    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Date: Tue, 31 Mar 2020 18:12:35 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Kolekcja dżwięków central telefonicznych USA
    From: "Piotr C." <k...@g...com>

    On Tuesday, March 31, 2020 at 7:27:07 AM UTC-7, v...@i...pl wrote:
    > Cześć!
    > Znalazłem ciekawą kolekcję odgłosów telefonicznych central z USA od lat 70 do 90.
    > Część 1:
    > https://www.youtube.com/watch?v=IgoIJ9UDm5E&list=PL_
    hpKREBtDYAcrT_NNTcRbeAu955AYzCW&index=55&t=0s
    > Część 2:
    > https://www.youtube.com/watch?v=zkUf3V7XjMU&list=PL_
    hpKREBtDYAcrT_NNTcRbeAu955AYzCW&index=55
    > Przesłuchałem te nagrania.
    > Okazuje się, że kultura techniczna naszych central wcale nie była niższa niż u
    nich.
    > Zwłaszcza sygnały wołania potworzone z prądu dzwonienia czy też syfiaste sygnały
    zgłoszenia, generowane jak na oscylujących przekaźnikach (zasilanie elektromagnesu
    przez styki C i NC) jak brzęczyki na centralach ręcznych.
    > Da się tam wychwycić odgłosy świadczące o centralach biegowych Strowgera jak i
    centralach krzyżowych rejestrowych. Są też różne ichniejsze wynalazki. Są
    regeneratory impulsowania, są krotnice telefonii nośnej. Ichniejsze jednokierunkowe
    MFC w ruchu międzycentralowym, słyszalne dla abonenta w słuchawce.
    > Jest czego posłuchać.
    > vari

    Dziwiło mnie, że u nich nigdy nie mieli sygnału marszruty. Po prostu tak się
    nauczyli, że trzeba czekać.
    Z kolei teraz, wrzucają sygnał wołania jak najprędzej się da, nie ważne że telefon
    jest daleko zagranicą i zacznie dzwonić dopiero po dwóch dzwonkach, a jak wyjmę z
    kieszeni to dzwoniący się już rozmyśli. Dodatkowo np. sygnał zajętości praktycznie
    zawsze idzie akustycznie, tzn. słyszysz gdzieś z dalekiej centrali, zamiast - jak w
    Europie - dać disconnect. Mówię tutaj o nowoczesnej łączności np. 4G.

    P.