    Date: Sat, 20 Nov 2021 15:26:14 +0100
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: Jakie firmy produkowały w Niemczech V1, V2 i V3?

    > piątek, 19 listopada 2021 o 22:09:52 UTC+1 Robert Tomasik

    > W Peenemünde był ośrodek badawczy rozwojowy, jak by to w PRL nazwali.
    > Do zniszczenia ośrodka produkcji seryjnej rakiet tam nie było. Robili
    > i testowali prototypy. Wojna nie wyłączyła gospodarki rynkowej w
    > Niemczech. W ośrodku pracowali na zlecenie rządu nad rakietami. Jak
    > opracowali to przez przetarg, uważanie, po linii partyjnej, kto dał
    > większą łapówkę, zlecenie dostawała jakaś fabryka. Fabryki były
    > zlokalizowane z reguły blisko obozów koncentracyjnych bo to one
> [...]
    Pisałeś wcześniej, że napisali w WIKIPEDII. Przejrzałem i nie znalazłem
    tych informacji. Nie znalazłem również informacji na temat tego, kto
    produkował tę broń w zacytowanych tam źródłach. Stąd moje wątpliwości.

    Z V1 nie ma problemu, bowiem producent jest znany i oczywiście masz
    rację. Z tym ośrodkiem masz równbież rację. Byłem tam i oglądałem to.
    PEENEMUNDE było dogodnym miejscem, bo mogli sobie strzelać w morze tymi
    rakietami i testować systemy naprowadzania. W podobny sposób umieszczono
    poligon V3, tylko, że do tego potrzebowali górki, a tę najbliżej
    PEENEMUNDE znaleźli w Międzyzdrojach.

    Ale potem zlecano komuś produkcję. Nadal nie wiem, skąd wziąłeś dane
    producentów V2 i V3. Przy czym nie neguję, ze masz rację, tylko
    chciałbym wiedzieć skąd to wziąłeś, bo próbowałem znaleźć te dane przy
    pomocy GOOGLE i mi się nie udało.

    Jeśli chodzi o V3, to do Francji wzięli zdemontowane z Miedzyzdroji lufy
    - chyba. Tak przynajmniej twierdzi kustosz tego muzeum, ale nie za
    bardzo mam do niego zaufanie, bo w kilku miejscach złapałem go na
    ewidentnych błędach. Po pierwsze w Międzyzdrojach jest ślad po
    instalacji kilku luf (powiedzmy na oko 10), podczas gdy we Francji
    instalowano 50 sztuk na jeden bunkier. Po drugie i tak ktoś to musiał
    zrobić. W wypadku V3 możesz mieć o tyle rację, że jego konstruktorem był
    August Cönders, który co najmniej przed wojną pracował dla firmy
    Röchling. Wówczas kombinował z amunicją przeciwpancerną podkalibrową do
    moździerzy. Miało to służyć do niszczenia szczególnie grubych fortyfikacji.

    Jeśli chodzi o V2, to na stronie
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Mittelwerk jest wzmianka, że firma
    Mittelwerk GmbH zarządzała podziemną fabryką Mittelwerk, w któej
    budowano V2. Ale ja z tego nie wiem do końca, czy firma zarządzała
    produkcją rakiet, czy fabryką. Czytałem, że V2 produkowano w wielu
    miejscach. Pytanie, kto zarządzał tymi pozostałymi miejscami. Nic nie
    wskazuje na to, by firma ta nadzorowała produkcję w Peenemunde, a
    przecież tam do bombardowania składano rakiety.

    --
    Robert Tomasik