    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: LM723 przestaje regulować pod obciążeniem
    Date: Tue, 7 Jul 2020 20:25:18 +0000 (UTC)

    kilokitu <k...@o...pl> wrote:

    > Podejrzewam, że za niskie jest napięcie zasilania. Czym je mierzysz?
    > Jeżeli miernikiem to pokazuje on napięcie średnie. Napięcie na
    > kondensatorze C8 jest pulsujące, prawie piłokształtne bo tak musi być.

    Dokładnie jak mówisz.

    http://www.chmurka.net/r/usenet/lm723-before-c.png
    http://www.chmurka.net/r/usenet/lm723-after-c.png

    Oba napięcia po obciążeniu 4 A, ale drugie po dołożeniu dodatkowo 4700 uF.
    To już pomogło. Nadal jest ripple, ale nie schodzi poniżej 20 V (wcześniej
    schodziło do 15 V) i to pozwala utrzymać stabilizację.

    > Trzeba "popatrzeć" na nie oscyloskopem czy przypadkiem minimalna wartość
    > tego napięcia nie jest za niska. Trzeba pamiętać, że wewnątrz LM723 na
    > wyjściu są dwa wtórniki emiterowe! Do tego dochodzą jeszcze dwa wtórniki
    > emiterowe tranzystorów zewnętrznych. W sumie na tych czterech wtórnikach
    > i rezystorze R2 tracimy prawie 3V.

    Tak... zacząłem się zastanawiać, czy aby na pewno LM723 jest tutaj
    najlepszym pomysłem. Wtórnik wyjściowy (T2) jest na radiatorze, grzeje się
    do ponad 90 stopni (więcej nie próbowałem, wyłączyłem żeby nie spalić).
    Chciałem zrobić to bez wentylatora ale nie wiem, czy się uda. Jedyne, co
    przychodzi mi do głowy, to jeszcze bardziej zwiększyć pojemność wejściową
    i zmniejszyć napięcie wejściowe tak, żeby utrzymywało się w okolicy 18 V.

    > PS. BD139 ma bazę a nie bramkę.

    Przejęzyczenie :)

    --
    Rozmawia dwoch kolegow: