  • Data: 2009-09-18 10:05:14
    Temat: Re: Jaki tuner TV naziemnej hybrydowy?
    Od: "Slawek [am-pm]" <s...@t...nic> szukaj wiadomości tego autora

    Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    napisał w wiadomości news:h8qac9$imv$1@inews.gazeta.pl...

    > "Mikolaj Tutak" h8p2dg$5p6$...@a...news.neostrada.pl

    > I dzięki takim jak Ty, niektóre ;) tunery zejdą z półek sklepowych pomimo swej
    > nieprzydatności, a w ich miejsce pojawią się inne. :) Z ludzką głupotą (Twoją
    > akurat) nie warto walczyć -- należy z niej ciągnąć zyski dla siebie. :) Na kimś
    > sprzedawcy muszą ćwiczyć, a że cyfrowa TV nie nadaje jeszcze wszędzie, nie od
    > razu każdy zauważy, że coś jest nie tak z jego tunerem... :) Przedstawiciele
    > producentów przestrzegają, rozsądek podpowiada, że jeszcze przed rokiem nie
> [...]

    Wtrącę się z boku i zadam naiwne pytanie. Co konkretnie robi tuner USB
    telewizji cyfrowej?

    Ośmielam się twierdzić, że robi tylko tyle: odbiera sygnał telewizyjny i zamienia
    w strumień cyfrowy, czymkolwiek ten strumień by nie był. No i przesyła go
    ciurkiem przez port USB do komputera.

    W takim tunerze nie ma żadnego dekodera - czy to MPEG2, MPEG4,
    czy innego czorta. Dopiero kodeki zainstalowane w systemie robią
    (lepiej, gorzej albo wcale nie robią) z cyfrowego strumienia sygnały audio i wideo.

    Podobnie jest z zewnętrznym napędem DVD podłączanym przez port USB.
    Żaden producent nie chwali się, że ich sprzęt pozwala oglądać filmy
    MPEG2, MPEG4, DivX czy Xvid zapisane na płytach - bo to nie ich broszka.

    Od kilku lat używam tunery USB, najpierw DTV Dongle, ostatnio Dongle H
    (firmy Leadtek) i odbieram w Warszawie telewizję cyfrową. Byłem
    świadkiem chyba już kilkudziesięciu zmian w nadawanej treści.
    Zmieniano listę programów, kodeki, testowano małą i dużą rozdzielczość.
    Cały czas nawet ten pierwszy tuner (zanim się zepsuł) wszystko odbierał,
    co najwyżej mój stary komputer przestał się wyrabiać w wyświetlaniu
    materiałów HD (i kodowania w formacie H.264) i zamiast wideo miałem
    pokaz slajdów.

    Na nowym pececie (i przypadkiem z nowszym tunerem) nie ma tego typu
    problemów, chociaż są inne, ale o tym napiszę innym razem.

    Nieporozumienie dotyczące przydatności/nieprzydatności tunerów TV
    (do pecetów, na USB), wzięło się z bezmyślnego przeniesienia zamieszania
    wokół "normalnych" telewizorów, sprzedawanych w sklepach. Tutaj
    bezspornym faktem jest, że do pewnego momentu większość tych,
    które jakoby miały być gotowe do odbioru TV cyfrowej, miały
    wbudowane dekodery MPEG2, nieprzydatne w Polsce.

    Podkreślę to zdanie: "miały wbudowane dekodery." W telewizorze
    nie da się - tak po prostu, jak w pececie - zainstalować nowego kodeka.

    Gdy kilka lat temu kupowałem tunerek USB, nie miałem wtedy wielkiego
    pojęcia o potencjalnych kłopotach związanych ze standardem, w jakim będzie
    nadawana w Polsce cyfrowa telewizja naziemna. Ot, kupiłem, włączyłem -
    działało. I działałoby do dzisiaj, gdyby nie przestało działać. ;-)

    --
    Sławek