  • 11. Data: 2009-11-11 12:46:43
    Temat: Re: Głośny komputer a dobre chłodzenie
    Od: "Papa Smurfs" <P...@z...gurami.eu>

    Órzytkownik "egon" napisał:
    > Jakis czas temu kupiłem zasilacz do komputera firmy Chieftec, 500W,
    > Kosztował mnie sporo pieniędzy. Dokupiłem jeszcze cooler, który też nie
    > był tani, rzędu 200 zł.Feezen 7 Pro. Kupiłem po to, żeby kompter cicho
    > chodził. Niestety słychać mocno szum. Zastanawiam się jeszcze nad tym
    > małym wiatraczkiem płyty głównej, ale sam już nie wiem. Co może być
    > powodem takiego chałasu wentylatorów, które powinny być ciche, które są
    > dobrej klasy? Może trzeba wyregulować prędkość obrotów wentylatora? Proszę
    > o pomoc.

    to nieważne czy kupiłeś nie wiem jak dorgi sprzęt i nie ważne ze dałęś sobie
    wmówić jak dobry... skprzęt potfornie mocożerny i z masą wiatrakuf musi być
    głośny, nic na to nie poradzisz, albo niewiele:O(
    jak zależy ci żeby było cicho to kupujesz sprzęt małomocowy (oczywiście o
    porównywalnej wydajności) i bez wiatrakuf z chłodzeniem tylko pasywnym,
    nawet dyski kupujesz wolnoopbrotowe i małomocowe i są prawie niesłyszalne,
    tylko tak ociągniesz nirwanę...:O)

  • 12. Data: 2009-11-11 13:13:49
    Od: "egon" <x...@o...pl>

    Wszedłem w Biosa i faktycznie było nastawione na maksymalną prędkość
    wiatraka PCU. Znacznie ciszej chodzi komputer. Wiadomo, bedą większe
    temperatury, więć co w związku z tym? Czy w momencie przekroczenia
    określonej temperatury zacznie szybciej wirować wiatrak? Z tego, co
    zrozumiałem, w Biosie są dwie funkcje, że ma myć "dostępne" ciche działanie
    lub nie. Poza tym słychać w tle jeszcze irytujące warczenie, ale zapewne
    jest to wiatrak od grafiki. Czy takie wiatraki też można wymienić? I jeszcze
    jedno pytanie. Słyszałem o chłodzeniu wodnym, czy ktoś to z Was praktykuje?
    Może są jeszcze inne alternatywy, które sa "atrakcyjne" w stosunku do
    wiatraczków?

  • 13. Data: 2009-11-11 21:26:27
    Od: Netx <n...@g...pl>

    egon pisze:
    > Wszedłem w Biosa i faktycznie było nastawione na maksymalną prędkość
    > wiatraka PCU. Znacznie ciszej chodzi komputer. Wiadomo, bedą większe
    > temperatury, więć co w związku z tym?

    Taktowanie (w MHz/GHz) nowych CPU oraz ich napięcie zasilania
    jest obniżane automatycznie w momencie gdy nie są one w pełni
    obciążone (gdy się nie zapuści oprogramowania
    wykorzystującego intensywnie CPU). Warto się upewnić czy tak
    jest na pewno włączając darmowy program CPU-Z i obserwując
    przez chwilę czy napięcie i zegar faktycznie spada gdy nic
    się nie robi i wzrasta przy obciążeniu komputera (gdyby nie
    działało to w ten sposób to trzeba może jakiś dodatkowy
    sterownik CPU zainstalować albo włączyć coś w BIOS).

    Dzięki wymienionym metodom przy małym obciążeniu CPU mniej
    się grzeje i BIOS wykorzystuje to obniżając prędkość wiatraka
    i zwiększając pod obciążeniem. Można to z reguły "usłyszeć".

    Dodatkowo istnieje możliwość monitorowania temperatur CPU
    przez darmowe programy CoreTemp, SpeedFan itp. Można sobie
    przez chwilę pomonitorować czy temperatury są ok.

    > Czy w momencie przekroczenia
    > określonej temperatury zacznie szybciej wirować wiatrak?
    Tak powinno to działać.

> [...]
    > lub nie. Poza tym słychać w tle jeszcze irytujące warczenie, ale zapewne
    Można używając np. gumowego elastycznego kołeczka spróbować
    na chwilę zatrzymać wiatrak GPU aby się upewnić czy winna
    jest karta grafiki

    > Czy takie wiatraki też można wymienić?
    Można, są nawet gotowe rozwiązania np. od Arctic Cooling.

    Jednak w przypadku kart graficznych poniżej GTX285 (od
    nVidii) można programowo obniżyć prędkość wiatraka karty
    graficznej.
    Np. u mnie wiatrak był domyślnie na 40% bez obciążenia i był
    dość hałaśliwy. Używając darmowego programu RivaTuner
    stworzyłem profil "nie do grania w gry komputerowe" włączany
    klawiszami ctrl+f9, w którym taktowanie karty jest
    wielokrotnie zmniejszane a wiatrak chodzi na 25% (zamiast
    domyślnych 40%). To wystarcza aby mojej karty nie było
    słychać (GTX260 c216) gdy nie gram. temperatura gpu jest w
    tej chwili ~56*C co jest całkowicie bezpieczne (ta karta może
    chodzić na stałe nawet do 70*C)
    Tylko do programu RivaTuner trzeba mieć trochę determinacji
    bo bez ingerencji w zakładce "PowerUser" nie da się za mocno
    obniżyć taktowania itp. Wszystko jest opisane na forach
    dyskusyjnych itp. stronach.

    > I jeszcze
    > jedno pytanie. Słyszałem o chłodzeniu wodnym, czy ktoś to z Was praktykuje?
    > Może są jeszcze inne alternatywy, które sa "atrakcyjne" w stosunku do
    > wiatraczków?

    Osobiście trochę mi się kłóci woda z komputerem (pewnie zaraz
    zostanę przekrzyczany przez zwolenników chłodzenia wodą), ale
    przede wszystkim daje się wszystko tak wyciszyć przy
    chłodzeniu powietrznym że najgłośniejszy jest szum
    obracających się talerzy dysków twardych, więc nie widzę
    sensu inwestować w chłodzenie wodne dopóki nie mam dysków SSD.

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 14. Data: 2009-11-11 21:38:20
    Od: Netx <n...@g...pl>

    Apropo: napisałeś że masz zasilacz od Chiefteca. Miałem
    jednego Chiefteca i faktycznie był cichy. Jednak w porządnym
    sklepie z zasilaczami można poprosić o podłączenie kilku
    zasilaczy przed zakupem w celu przesłuchania. Z moich
    obserwacji wynika że do najcichszych należą BeQueiet Dark
    Power i lepsze modele Antec.

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 15. Data: 2009-11-12 07:58:37
    Temat: Re: Gło?ny komputer a dobre chłodzenie
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "egon" <x...@o...pl> napisał w wiadomości grup
    > I jeszcze jedno pytanie. Słyszałem o chłodzeniu wodnym, czy kto? to z Was
    > praktykuje? Może s? jeszcze inne alternatywy, które sa "atrakcyjne" w stosunku
    > do wiatraczków?

    Ja używam wodne chłodzenie. Jest ono bardzo wydajne (ale droższe od chłodzenia
    powietrzem).
    Na p4 3@3,8 GHz Prescott) zalman 7700Cu osiągał >100 (!) stopni Celsjusza). Na
    chłodzeniu wodnym nie przekracza 55*C. Niestety ma też wady: droższy od
    chłodzenia powietrzem, po schłodzeniu procesora i karty graficznej zacząłem
    słyszeć cichy zasilacz (oraz oczywiście dyski).

  • 16. Data: 2009-11-13 14:38:18
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "Netx" <n...@g...pl> wrote in message

    > Można używając np. gumowego elastycznego kołeczka spróbować na chwilę
    > zatrzymać wiatrak GPU aby się upewnić czy winna jest karta grafiki

    Nie przesadzajmy, to nie operacja na otwartym sercu i wystarczy przytrzymac
    wiatrak palcem.

    Tez stawiam na GPU, wiekszosc kart ma malutkie wiatraczki, ktore nadrabiaja
    predkoscia obrotowa. Swoj wymienilem na pasywne chlodzenie (Accelero S2) i
    jest bezglosnie a przy tym chlodniej niz na fabrycznym Sapphire.

    Pozdrawiam
    Kamil