  • 11. Data: 2012-06-08 19:01:37
    Temat: Re: Kompakt idealny? Duza matryca w malym body
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-06-08 18:07, Janko Muzykant pisze:

    > Poza tym nie ma czegoś takiego jak ''zdjęcie bez obróbki''.

    A co to takiego RAW?

    > Chwalenie się, że się
    > zdjęć nie obrabia w imię ''czystej sztuki'' jest jak duma z ugotowania
    > zupki z torebki, tak na drugim marginesie :)

    Tu zgoda.
    A jeżeli już tak lubimy "na marginesie" to dorzucę, że zdjęcia w podanym
    przez Ciebie linku są przykładem czegoś odwrotnego. Nienaturalne kolory,
    zbyt nasycone, za duży kontrast, "przeszopowane". To tak na marginesie,
    i bardzo subiektywnie :-)

    PP

  • 12. Data: 2012-06-08 20:59:57
    Od: i1410 <i...@o...pl>

    Dnia 08-06-2012 o 18:01:37 napisał(a):

    > A co to takiego RAW?

    Podgląd na "czystego" RAWa to masz w hexedytorze, w wołarce widzisz już
    interpretacje.

    --
    i1410

  • 13. Data: 2012-06-08 22:30:33
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-06-08 19:01, Paweł Pawłowicz pisze:
    > A co to takiego RAW?

    To jest plik danych, z których zdjęcie dopiero może powstać.

> [...]
    > przez Ciebie linku są przykładem czegoś odwrotnego. Nienaturalne kolory,
    > zbyt nasycone, za duży kontrast, "przeszopowane". To tak na marginesie,

    No i pradziadek obrabiającego był Czechem. Co prawda nie aż Niemcem, ale
    nie Polakiem (Prawdziwym) :)

    Tak, nienaturalne, przesycone, zbyt kontrastowe... no nie, z tym się
    akurat nie zgodzę - zjawisko, które tak określasz to raczej mocna,
    nieliniowa kompresja dynamiczna, ale generalnie - tak jest, bo tak chcę.
    Nie mogę jednak się zgodzić z tym, że to zupa z torebki, bo jednak za
    każdym razem suwaczki ustawiałem ręcznie. Rzekłbym, że to bardzo ostra
    zupa o posmaku słodko-kwaśnym z domieszką goryczy :)

    --
    pozdrawia Adam
    /nie każdy cieć to cieć, nie każdy prezydent to prezydent.../

  • 14. Data: 2012-06-08 22:41:34
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2012-06-08 17:01:37 +0000, Paweł Pawłowicz

    > A co to takiego RAW?

    Nie wiem czy wiesz czym jest negatyw lub slajd. Jeśli wiesz, to RAW
    jest takim naświetlonym negatywem, lub slajdem. Ale jeszcze nie
    wywołanym. A wywołać go można na wiele sposobów.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 15. Data: 2012-06-09 00:03:24
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-06-08 22:30, Janko Muzykant pisze:

    > To jest plik danych, z których zdjęcie dopiero może powstać.

    I o takie właśnie pliki mi chodziło. Aby móc porównać zdjęcia z różnych
    matryc muszą one być tak samo obrobione. W szczególności bez wyostrzania.

    > No i pradziadek obrabiającego był Czechem. Co prawda nie aż Niemcem, ale
    > nie Polakiem (Prawdziwym) :)

    A gdzie tu związek z tematem? Coś sugerujesz?

> [...]
    > każdym razem suwaczki ustawiałem ręcznie. Rzekłbym, że to bardzo ostra
    > zupa o posmaku słodko-kwaśnym z domieszką goryczy :)

    Nikt nie zabiera Ci prawa tak sądzić. A mnie nie możesz odmówić prawa do
    innej opinii. Mnie się to po prostu nie podoba.

    A tak na marginesie :-) Nie mogę zgodzić się z Twoją opinią, że zwykle
    wystarcza jakość HD. Pozornie jest to prawda, do wydruku 10x15 HD jest
    OK. I ogromną większość zdjęć drukuję właśnie w takim formacie (o ile w
    ogóle drukuję). Jednak tych parę zdjęć chciałbym wydrukować w nieco
    większym formacie, choćby po to, aby powiesić na ścianie w domu czy w
    pracy. I byłbym bardzo zirytowany, gdybym miał tylko HD.

    I na drugim marginesie :-) Praw fizyki nie przekroczysz. A te mówią, że
    dyfrakcja zabije każde zdjęcie które zrobiono przy zbyt małym otworze
    przysłony. Dla małych matryc ten minimalny otwór jest niepokojąco duży,
    tu masz dane z literatury:

    Matryca Fmax
    1/2.5 3.5
    1/1.8 4.4
    2/3 5.4
    4/3 11
    APSC 14
    FF 21
    6x7 45

    Źródło: Charles S. Johnson, Science for the
    Curious Photographer, A K Peters, Ltd.

    Pewnie kompaktem z wymienioną przez Ciebie matrycą 1/2 da się zrobić
    zdjęcie, ale niemożność przymknięcia przysłony do, choćby f/8, bardzo
    ogranicza. A na formacie do powieszenia na ścianie wyjdzie po prostu
    mydło. Taki kompakt miałby sens, gdyby miał obiektyw ze światłem 1.4,
    ale takich to chyba nie ma.

    Pozdrawiam,
    PP

  • 16. Data: 2012-06-09 00:05:26
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-06-08 22:41, JA pisze:
> [...]
    >
    > Nie wiem czy wiesz czym jest negatyw lub slajd. Jeśli wiesz, to RAW jest
    > takim naświetlonym negatywem, lub slajdem. Ale jeszcze nie wywołanym. A

    A czy Ty wiesz, o czym jest dyskusja? Przypomnę: o porównywaniu matryc.

    PP

  • 17. Data: 2012-06-09 01:05:15
    Od: McArti <a...@o...pl>

    On 9 Cze, 00:05, Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl> wrote:

    > A czy Ty wiesz, o czym jest dyskusja? Przypomn : o por wnywaniu matryc.
    >
    > PP

    Jesteś raczej jedyną osobą która nie wie o czym jest dyskusja i
    seriami myli pojęcia.
    Pierwsze: rozmiar calowy jest obecnie używaną jednostką identyfikującą
    jednoznacznie typoszereg produkowanych matryc i nie ma w tym nic
    marketingowego.

    Po drugie raczej nie widziałeś nie wywołanego RAWa, choć jest to
    możliwe, i mało ma to wtedy wspólnego ze "zdjęciem". Siatka zielono
    niebiesko czerwonych krateczek z silna przewagą zielonego jest raczej
    mało podniecająca.

    ps. nie karmić trolla.

    W RX100 brakuje mi tylko uchwytu. poza tym aparacik jest genialny.
    takiej jakości kieszeniowca jeszcze nie było.
    1" jest o wiele fajniejszym rozmiarem niż 4/3" gdzie wszystko nie jest
    dostatecznie małe.
    RX100 ma chyba pierwszy f/1,8 z zamykającymi szkło listkami przy tak
    dużej matrycy.

  • 18. Data: 2012-06-09 10:15:22
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-06-09 01:05, McArti pisze:

> [...]
    > Pierwsze: rozmiar calowy jest obecnie używaną jednostką identyfikującą
    > jednoznacznie typoszereg produkowanych matryc i nie ma w tym nic

    I po co ta agresja?
    Zgadzam się z tym, że w ten sposób można jednoznacznie określić rozmiar
    matrycy. Ale nie jest to rozmiar calowy, chyba, że przyjmiesz, że cal to
    16mm :-) I na tym polega chwyt marketingowy, Napis "matryca 1 cal"
    sugeruje, że mamy matrycę o przekątnej 1 cal, a mamy tylko niecałą
    połowę sugerowanej powierzchni. Ciekaw jestem, ilu kupujących kompakty
    to wie.
    A tak na marginesie: wstydzisz się swojego nazwiska?

    PP

  • 19. Data: 2012-06-09 10:59:13
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 2012-06-09 10:15, Paweł Pawłowicz pisze:
> [...]
    > sugeruje, że mamy matrycę o przekątnej 1 cal, a mamy tylko niecałą
    > połowę sugerowanej powierzchni. Ciekaw jestem, ilu kupujących kompakty

    Ogromna większość kupujących kompakty ma to w dupie. Jedyny
    rozmiar w calach, jaki ich interesuje, to przekątna ekranu
    telewizora, na którym przeważnie oglądają zdjęcia. Jeśli
    jeszcze kompakt kręci przyzwoite filmy, są zadowoleni i raczej
    nie przekonasz ich, że zostali podstępnie oszukani jakimś
    tam marketingowym parametrem. To jest tzw. zdrowe podejście
    do tematu, które osobiście podzielam. Wmawiając im, że ich
    aparacik nie nadaje się do robienia fajnych zdjęć, że tylko
    większa matryca itp. najczęściej robisz im krzywdę.
    --
    We all go a little mad sometimes.
    Norman Bates

  • 20. Data: 2012-06-09 11:04:07
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-06-08 00:03, Mateusz Ludwin pisze:
    > Rzecze Paweł Pawłowicz:

    > Ten soniacz ma dokładnie taką samą jakość obrazu, obejrzyj sample.

    Obejrzałem. Rzeczywiście, wyglądają fajnie.
    Zauważyłeś, że najmniejszym użytym otworem przysłony jest f/5.6?
    Wyraźnie robiący te zdjęcia mieli z fizyki trochę więcej niż
    dopuszczający :-)

    Pozdrawiam,
    Paweł