    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Identyfikacja jakie tworzywo
    Date: Tue, 27 Jul 2021 22:00:35 GMT

    On 2021-07-27, Jacek <k...@a...com> wrote:
    > Jak zbadać, z czego zrobiony jest element (cienki plastik - membrana)?
    > Prawdopodobnie jest to teflon, ale nie na 100%. Chodzi o badanie na
    > przykład chromatografem, który określi skład chemiczny i da jednoznaczną

    To jest bardzo nietrywialny problem. Sam skład atomowy w dobrym
    przybliżeniu dostaniesz np. z EDX. Do tego dołożysz FTIR i z w miarę
    wysokim prawdopodobieństwem da się powidzieć co to. Tyle może
    wystarczyć. Koszt nie musi być bardzo duży, ale nie wiem jakie są w
    Polsce ceny.

    Ale to nie wszystko, bo żadna ze standardowych metod w prostym (czytaj,
    tanim) ujęciu nie da odpowiedzi np. o budowie i dystrybucji łańcuchów
    polimeru. Chromatografia da dystrybucję, ale dla PTFE nie bardzo wiem co
    miałoby być rozpuszczalnikiem. Można kombinować reologicznie, ale każde
    kombinowanie to koszt. To wszstko jest koszt.

    > odpowiedź. Do urządzenia nie mamy żadnej dokumentacji, a element musi
    > być wykonany z takiego tworzywa, z którego nie wydzielają się żadne
    > substancje, nawet na poziomie ppm. Szkło ani metal nie może być, bo

    Takie tworzywa, w sensie standardowo dostępnych polimerowych materiałów
    konstrukcyjnych zasadniczo nie istnieją. Możesz za to wziąć taki
    wydzielający materiał i go odgazować.

    > tworzywo musi być elastyczne. Guma, PCV, polietylen i podobne też odpadają.
    > Szukam laboratorium, które zbada skład tworzywa sztucznego podobnie, jak
    > bada się metale:

    PTFE nie jest w temperaturze pokojowej elstyczne, jest plastyczne.
    Podrzuć gdzieś zdjęcie tej membrany.

    > https://www.draco.com.pl/oferta/analiza-i-badanie-sk
    ladu-chemicznego-metali-pmi

    XRF jest jak EDX ale wątpię aby przenośnym urządzeniem dało się bardziej
    lekkie pierwiastki.

    --
    Marcin