  • Data: 2010-01-06 01:03:38
    Temat: Re: Jaki akumulator uzyc (AGM, zel, zwykly )?
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp> szukaj wiadomości tego autora

    Marek Lewandowski wrote:

    > To prawda, ale w tym wypadku spodziewałbym się większej (sic!)
    > żywotności.
    > 1) mamy wiele ogniw równolegle, czyli wypadkowa pojemność jednego
    > szeregowego pakietu jest uśredeniona z 25 ogniw. W ten sposób przy
    > rozładowaniu będzie mniejsze ryzyko odwrócenia polaryzacji.
    > 2) ogniwa mają pracować w możliwie pełnych cyklach
    > 3) ponieważ będą ładowane szybko, to raczej zostanie do tego zbudowana
    > ładowarka dopasowana parametrami do ładowanych ogniw.

    czyli warunki zaledwie zblizone do warunkow jakich wymaga producent zeby
    osiagnac DO 1000 cykli. na jakiej podst. spodziewac sie zwiekszonej
    zywotnosci? fizyki sie raczej nie oszuka...

    ja bym sie spodziewal mniejszej bo
    1)urzadzenie ma wyladowywac 50Ah baterie 'ile sie da' czyli czasem
    przekraczajac 'bezpieczny' poziom 1.1V na ogniwo. pelne cykle raczej szkodza
    niz pomagaja, efekt pamieci nie zmniejsza _zywotnosci_ ogniw , wiec to nie
    jest tak ze jak sie zrobi pol cyklu to sie to liczy jako cykl - o ile akku
    nie maja wbudowanej elektroniki ktora 'liczy cykle' jak w niektorych li-poly
    (eneloopy afaik nie maja).
    czyli - im glebsze cykle, tym krotsza zywotnosc...

    2)ogniwa maja byc ladowane szybko i sa laczone w pakiet (wyzsza temperatura,
    gorsza rekombinacja wodoru do wody, wieksza korozja cienkich elektrod)

    no i kolejny problem czyli ladowarka - delta t w takim sporym pakiecie?
    a wiadomo tak wyzylowane ogniwka nie maja zbyt zapasu elektrolitu , wiec po
    prostu wyschna jak beda przeladowywane. trzeba by robic ladowania
    wyrownujace, itd... ni-cd maja zwykle spory zapas materialu (biorac nawet
    zwykle paluszki ni-cd vs eneloopy - 800mAh na paluszek vs 2000mAh...)
    autor watku jakos ogolnie zaczal od kwasowek, wiec zdaje sie masa jest na
    nizszym priorytecie niz cena, inaczej kombinowalby cos z li-poly +
    elektronika...

    ja bym jeszcze przemyslal uzycie akku zasadowych... te wytrzymuja duzo
    lepiej calkowite rozladowania.