  • 11. Data: 2023-08-05 12:16:00
    Temat: Re: Ktoś coś mówił o rzeczach niemozliwych?
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 1 Aug 2023 09:15:19 -0700 (PDT), alojzy nieborak napisał(a):

    > No tak, co natura pierw odsiała to się później dłużej utrzymało.

    > Sprzed 200-300 lat średnia liczona wraz ze zgonami małoletnich wynosiła 25 lat,
    > wyliczenia z kościelnych ksiąg gdzie notowano chrzty i pogrzeby.

    Ale statystyka mocno zaburzona wczesnymi zgonami, które były na porządku
    dziennym.
    Ciekawe, na ile by się zmieniła, gdyby do statystyk brać średnią zgonów dla
    osób, którzy dożyli ówczesną pełnoletniość, czyli jakieś 14-16 lat.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 12. Data: 2023-08-05 15:36:10
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 5 sierpnia 2023 o 12:16:13 UTC+2 Adam napisał(a):

> [...]
    > Ciekawe, na ile by się zmieniła, gdyby do statystyk brać średnią zgonów dla
    > osób, którzy dożyli ówczesną pełnoletniość, czyli jakieś 14-16 lat.

    Kiedyś mnie zainteresowało ile zyli ludzie w Polsce. Zadnych wiarygodnych danych
    statystycznych nie znalazłem. Ale znalazłem z końca XIIX wieku spis z cmentarza.
    Najwięcej było małych dzieci. Najwięcej zgonow kobiet było z zakresu 18-30, mężczyzn
    35-45. Był rowniez zakres 55-70. Ale to pojedyncze wpisy były. Prawie wszystkie
    dotyczyły mężczyzn. Znalazłem przy okazji dane dotyczace przewidywanego czasu życie
    na samym początku XX wieku w USA. Co celow statystycznych i ubezpieczeniowych
    wyliczyli wtedy przewidywany czas zycia w USA na 56 lat.