  • 171. Data: 2020-02-07 11:12:20
    Temat: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 7 Feb 2020 10:25:49 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Jest to jakis kontrargument dla Piotra, ale ogolnie tez bym
    > powiedzial - po co?
    > Lepiej widac ?

    A nie przyjemniej się ogląda "nową" wersję Last Christmas? Moim
    zdaniem tak, kilka razy pod rząd obejrzałem zauroczony. Przez
    ostatnie 50 lat przyzwyczajono nas do tego że tv ma mieć kiepska
    rozdzielczość i tak to ma wyglądać. Nagle widać coś starego lepiej,
    to całkiem przyjemne.
    Żeby nie szukać dalej, widziałeś odrestaurowany Potop z oryginalnych
    negatywów? Robi wrażenie.
    Szkoda tylko, że nigdzie nie jest dostępna wersja w pełnej
    odrestaurowanej rozdzielczości tylko downscaling do 1080.

    --
    Marek

  • 172. Data: 2020-02-07 11:13:50
    Od: mrvtktjv <m...@m...ct8.pl>

    W dniu 28.01.2020 o 22:17, Czarek pisze:

    > Mylisz się.

    > Tu jest jedyne w czym się nie mylisz.
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/System_dost%C4%99pu_wa
    runkowego
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Set-top_box

    > Nie. Moduły CI nic nie deszyfrują. Gdyby miały zajmować się deszyfracją
    > to musiały by mieć dużo większą moc obliczeniową a jej prawie wcale nie
    > mają.
    > Moduły CI zajmują się tylko przyznawaniem dostępu do danego kanału.
    > Poczytaj np tu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Modu%C5%82_CAM i w wielu
    > innych miejscach w sieci.
    > Ewentualną deszyfracją zajmuje się już sam odbiornik.

    Dziękuję za sprostowanie. Nie byłem pewien właśnie głównie w kwestii
    tego, czy aby na pewno moc obliczeniowa niezbędna do dekodowania
    strumienia danych jest w module wystarczająca, uwzględniając oczywiście
    wsparcie sprzętowe tego procesu. Że samej karcie brak jest mocy, to
    wiedziałem, ale myślałem, że moduł już to "uciągnie", patrząc choćby na
    "mniej techniczne" aspekty takie, jak dużo wyższa (od karty) cena i rozmiar.

  • 173. Data: 2020-02-07 11:14:56
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 7 Feb 2020 09:46:48 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Ostatnio małą sensację w sieci zrobiła odświeżona wersja teledysku
    > do
    > "Last Christmas" - sporo ludzi było zaskoczonych, że tak dobrą
    > jakość
    > można uzyskać w przypadku czegoś nakręconego w latach
    > osiemdziesiątych.

    Polacy nie gęsi, byli piersi. Nasz Potop też został odrestaurowany z
    oryginalnych negatywów i jakość powala. Szkoda tylko, że w handlu
    dostępna jest tylko wersja przeskalowana w dół do 1080 a FN nie chce
    udostępniać pełnej.

    --
    Marek

  • 174. Data: 2020-02-07 11:17:42
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 7 Feb 2020 09:48:04 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Poza tym na "zarowce" zapisuje sobie date zakupu, tak z ciekawosci
    > -
    > ile wytrzyma.

    ROTFL, myślałem że tylko jak takie zobaczenie robię.

    --
    Marek

  • 175. Data: 2020-02-07 11:19:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 7 Feb 2020 11:11:03 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Już są. To się nazywa "monitory". Współczesne monitory komputerowe

    Muszą się nazywać "telewizory", monitor w świadomości społecznej to
    coś do komputera. Czyli nie podchodzi pod klasyfikację.

    --
    Marek

  • 176. Data: 2020-02-07 11:20:12
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 07.02.2020 10:25, J.F. wrote:

    > Taki telewizor nalezy ogladac ze stosownej odleglosci.
    > I pikseli nie widac.
    >
    > A jak sie zblizysz, to neiostrosc widzisz, bo trzeba piksele interpolowac.

    Ten sam argument słyszałem kilkanaście lat temu, gdy na rynku zaczęły
    się pojawiać "duże" (jak na ówczesne standardy) telewizory LCD. Słyszało
    się wówczas głosy, że to bez sensu, bo przecież jakość DVD jest w
    zupełności wystarczająca, a znaczenie ma odległość od telewizora i to,
    jakąś część pola widzenia zajmuje. Jak widać nie - w przypadku większych
    telewizorów większa rozdzielczość miała sens. Przekątne ekranów ciągle
    się zwiększają, więc nie dziwi mnie, że towarzyszy temu także wzrost
    rozdzielczości.

    Poza tym mam wrażenie, że brak widocznych pikseli to jeszcze nie
    wszystko. Pozostaje jeszcze pewien "obszar przejściowy", w którym co
    prawda pikseli już nie widzisz, ale jednak dostrzegasz subiektywną
    różnicę w jakości obrazu.

    > I masz trudnosc z trafieniem myszka :-)
    >
    > Tudziez trzeba wiecej pamieci i mocy graficznej, a efekt ... ten sam, bo
    > oko ma ograniczona rozdzielczosc.

    Przy odpowiednio dużym ekranie masz ten sam rozmiar elementów
    interfejsu, ale o wiele większy obszar roboczy - bez dzielenia go na
    kilka ekranów.

  • 177. Data: 2020-02-07 11:32:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 7 Feb 2020 11:20:12 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > się wówczas głosy, że to bez sensu, bo przecież jakość DVD jest w
    > zupełności wystarczająca, a znaczenie ma odległość od telewizora i

    To pokaż mi duży tv w dowolnie dużej rozdzielczości, który dobrze
    widać z bliska. Ja takiego nie widziałem, w każdym oixele drżą,
    szumią szumi itp,. jakość z bliska tragiczna.

    --
    Marek

  • 178. Data: 2020-02-07 11:32:56
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 07.02.2020 11:14, Marek wrote:

    > Polacy nie gęsi, byli piersi. Nasz Potop też został odrestaurowany z
    > oryginalnych negatywów i jakość powala.

    Pewnie będę głosił herezję, ale powiem więcej - moim zdaniem pewnie
    dałoby się nawet "uratować" polskiego "Wiedźmina" z 2001 roku. Ten
    serial miał sporo problemów, jednak najważniejsze z nich wynikały z
    błędów popełnionych w postprodukcji, a nie na planie.

    Co mam na myśli?

    1) Sklecenie w pośpiechu dwugodzinnego filmu kinowego, który miał
    zarobić na fali popularności "Władcy Pierścieni", a tymczasem zniechęcił
    wszystkich. Fani byli zniesmaczeni, wszyscy inni mieli problem ze
    zrozumieniem o co chodzi w tej pędzącej do przodu fabule. Z tego powodu
    jakiś rok później wielu ludzi nawet nie ruszyło serialu...
    2) Sposób opowiadania historii. Twórcy oparli się na chronologiczny
    porządek, przez co przez kilka pierwszych odcinków oglądaliśmy małego
    Geralta. To powinno zostać wrzucone do jakichś retrospekcji!
    3) Beznadziejne efekty specjalne w postaci gumowych potworów (których
    nawet nie starano się zamaskować odpowiednim oświetleniem na planie albo
    odpowiednimi "sztuczkami" w postprodukcji). Że o renderowanym Złotym
    Smoku nawet nie wspomnę...
    4) Próba dosłownego przeniesienia na ekran żartów słownych, które
    sprawdzały się w książce, ale nie do końca pasowały do formuły serialu.

    Co by jednak nie mówić, produkcja miała swoje mocne strony w postaci
    muzyki i przynajmniej niektórych aktorów. Gdyby tak ktoś kiedyś
    zeskanował negatywy w wysokiej rozdzielczości, zmontował na nowo,
    wyrenderował efekty trzymające się współczesnych standardów... Jasne - z
    produkcją Netfliksa nie dałoby się konkurować, ale efekt mógłby być
    całkiem ciekawy. ;)

  • 179. Data: 2020-02-07 11:37:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 07.02.2020 10:25, J.F. wrote:

> [...]
    >ciągle
    >się zwiększają, więc nie dziwi mnie, że towarzyszy temu także wzrost

    Z przekatnymi ostroznie - jest inny ksztalt, wiec nie mozna tych z CRT
    wprost przeliczac na nowe.

    Dodaj jeszcze, ze te TV sobie radza z interpolowaniem, wiec nie
    zobaczysz tych pikseli.

    Ba - w przypadku kompresji typu JPEG (a o ile sie orientuje, to jest
    uzywana takze w MPEG), nawet nie trzeba tego nazywac intepolowaniem -
    jest kompresja do kosinusoid, wystarczy wyliczyc ich wartosci na nowej
    rozdzielczosci.

    Tylko ... na komputerze jakos tak zawsze najlepszy obraz mialem przy
    powiekszeniu 2:1, 3:1 itp.

> [...]
    >wszystko. Pozostaje jeszcze pewien "obszar przejściowy", w którym co
    >prawda pikseli już nie widzisz, ale jednak dostrzegasz subiektywną

    Nie mowie nie - ale to musisz slepy test przeprowadzic :-)

    >Przy odpowiednio dużym ekranie masz ten sam rozmiar elementów
    >interfejsu, ale o wiele większy obszar roboczy - bez dzielenia go na
    >kilka ekranów.

    Owszem. Tylko trzeba naprawde duzy, duzej rozdzielczosci,
    no i aplikacje miec taka, ktora wymaga duzo ekranu.
    I nie narzekac, ze szyja boli od krecenia :-)

    J.

  • 180. Data: 2020-02-07 11:41:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    rada.pl...
    On Fri, 7 Feb 2020 09:46:48 +0100, Atlantis <m...@w...pl>

    >Polacy nie gęsi, byli piersi. Nasz Potop też został odrestaurowany z
    >oryginalnych negatywów i jakość powala. Szkoda tylko, że w handlu

    tak pierwsi to raczej nie, bo sprzet do tego inni przygotowali :-(

    Profesjonalna tasma filmowa jakosc ma dosc dobra ... ale na
    poszczegolnych klatkach rozne cuda sie zdarzaja, ktore trzeba
    usuwac/usredniac ...

    >dostępna jest tylko wersja przeskalowana w dół do 1080 a FN nie chce
    >udostępniać pełnej.

    Udostepni kolejnym razem, w 4k :-)

    A nie podpada to pod informacje publiczna ?

    J.