eGospodarka.plGrupypl.comp.pecetKanał IDE ATA133, 2 dyski na jednej taśmie, spadek prędkości przesyłu danych o ile? › Re: Kanał IDE ATA133, 2 dyski na jednej taśmie, spadek prędkości przesyłu danych o ile?
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Date: Mon, 15 Nov 2021 13:13:44 -0800 (PST)
    Subject: Re: Kanał IDE ATA133, 2 dyski na jednej taśmie, spadek prędkości
    przesyłu danych o ile?
    From: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 15 listopada 2021 o 13:48:41 UTC-6 jedrek napisał(a):
    > Czy jak na jednej tasmie wpiętej do kanału IDE ATA133 są zapięte 2 dyski
    > "taśmowe" ATA jako Master i Slave i jest realizowane kopiowanie z jednego
    > dysku na drugi to kanał teoretycznie ma przepustowość max tak jakby był to
    > kanał ATA66? Bo prędkość kanału dzielone na 2 urządzenia?

    Niekoniecznie.
    Nie pamietam szczegolow ale jest mozliwe ze podczas komunikacji z jednym urzadzeniem
    nie mozna wydawac polecen ani odbierac danych od drugiego.
    Co powoduje ze jesli pierwszy dysk czeka na obrot talerza/przesuniecie glowicy,
    zczytanie danych, zbuforowanie, rozpoczecie wysylania do hosta to OIDP nie mozna
    drugiemu dyskowi powiedziec "naszykuj sie, zara twoja kolej".

    > W czasach gdy królowały "taśmowe" kanały IDE na płytach głównych zalecało
    > się, że jak chcemy mieć max prędkość na kanale IDE dla dysku, to na jednej
    > taśmie może być wpięty tylko jedno urządzenie Master (a Slave nieobsadzone),
    > bo inaczej pasmo będzie pochłaniać także pracujące na tym kanale urządzenie
    > Slave (bo muszą pracować na przemian) i że dyski jak są dwa na pokładzie, to
    > mają wisieć na osobnych kanałach.

    Nie do konca tak bylo. Nie bylo roznicy przy podpieciu dysku jako master a cdromu
    jako slave i posiadaniu calej wydajnosci dysku jak cdrom nic nie robil.
    Dodatkowo nie bylo tez duzych problemow z wydajnoscia jak sie kopiowalo z cdrom-u na
    dysk na tej samej tasmie.
    Ale jak juz cdrom przyblokowal komunikacje bo dane nie naplywaly to juz w zaleznosci
    od sterownika (na linuxie IMHO bylo nieco inaczej niz na windzie) problem z dostepem
    do dysku byl obserwowalny.

    Bez wczytania sie w dokumentacje ATA albo przecwiczenie tego na zywo bedzie trudno
    potwierdzic jak powinno byc.
    Tu jest jakas zajawka:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA#Serialize
    d,_overlapped,_and_queued_operations
    Czyli w sumie zalezy od sprzetu i sterownika.

    > Trudno to sprawdzić namacalnie gdy sam dysk ATA nie będąc z tych
    > najszybszych, nie uzyskuje sam z siebie prędkości, które by wysycały kanała
    > o teoretycznej przepustowości 133MB. Czyli jeżeli stary poczciwy dysk IDE o
    > pojemności kilkadziesiąt GB, samodzielnie na kanale miał max osiągi ~30-60MB
    > to czy zapinając dwa takie dyski na jednej taśmie będzie już wyczuwalne
    > spowolnienie przesyłu względem gdyby oba były wpięte na osobnych kanałach
    > (taśmach)?

    Raczej nie. Dlatego w tamtych czasach sie temu zbytniej uwagi nie przykladalo.
    Jakby dzisiejsze dyski podpiac to moze bylo by ciekawiej.

    Od biedy mozna np. hdparm-em -T przetestowac przesyl z cache dysku. Tyle powinno
    wystarczyc aby potwierdzic teorie.

> [...]
    > taśmie i z teoretycznej 133 robi się max 44,4MB, które potem trzeba jeszcze
    > rozdzielić po połowie na dwa zapisująco/doczytujące dyski na tej samej
    > taśmie? Czy raczej kanał sobie pracuje zawsze z możliwą max prędkością
    > 133MB, a co najwyżej wolniejsze urządzenie samo z siebie jest ograniczeniem,
    > a magistrala w związku z tym zawsze ma zapas pasma, bo wolniejsze urządzenie
    > go nie pochłonęło? Czy raczej zmieniają się zegary na taśmie i dane już są
    > pchane zawsze wolniej i nigdy sumarycznie nie da się szybciej pchać kanałem

    Kanaly pracuja niezaleznie. Czyli mozna miec szybki cdrom na udma66 i jakis stary
    dysk bez zadnego dma i kazde bedzie rpacowac tak szybko jak pozwala aktualny konfig
    dla danego urzadzenia.

    Nie pamietam przypadku kiedy jeden dysk powodowal problemy drugiemu. Pewnie to
    mozliwe ale nie spotkalem a troche gratow mi przez rece przeszlo.

    Czyli podsumowujac:
    W praktyce tasma jest wirtualnie przepinana miedzy master i slave i jak jedno
    urzadzenie z niej korzysta to musi wykonac caly rozkaz i zwrocic kontrole do hosta
    ktory nastepnie komunikuje sie z drugim urzadzeniem na jego maksymalnej ustalonej
    predkosci.

    A pojedynczym "pakietem" jest rozkaz przy czym TCQ pozwala na wysylanie rozkazow, ich
    szybkie zakonczenie a nastepnie odpytanie przez hosta czy ten zakolejkowany rozkaz
    rzeczywiscie juz zostal wykonany i odebranie rezultatu. W miedy czasie mozna bylo
    wepchnac jakies zadanie drugiemu dyskowi.

    Tyle ze to chyba bylo bardzo niepopularne.
    Bo w zastosowaniach domowych tego sie ani nie oczekiwalo ani nie widac bylo w
    oferowanych ficzerach a w serwerowych krolowalo scsi.
    Ta specyficzna nisza ATA/PATA ktora gdzies tam sie na serwerach uchowala nie byla
    zbyt popularna aby mozna bylo stwierdzic czy to pomaga.

    A jak pojawilo sie sata i pozniejsi koledzy to juz byly inne czasy i dyski staly sie
    nieco madrzejsze. Ale to juz inna historia.

    Nie wiem czy pomoglem ale w zastosowaniach domowych raczej nie bylo widac spowolnien
    spowodowanych interakcja na tasmie. Dlatego popularne bylo wtedy albo kopiowanie
    przez ram (byly do tego wtyczki w total commanderze) albo z dysku A na dysk B i
    spowrotem na dysk A bo tak bylo szybciej niz windowsiane kopiowanie z skakaniem
    glowicami (obserwowalne chyba az do win7, moze pozniej tez)