    From: Cezar <c...@t...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kłamiemy, że tego nie da się naprawić...
    Date: Mon, 7 Jun 2021 14:23:51 +0100

    On 07/06/2021 13:49, K wrote:

    > Kazdy kij ma dwa konce, Apple to amerykanska firma i teraz wyobraz
    > sobie, ze ktos naprawil sobie sprzet wg. porad znalezionych na ich forum
    > i doszlo do jakiegos wypadku typu zaplon, wybuch, pozar domu,
    > poparzenia, utrata wzroku itp. W ichnim systemie prawnym ktos moglby
    > pozwac Apple, ze rozpowrzechnia na swoim forum informacje, ktore do tego
    > doprowadzily. Mniejsza o to czy porada byla dobra, a to uzytkownik zle
    > wykonal naprawe. Odrebna kwestia jest robienie backupow, nawet na
    > wakacjach. Ja sobie backupuje automatycznie na prywatnego Nextclouda,
> [...]

    W tym akurat przypadku nie chodziło o naprawę ale o odyskanie danych.
    Apple stwierdziło że "się nie da" a ktoś to zrobił bo wylutowanie Flasha
    i odczytanie go nie jest wielkim wyzwaniem jak się ma odpowiednie narzędzia.

    Jeśli chodzi o "Right to Repair", któremu Louis Rossmann lobbuje to
    staje się to faktem. Coraz więcej stanów wprowadza odpowiednie przepisy.
    Europa też się chyba przygotowuje. Na razie RTV AGD ale pewnie mniejsza
    alektronika też dojdzie.

    Apple jest bardzo cwane. Zaczęli od oznaczania chipów swoimi
    oznaczeniami (nota bene pomysł chyba był Hewlett-Packard w latach
    60tych). Potem zaczęli zamawiać specjalne wersje tych samych układów np
    ze zamienionymi pinami lub zmienionym adresem I2C. Ostatnio też się
    słyszy że układy mają układy mają zaszyte numery seryjne i są parowane z
    resztą telefonu/urządzenia.
    Oczywiscie wszystko dla dobra klienta...

    c.