  • 21. Data: 2009-12-09 13:25:46
    Temat: Re: Korekcja zniekształceń - przyda się ?
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Jakub Witkowski pisze:
    > Niby fajnie, ale widzę problemy
    > - precyzja ustawienia się prostopadle (i zapewne również w osi środka
    > planszy?) musi być naprawdę b.dobra. Wysokie wymagania dla usera.
    > - wpływ odległości obiektu na zniekształcenia. Zwykle chcemy je
    > korygować dla dużych dystansów... (wieeeelka tarcza?)

    A mnie by się taki skaner kratki przydał na specjalne okazje. Zauważmy,
    że kratka nie musiałaby być kratką w rozumieniu kartezjańskim.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 22. Data: 2009-12-09 13:27:47
    Od: "Wojtekk" <u...@w...pl>

    Użytkownik "tomlot" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Ok. Ale mnie zależy na idei przedstawionej przez JmWro czyli robię zdjęcie
    > wstępne kratownicy a w body jest soft który mi ustawia korekcję dla tej
    > dokładnie ogniskowej w zoom'ie. Dzięki temu mam korektę do realnych warunków i
    > to niezależnie od podpiętego obiektywu.

    Może lepiej było by opracować jakiś standard profili obiektywów, podobie jak
    jest z profilami kolorów dla różnych urządzeń. Można by wtedy ściągnąć profil
    (jeden lub kilka dla różnych obiektywów) ze strony producenta obiektywu, wgrać
    do body lub do wywoływarki i korygować.
    Plansza w warunkach domowych może być zbyt mało precyzyjna, a tak za jednym
    razem można by uwzględnić wszystkie wady: beczki, poduszki, aberację
    chromatyczną, winietę, różnice ostrości, itp.

    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 23. Data: 2009-12-09 13:31:32
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > A mnie by się taki skaner kratki przydał na specjalne okazje. Zauważmy, że
    > kratka nie musiałaby być kratką w rozumieniu kartezjańskim.

    A przede wszystkim ja bym chcial zeby wzorzec nie musial byc
    fotografowany prostopadle...

  • 24. Data: 2009-12-09 14:07:19
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Wed, 9 Dec 2009 01:30:54 +0100, "JmWro" <b...@a...i.juz> pisze:

    >Znacie już może coś działającego w ten sposób ? Czy taki program byłby
    >przydatny dla Was na tyle aby go kupić ?

    Tak, istnieją darmowe narzędzia do takich korekcji. Algorytmy korekcji
    są zawarte w bibliotekach Panorama Tools:
    http://panotools.sourceforge.net/

    Korekcja jest robiona np. przez programy Hugin, PTstitcher, PTgui i
    inne. Dedykowane nrzędzie do korekcji zniekształceń geometrycznych a
    także chromatycznych i winiety, to fulla:
    http://wiki.panotools.org/Fulla

    Profil obiektywu korzysta z parametrów jak PTlens. Tu jest opisany
    sposób określenia parametrów:
    http://www.erik-krause.de/index.htm?./verzeichnung/d
    istort_en.htm

    Tu jest stara baza obiektywów dla PTlens:
    http://sourceforge.net/projects/hugin/files/PTLens%2
    0Database/

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 25. Data: 2009-12-09 19:47:02
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    JmWro napisał:
> [...]
    >
    > Tworzę pewien algorytm do korekcji zniekształceń obiektywu. Przy czym nie
    > jest to jakaś z góry zadana funkcja. Najpierw trzeba zrobić fotkę planszy
    > testowej. Programik dokonuje analizy zniekształceń i potem można zaaplikować
    > korekcję do dowolnego zdjęcia.
    > Znacie już może coś działającego w ten sposób ? Czy taki program byłby
    > przydatny dla Was na tyle aby go kupić ? Oczywiście trzeba by dodać trochę
    > funkcjonalności np. przetwarzanie wielu zdjęć, dobieranie korekcji na
    > podstawie ogniskowej z exifa, itp. Trochę czasu by to zajęło i trochę by to

    Programów jest cała masa. Problemem jest brak dobrej, otwartej bazy danych do
    nich. Jest jedna (razem z biblioteką): LensFun, ale do kompletności jej
    daleko.

    m.
    --
    The truth may be out there, but lies are inside your head.
    Terry Pratchett

  • 26. Data: 2009-12-09 19:58:29
    Od: Czarek <c...@w...onet.pl>

    Jakub Jewuła pisze:

    > Jesli bede mogl sfotografowac "kartke w kratke" i na podstawie
    > tego zdjecia stworzyc funkcje korygujaca to tak, przyda sie.

    Dlaczego w kratkę? Nie lepiej koncentryczne okręgi?
    Trochę trudniej sfotografować, bo trzeba srodek w osi optycznej ustawić,
    ale łatwiej chyba wyliczyć potem korekcje.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 27. Data: 2009-12-09 19:59:48
    Od: "tomlot" <t...@w...pl>

    Mów za siebie. Ja bym chętnie nabył taki soft bo PTLens jest zbyt zgrubny.

    Tom

    Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    > Znacie już może coś działającego w ten sposób ? Czy taki program byłby
    > przydatny dla Was na tyle aby go kupić ?

    och tutaj jest qlu zapytania.

    mysle ze chetnych znalazloby sie wielu ale do zaplaty nikt.
    trudno bedzie sprzedac gdyz te bledy obiektywu nie sa jakos
    szczegolnie dokuczliwe .
    typowej dystorsji jesli sie nie poprawi to na ogol nie jest ona i tak
    zauwazalna.
    Jeszcze nie spotkalem , zeby ktos narzekal na zdjecie robione
    normalnym obiektywem z powodu dystorsji.

    duza dystorsje latwo wyprowadzic programami graficznymi ktore taka
    funkcje maja.
    Wyprowadzam czesto potezna z fishaya - programy to robia wystrczajaco
    dobrze i sa przewaqznie dodawan do kamery.

    Sam pomysl uwazam za blyskotliwy , ale ze sprzedaza to sobie nie
    wyobrazam.

  • 28. Data: 2009-12-09 21:36:39
    Od: "JmWro" <b...@a...i.juz>

    > Dlaczego w kratkę? Nie lepiej koncentryczne okręgi?
    > Trochę trudniej sfotografować, bo trzeba srodek w osi optycznej ustawić,
    > ale łatwiej chyba wyliczyć potem korekcje.

    Hmm. Muszę to przemyśleć :). Prototypowa wersja bazuje na razie na liniach
    prostych.

    pozdrawiam
    Jacek

  • 29. Data: 2009-12-09 21:49:03
    Od: "JmWro" <b...@a...i.juz>

    > Niby fajnie, ale widzę problemy
    > - precyzja ustawienia się prostopadle (i zapewne również w osi środka
    > planszy?) musi być naprawdę b.dobra. Wysokie wymagania dla usera.

    Pewne precyzja oczywiście będzie potrzebna ale mam nadzieję, że zwykły
    statyw wystarczy.

    > - wpływ odległości obiektu na zniekształcenia. Zwykle chcemy je
    > korygować dla dużych dystansów... (wieeeelka tarcza?)

    Hmm. Tak, to trzeba zbadać :).

    pozdrawiam
    Jacek

  • 30. Data: 2009-12-09 22:31:05
    Od: "JmWro" <b...@a...i.juz>

    Witam,

    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. W sumie wynika z nich chyba, że kolejny
    taki program jest średnio potrzebny i byłby głównie ciekawostką.

    Nawiązując jeszcze do kwestii technicznych:
    Jeżeli chodzi o _samą_ odległość obiektu to chyba fizycznie niemożliwe jest
    żeby _sama_ odległość miała znaczenie. Załóżmy, że mam dwa cienkie słupki na
    drodze. Jeden blisko, drugi daleko i jeden zasłania nam drugi. Chyba nie
    jest możliwe zniekształcenie obrazu takie żeby jeden słupek zaczął
    "wyglądać" zza drugiego, a do tego by się sprowadzała różna krzywizna ich
    reprezentacji na obrazie. Czyż nie ?

    Natomiast nastawianie ostrości, to trochę inna (acz powiązana z odległością
    ;)) sprawa. I prawdę mówiąc o tym nie pomyślałem. Jeżeli różnice są duże, to
    rzeczywiście stworzenie automatu jaki opisałem może być trudne czy nawet
    niemożliwe. Z zawodu jestem programistą, a fotografem niestety nie bardzo
    :).

    Jak będę miał jakieś rezultaty to je tu zaprezentuję :). Zobaczymy co z tego
    wyjdzie.

    pozdrawiam
    Jacek