  • 21. Data: 2009-01-14 12:10:24
    Temat: Re: I kolejny fan Panasa LX3
    Od: "Zbig T." <z...@z...net>

    j...@a...at pisze:
    > akurat w tym artykule po niemiecu chwla obiektyw za b mala dystorsje i
    > wogole swietna optyke.
    > sa tam przyklady zdjec. rzeczywiscie jak na przyslone 2,8 sa b dobre.

    Bez urazy, ale piszesz trochę tak, jakbyś bardzo nie chciał zaakceptować
    faktu, że legendarna Leica wypuściła coś niedoskonałego ;-) Chwalą za
    świetną optykę, bo najprawdopodobniej zwyczajnie nie wiedzieli o
    sztuczce zastosowanej w tym aparacie - przecież to proste. JPEGi są
    korygowane "w locie" przez firmware aparatu a RAWy poprawia "za
    kulisami" dołączony do aparatu Silkypix (oraz w tej chwili większość
    pozostałych wiodących wywoływarek). Można dyskutować o tym, czy ma to
    jakieś większe znaczenie praktyczne skoro efekt końcowy jest dobry. Moim
    zdaniem nie ma i mógłbym z tym żyć, ale niektórym bardziej
    "ortodoksyjnym" użytkownikom to przeszkadza. A że na obiektywie jest
    napisane Leica? No i co z tego? :-)

    Zbig T.

    (Trzy dolary w temacie sprawią, że email dojdzie)

  • 22. Data: 2009-01-14 12:20:34
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Zbig T. pisze:
> [...]
    > zdaniem nie ma i mógłbym z tym żyć, ale niektórym bardziej
    > "ortodoksyjnym" użytkownikom to przeszkadza. A że na obiektywie jest

    Ma, jeśli dystrorsja jest duża. Wtedy znaczna zmiana geometrii obrazu
    będzie powodować znaczny spadek ostrości/rozdzielczości na brzegach.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 23. Data: 2009-01-14 13:03:19
    Od: "gietrzy" <c...@g...pl>

    > Panas to przede wszystkim obrzydliwe kolory... takie jest moje zdanie.

    Nie ten, nie ten Panas :)

    Ja też, kiedyś tu "chwaliłem TZ-1" za jego bigos-iso feature.

    LX-3 to bajka, po prostu.
    Największą wadą - imho - jest brak styli obrazka w .rw2.

    pozdrawiam,
    gietrzy

  • 24. Data: 2009-01-14 13:54:01
    Od: j...@a...at

    > Bez urazy, ale piszesz trochę tak, jakbyś bardzo nie chciał zaakceptować
    > faktu, że legendarna Leica wypuściła coś niedoskonałego ;-)

    zgodzisz sie chyba ze mna , ze nie ma rzeczy doskonalych.
    rzeczy sa dane przez nature albo produkowane np przez firmy.
    skoro nie ma rzeczy doskonalych tzn firmy nie produkuja rzeczy
    doskonalych.
    dlaczego wiec mialbym niezaakceptowac , ze leica wypuscila cos
    niedoskonalego , skoro wiem , ze nie ma rzeczy doskonalych i inne
    firmy tez nie wypuszczaja doskonalosci ?
    a wiec fakt , ze leica nie wypuscila czegos doskonalego nie jest dla
    mnie nie do zniesienia , a skoro nie jest nie do zniesienia to jest
    do zaakceptowania. czyli mylisz sie sadzac ze bardzo nie chce tego
    saakceptowac.
    akceptuja cala dusza i cialem :-)

> [...]
    > korygowane "w locie" przez firmware aparatu a RAWy poprawia "za
    > kulisami" dołączony do aparatu Silkypix (oraz w tej chwili większość

    kazdy raw jest jakos tam wyliczony z danych zrodlowych ( ostatecznie
    tylko przebiegu napiec) na obraz.
    liczone jest wszystko - przelicza sie rowniez ostrosc , gdyby jej nie
    przeliczac ( wyliczac) obraz nie bylby do zaakceptowania . Jesli ktos
    udoskonali te rachunki po to by skorygowac wady optyczne ( ktore ma
    kazdy obiektyw zoom szerokokatny) to nalezy tylko sie cieszyc,

    i juz od strony praktycznej - w szerokim kacie nigdy nie przeszkadzla
    mi dystorsja dodatnia czy ujemna ani winietowanie. winietowanie ladnie
    zamyka obraz a w dodatku da sie ladnie wyprowadzic rachunkowo .
    dystorsja jest drobnym pryszczem w stosunku do tego znieksztalcenia
    perspektywy , ktore oczymujesz unoszac chocby tylko lekko obiektyw do
    gory / na dol. Zdjecia z idealnie wymoziomowanym takim aparatem z reki
    stanowia chyba rzadkosc. I tak te bledy perspektywy trza poprawiac za
    pomoca oprogramowania , jesli przy tym usunie sie dystorsje to tylko
    zacierac rece z radosci.

    Można dyskutować o tym, czy ma to
    > jakieś większe znaczenie praktyczne skoro efekt końcowy jest dobry. Moim
    > zdaniem nie ma i mógłbym z tym żyć, ale niektórym bardziej
    > "ortodoksyjnym"

    moim zdaniem tez nie ma znaczenia praktycznego , a jesli ortodoxom to
    przeszkadza to trza uelastycznic umysl.
    MOzna czasem strzelic banie , czasem cos przeczytac na ten temat -
    roznie w zaleznosci od indywidualnego skazenia ;-)

    użytkownikom to przeszkadza. A że na obiektywie jest
    > napisane Leica? No i co z tego? :-)

    mnie poprawia samopoczucie .
    a czasem po zobaczeniu zdjecia powoduje glosny mlask zachwytu.
    ciekawe jakbys sie czul z obiektywem o nazwie np chinastar ?

    XXX

  • 25. Data: 2009-01-14 16:04:01
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    ""Paweł W."" <p...@p...onet.pl> wrote in message

    > Ma, jeśli dystrorsja jest duża. Wtedy znaczna zmiana geometrii obrazu
    > będzie powodować znaczny spadek ostrości/rozdzielczości na brzegach.

    W dodatku zaczynam się obawiać o to co się dzieje z obiecanym
    szerokim kątem widzenia, bodajże 24 mm - czy szkło jest jeszcze szersze
    i po korekcie da uczciwe 24 mm, czy też te 24 mm to już tylko hardware,
    niedostępne, bo obcięte przez software?

    Mnie też to nie przeszkadza i nawet uznałbym to za plus, że odwala
    część roboty i to jeszcze w sposób zaplanowany przez konstruktorów tego
    sprzętu (czytaj: z najwyższą zgodnością faktycznych parametrów), ale
    jeśli rozglądałbym się za czymś szerokim, to ma być naprawdę szerokie, a
    nie tylko dysponować literkami na oprawce.
    Winieta też się czasem przydać może, stąd jak zawsze zalecenie dla
    producentów: dajcie użytkownikowi możliwość wyboru!

    Poza tym trochę nie fair porównywać obiektyw skorygowany softwarowo
    i drugi - całkowicie sprzętowy, bo ten drugi ma rezerwy.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 26. Data: 2009-01-14 16:20:02
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Mariusz [mr.] pisze:

> [...]
    >
    > Poza tym trochę nie fair porównywać obiektyw skorygowany softwarowo
    > i drugi - całkowicie sprzętowy, bo ten drugi ma rezerwy.

    Przypomniałeś mi sprawę Fuji 6500/9600 z obiektywem 28-300. JPGi były na
    28mm bardzo dobre, ale RAW pokazywał jaką to beczkę dawał szeroki kąt.
    Ale użytkownik miał wybór, coby nie mówić.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 27. Data: 2009-01-15 14:43:43
    Od: "blackmarry" <b...@o...pl>

    A ja tak z innej beczki. Gdyby ten LX3 rejestrował jeszcze dźwięk
    48kHz/16bit to byłbym szczęśliwy. Nawet mono może być, byle sensownej
    jakości. Wtedy w zupełności zaspokoiłby moje potrzeby w tym temacie i
    zastąpił kamerę. Pewnie w LX4 juz tak będzie. Ale, że "gbury" nie
    pomyślą, że jak człowiek nagrywa w tych 1280x720px to i dźwięk sensowny
    by sie im przydał :/ I będą wdrażać stopniowo, aby nieustannie
    kupować/sprzedawać/kupować/sprzedawać/kupować... Ehh prawa rynku.

    bm

  • 28. Data: 2009-01-15 15:27:16
    Od: j...@a...at

    On 14 Jan., 17:20, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

    > Przypomniałeś mi sprawę Fuji 6500/9600 z obiektywem 28-300. JPGi były na
    > 28mm bardzo dobre, ale RAW pokazywał jaką to beczkę dawał szeroki kąt.
    > Ale użytkownik miał wybór, coby nie mówić.
    >
    > Pozdrawiam,
    > Paweł W.
    >
    > --
    > "Jak podały Fakty TVN: W poniedziałek ma sie rozpocząć Miedzynarodowa
    > Konferencja d/s Walki ze Spamem. Organizatorzy rozesłali główne
    > założenia tematyczne do 170 mln internautów."
    > login: pawelek_79
    > serwer: poczta*onet.pl.

    akurat teraz wywolalem raw z FZ 50 - corelem paint shop cos tam ,
    cos tam...... i najwazniejsze pro w oznaczeniu.

    beczulka jest rzeczywiscie i pewnie zawsze byla tylko mi nie
    przeszkadzala.
    teraz kiedy wiem to ja widze , ale jest jeden przycisk - usun beczke
    i ona znika.
    no problem.
    ale jak powiedzialem te znieksztalcenia to drobny pryszcz w stosunku
    do znieksztalcen perspektywicznych jakie daje szeroki kat. praktycznie
    i tak trzeba kazde zdjecie powazniej korygowac z innego powodu .

  • 29. Data: 2009-01-16 07:11:12
    Od: j...@a...at

> [...]
    > 28mm bardzo dobre, ale RAW pokazywał jaką to beczkę dawał szeroki kąt.
    > Ale użytkownik miał wybór, coby nie mówić.

    ja mysle , ze to nic szczegolnego i taka tendencja bedziemy sie
    spotykac w przyszlosci chyba u wszystkich producentow.
    Mozna czytac iz deklaruja oni , iz czesc bledow optyki lepiej jest
    usunac za pomoca sowtware.
    usuwanie ich wewnatrz obiektywu jest kosztowniejsze , powieksza
    obiektyw , a kazda dodatkowa soczewka jest zrodlem szumu optycznego.
    nie wykluczone wiec , ze ostateczny wynik po korekcji za pomoca
    software jest lepszy anizeliby go uzyskano podczas korekcji w
    obiektywie przy danym ograniczeniu cenowym.

    woeczorkiem zrobilem zdjecie panasonikiem innym starszym fz 50 . przy
    lampce nocnej zdjecie stolika z komputerem - pelna dziura dlugi czas
    iso 400 - slowem trudne warunki , obiekt brzydki.

    zrobilem zdjecie tego samego obiektu za pomoca c50d z usm 20/2,8 ,
    pelne dziura na 1600 iso.

    rawy wywolalem dla panasa w corelu dla canona w DPP - stosowalem w
    obu wypadkach tylko redukcje szumow - jakies 80% max.

    zdjecie zrobione panasem jest zdecydowanie lepsze.

    powtorzylem wywolanie oba w LTR na tych samych parametrach.

    Zdjecia identyczne , zero przewagi dslr ze stalka nad superzoomem w
    tych warunkach.

    tak wiec specjalnie tym ze leica/ panas stosuja korekte softwarowa
    bym sie nie przejmowal , raczej to jest zaleta w sumie.

    XXX

  • 30. Data: 2009-01-16 09:22:30
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:

> [...]
    > spotykac w przyszlosci chyba u wszystkich producentow.
    > Mozna czytac iz deklaruja oni , iz czesc bledow optyki lepiej jest

    W tańszych aparatach - tak.
    W droższych - NIE!
    Nie po to płaci się więcej kasy za sprzęt użytkowy, żeby jedynie cieszyć
    się znaczkiem na obudowie. Przecież softwarowa ingerencja powoduje
    spadek ostrości na brzegach (korekcja beczki/poduszki). Ciekawe jak z
    tymi kompaktami, które wypadły bardzo słabo na brzegach - ile z tego to
    wynik słabej optyki, a ile to efekt korekcji dużych wad geometrycznych
    optyki.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79