    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Klawiatura do Pi z miejscem na Pi
    Date: Thu, 19 May 2022 14:17:25 +0200

    On 19/05/2022 12:55, Dawid Rutkowski wrote:
    > Ale Ty na pewno chciałbyś mieć amigę ;>

    Mam. ZX też. I kilka innych.

    > A tą nową sobie kupiłeś?

    Nie ma nowych. Są tylko metody robienia kasy na sentymencie poprzez
    sprzedawanie produktów podobnych wyglądem.

    > No, "normalne gniazdko HDMI" to trochę nadużycie, "normalna" to póki co jeszcze
    jest VGA.

    Ilość nowego złomu z VGA, na rynku, od co najmniej 5 lat, jest równa zero.

    Istnieją przelotki HDMI->VGA zasilane z HDMI, pozwalajace podpiąc
    monitor VGA.

    > A że HDMI toczy bratobójczą walkę z displayport

    Większosc Displayport działa z pasywną przelotką na HDMI. Podobno w
    drugą stronę też, nie miałem okazji sprawdzić. Problem w zasadzie nie
    istnieje, co byś nie miał, zawsze wepniesz, kwestia posiadania kilku
    drutów w zapasie.

    > to jeszcze długo z VGA pożyjemy.

    Nie. Ani nowe komputery ani monitory nie posiadaja VGA. Sporo starych
    tez nie.

    Monitory z VGA w standardzie jako główny port, to obecnie obiekty
    śmietnikowe, rozdawane za friko przed skupem elektrośmieci.

    > Monitorek fajny, ale tylko 480*320, od biedy się da, ale trochę przymało na
    konsolę.
    > Do tego na 3,5" - oj, bez lupy już nie dam rady chyba.

    Konsola jest czytelna, o ile rozdzelczość nie za wysoka (domyślna
    konsola linuxowa jest czytelna).

    > Hmm, nie wiem, w czym tablet na windows w temacie terminala by pomógł - chyba że
    sądzisz,
    > że o sterowniki do usb<->serial będzie łatwiej, no ale to nie tylko windows ale i
    x86 by było
    > potrzebne - a była chyba ostro niewypalona próba windows na arm.

    Te tablety działają na Atomie, a to jest normalny x86. Ma normalny BIOS
    i wszystko jak w normalnym komputerze, poza tym, że architektura nie
    bazuje na PCI tylko na jakiś rozwiązaniach znanych z SoC, co w sumie
    mało kogo obchodzi - Windows7 i 10 działają.

    > Ale w sumie racja, czas najwyższy chyba opanować obsługę portu szeregowego na USB
    OTG
    > na tablecie z androidem - apki poinstalowane od lat.

    Nigdzie nie mówiłem o tablecie z Androidem.

    Poszukaj sobie np. Kiano 7 MS. To "MS" jest bardzo ważne.

    https://kiano.pl/produkty/linia-slimtab-windows/

    Odpalisz na tym wszystko, co wymaga x86 natywnie. Sterowniki do
    Profilica czy innego FTDI też.

    Nie polecam - ma tylko 1 gniazdo USB OTG, od biedy można mieć klawiaturę
    na bluetooth. Ale to najtańsze co można mieć z windowsem. Ba, da się
    nawet zrobić upgrade do Win10 (aczkolwiek ilosc flasha jest za mała aby
    cokowliek więcej dało się na nim zrobic poza odpaleniem). Nie kupowac,
    ale mieć na uwadzę, trafiały się za darmo po jakiś olxach ("uszkodzone"
    w sensie, że zapchany dysk i nie startował), dało się zainstalowac
    jakiegoś debiana czy redhata na nim.

    Coś lepszego to np. seria Dell Latitude.