  • 1. Data: 2012-11-06 11:39:24
    Temat: Jak jest przesyłany dźwięk przez HDMI?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Pytanie trochę z pogranicza audio i komputerów.
    Wiadomo, że dźwięk przesyłany cyfrowo jest wysokiej jakości. Zastanowiło
    mnie jednak, jak jest rozwiązana regulacja głośności.

    Powiedzmy, że ślę przez HDMI dźwięk z komputera do wzmacniacza audio. Na
    komputerze mogę go programowo ściszyć.

    Jak to ściszanie jest realizowane?
    Czy wysyłana jest dodatkowa informacja o głośności?
    Czy przerabiany jest cały sygnał (tzn wszystkie próbki przeskalowywane)?
    To drugie obniżałoby poziom sygnał/szum.

    --
    MN

  • 2. Data: 2012-11-06 12:00:31
    Temat: Re: Jak jest przesyłany dźwięk przez HDMI?
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 06.11.2012 11:39, Marcin N pisze:
    > Jak to ściszanie jest realizowane?
    > Czy wysyłana jest dodatkowa informacja o głośności?

    Może być, standard HDMI to przewiduje.

    > Czy przerabiany jest cały sygnał (tzn wszystkie próbki przeskalowywane)?

    Też może być. O to musisz spytać speców od systemu, którego
    używasz / który Cię interesuje.

    > To drugie obniżałoby poziom sygnał/szum.

    Tylko przy założeniu, że szum występuje już w cyfrowym
    sygnale.

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 3. Data: 2012-11-06 12:22:07
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2012-11-06 12:00, Radosław Sokół pisze:

> [...]
    > używasz / który Cię interesuje.

    > Tylko przy założeniu, że szum występuje już w cyfrowym

    Występuje szum związany z rozdzielczością sygnału.

    Przy idealnie wysterowanym sygnale 16 bitowym szum jest na poziomie -95
    dB. Jeśli ściszymy sygnał o 20 dB (przetwarzając cały sygnał), to szum
    jest już na poziomie -75 dB. Potem wzmacniacz zamienia sygnał na analog
    i wzmacnia (łącznie z tym szumem). 75 dB to nie jest źle, ale już daje
    się słyszeć. Gdy jednak ściszymy sygnał nadawany o 50 dB? Szum będzie
    wtedy na poziomie próbkowania 8 bitowego. A to jest bardzo marnie.

    --
    MN

  • 4. Data: 2012-11-06 12:47:05
    Od: BartekK <s...@d...org>

    > Tylko przy założeniu, że szum występuje już w cyfrowym
    > sygnale.
    No ale jak to? Pomyśl ;) jak mocno ściszysz u źródła (w komputerze, a
    odpowiednio głośno ustawisz sam wzmacniacz (już po stronie analogowej),
    to się okaże że używasz tylko np 2 bitów (z 16) do przesłania amplitudy
    sygnału, bo cała reszta to lecą zera, bo ściszone.
    Tak to być na pewno nie może. Musi być jakoś przesyłana informacja o
    głośności w hdmi, zwłaszcza że po HDMI da się tą głośnością sterować, a
    np na wyjściu spdif - już nie, zawsze sygnał jest znormalizowany,
    regulować głośność da się tylko już w elemencie końcowym
    (wzmacniacz/ampituner/głośniki czy co tam podłączysz po spdif)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2012-11-06 17:14:57
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marcin N wrote:
> [...]
    > już daje się słyszeć. Gdy jednak ściszymy sygnał nadawany o 50 dB?
    > Szum będzie wtedy na poziomie próbkowania 8 bitowego. A to jest

    w teorii masz rację ale...

    nie po to tłumisz cyfrowo sygnał aby go potem podciągnąć do tego samego
    poziomu jak sygnał nie stłumiony. Wieć twoja kalkulacja jest bez sensu.

    jak chcesz regulowac poziom dzwięku w nadajniki to odbiornik ustawiasz na
    nominalne wzmocnienie i poziom szumu sie nie zmienia jest na tym samym
    poziomie zmneijsza sie tylko poziom użytecznego sygnału.

  • 6. Data: 2012-11-06 18:41:39
    Od: Corran <c...@g...com>

    W dniu wtorek, 6 listopada 2012 12:21:53 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:
    > W dniu 2012-11-06 12:00, Radosław Sokół pisze:
    >
    > Występuje szum związany z rozdzielczością sygnału.

    Szum kwantyzacji

  • 7. Data: 2012-11-06 18:51:27
    Od: Corran <c...@g...com>

    W dniu wtorek, 6 listopada 2012 11:39:08 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:

    > Powiedzmy, że ślę przez HDMI dźwięk z komputera do wzmacniacza audio.

    Jeśli mowa o sygnale cyfrowym to tak się nie da :D
    Potrzebny ci jeszcze dekoder.

    HDMI możesz przesyłać dźwięk do 24 bitów tak więc nie warto się tym przejmować, jeśli
    brzmi dobrze to znaczy że jest dobrze.

  • 8. Data: 2012-11-06 21:52:01
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2012-11-06 18:51, Corran pisze:

    > Jeśli mowa o sygnale cyfrowym to tak się nie da :D
    > Potrzebny ci jeszcze dekoder.
    >
    > HDMI możesz przesyłać dźwięk do 24 bitów tak więc nie warto się tym przejmować,
    jeśli brzmi dobrze to znaczy że jest dobrze.

    To, że może przesyłać 24 bity, to nie znaczy, że przesyła. Chcę
    wiedzieć, jak jest w realu z tą regulacją poziomu głośności.

    --
    MN

  • 9. Data: 2012-11-08 07:49:57
    Od: "doom3" <d...@o...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości

> [...]
    > się tylko już w elemencie końcowym (wzmacniacz/ampituner/głośniki czy co

    Jak sie nie da, jak sie da ?

    komp--spdif--onkyo

    Z kompa sygnal leci poprzez coax zakodowany w DD5.1, onkyo to dekoduje i
    puszcza na glosniki, w kazdej chwili moge zminiac glosnosc na dowolna z
    poziomu windowsa.

    Gdzie i na jakiej konfiguracji doswiadczyles opisywanego przez Ciebie
    zjawiska ?

    --
    doom3

  • 10. Data: 2012-11-08 08:47:56
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-11-08 07:49, doom3 pisze:

> [...]
    > poziomu windowsa.
    >
    > Gdzie i na jakiej konfiguracji doswiadczyles opisywanego przez Ciebie
    Chyba ze 3 razy:

    Komp -> głośniki Logitech Z-5500 podłączone po spdif (światłowód)
    Tuner "N" -> te same głośniki (ale ciekawostka, jak jest sygnał stereo-
    to się głośność regulować da, jak jest program z głosem DigitalDolby, to
    już nie i gra cały czas na maks, da się tylko na samych głośnikach
    regulować)
    Komp -> głośniki Cambridge megaworks (wczesne creative) podłączone po
    spdif cooaxial...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173