? Prześwietlenie? Krzywy horyzont?

    To są NAPRAWDĘ wyróżniki dobrego zdjęcia?

    Powinieneś znacznie dłużej eksperymentować w fotografii "analogowej".
    Za każde zdjęcie płaciłbyś konkretne pieniądze - z czasem z oszczędności
    robiłbyś _znacznie_ lepsze zdjęcia. Teraz chyba za późno...
    Pstrykanie...

    --
    Trefniś

  • 39. Data: 2015-01-28 10:42:46
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2015-01-24 o 14:18, XX YY pisze:

    > moglbys pokazac swoje portfolio?

    Nie, gdyż moje zdjęcia są tragiczne ;-)

    Kontynuując wątek, bo nie jestem w stanie codziennie tu zaglądać.

    W muzyce mamy temat, utwór i wykonanie.

    Temat - pewna charakterystyczna fraza muzyczna.
    Utwór - zbudowana z tego tematu przewodniego całość. Z jednego tematu
    można robić nieskończenie wiele utworów różnych gatunków.
    Wykonanie - interpretacja całego utworu z włożeniem pewnego wyobrażenia
    o utworze, autorstwa wykonawcy. W przypadku niektórych utworów można
    uzbierać dziesiątki nagrań, w każdym przypadku wykonawca miał na utwór
    inne, własne spojrzenie.

    Przeniesienie tego na fotografię.

    Temat - obiekt, który fotografujemy. Dajmy na to - Plac Zamkowy w Warszawie.

    Utwór - całość, zawierająca dany temat. Może być ujęta szczegółowo. Np.
    widok na Plac Zamkowy zrobiony z danego (z dokładnością do metra)
    miejsca, dokładnie wyznaczoną ogniskową. Ale również ogólnie. Na
    przykład - ostra latarnia z nieostrą Kolumną Zygmunta w tle. Albo kadr
    zawierający Kolumnę Zygmunta po lewej i Zamek Królewski po prawej -
    miejsce wykonania zdjęcia, ogniskowa i kadr wedle uznania.

    Wykonanie - konkretna realizacja tego tematu przez fotografa. Dobór pory
    dnia, pory roku, warunków atmosferycznych, w czasach analogowych
    materiału, cała obróbka analogowa i cyfrowa po wykonaniu zdjęcia,
    decyzja kolor, czarno-białe, sepia, HDR, filtry i tak dalej.

    I teraz zmierzając do sedna. Zdjęcie w rozumieniu "wykonania utworu"
    daje się w pełni zrozumieć wtedy i tylko wtedy, gdy mamy możliwość i
    podejmiemy próbę "wykonania tego samego utworu". Czyli znajdziemy się w
    tym samym miejscu z aparatem, w wizjerze zobaczymy to samo (z poprawką
    na upływający czas) i dokonamy oceny wszelkich decyzji, jakie musiał
    podjąć oryginalny fotograf.

    Bez tego zdjęcie się rozumie, ale w 99% :)

    Jest to analogia do muzyki, gdzie utwór i jego wykonanie można w pełni
    zrozumieć tylko samemu go wykonując i porównując swoje spojrzenie ze
    spojrzeniem innych.

    Ćwiczenie -otwieramy album np. Hartwiga ze zdjęciami swojego miasta.
    Następnie próbujemy na spacerze z aparatem zrobić TAKIE SAME KADRY.
    Oczywiście ściana ma po latach inny kolor, stragan stoi w innym miejscu,
    wymieniono już bruk, ale poza tymi detalami ma być taki sam kadr. I tak
    robimy wiosną, latem, jesienią, dniem, nocą, w dzień pochmurny,
    słoneczny itd. Czyli będziemy wykonywać ten sam utwór na setki możliwych
    sposobów. I dopiero wtedy się okaże, że Hartwig (albo inny dobry
    fotograf) w tym wykonaniu (być może jednym z wielu) zawarł wiele detali,
    o których bez takich prób nie mieli byśmy pojęcia. Od prostowania
    perspektywy, przez np. precyzyjny dobór umiejscowienia Słońca, po
    oczekiwanie na moment zachodzenia go za chmurę, aby były cienie, ale nie
    aż tak kontrastowe. Może czekał na to, aż chmury na niebie będą grały
    kompozycyjnie z resztą obrazu.

    Dla większości zdjęć nie jesteśmy w stanie tego zrobić. Tak samo, jak
    dla większości utworów muzycznych nie możemy ich sami próbować wykonać.
    Jednak takie spojrzenie na te kilka zdjęć coś zmienia, uwalnia człowieka
    od bezpodmiotowego "podoba się lub nie".

    L.

  • 40. Data: 2015-01-28 14:40:02
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Mittwoch, 28. Januar 2015 10:42:49 UTC+1 schrieb Luke:

    > Nie, gdyż moje zdjęcia są tragiczne ;-)

    no i na tym polega wlasnie problem

    zupelnie czyms innym jestz fotografowanie , a zupenie czyms innym pisanie.

    pisanie nawet o fotografii to literatura.
    nie ma znaczenia co sie napisze , jak ma wygladac zdjecie itd itp.
    to bedzie zawsze literatura.
    to sie ma nijak do fotografii.
    ja mowie zwykle - pisac o fotografii to tak jak tanczyc o literaturze,
    +
    muzyka - prosze bardzo to samo.
    trzeba grac muzyka , nie da sie jej opisac.

    pisac o muzyce to tak jak .... tanczyc o architekturze.

    > uzbierać dziesiątki nagrań, w każdym przypadku wykonawca miał na utwór
    > inne, własne spojrzenie.
    >
    > Przeniesienie tego na fotografię.

    nie da sie.

    to tylko zludzenie - ot taka gra slow.
    tak jak nie zmieszasz wody z ogniem.

> [...]
    > widok na Plac Zamkowy zrobiony z danego (z dokładnością do metra)
    > miejsca, dokładnie wyznaczoną ogniskową.

    dopoki tego nie zrobisz , to nie jest fotografia - opis jest literatura.
    zrob pokaz , zobaczymy , slowa beda zbedne.