  • 21. Data: 2013-07-19 22:16:03
    Temat: Re: Łożysko w nietypowych warunkach termicznych - jak poradzić sobie z rozszerzalnością.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 19 Jul 2013 05:41:22 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Ale ja tu nikomu nie tłumaczę jak to jest zrobione, bo nie wiem. Wiem że ludzie to
    stosują w VHTRach, gdzie jest bardzo gorąco.

    Doczytalem - faktycznie, stosuja.

    Obawiam sie jednak ze to nie da sie kupic, zamontowac i bedzie
    dzialac, tylko projekt wyjdzie podobny do glownego, albo i drozszy.

    Choc kto wie, moze u takich co robia dla VHTR to takie na 300 C mozna
    znalezc na smietniku ..

    J.

  • 22. Data: 2013-07-27 10:40:55
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    No jak to co? Że reakcja na siłę palca bierze się jedynie z bezwładności tego
    wirnika.

  • 23. Data: 2013-08-10 11:27:46
    Od: f...@g...com

    Witam kolegów

    Nazywam się Marcin i to ja jestem kolegą Bartka, który oryginalnie zmierzył się z
    problemem. Dzięki wielkie za liczne odpowiedzi i pomoc.

    Pojaiwło się kilka pytań, na którę spieszę odpowiedzieć:

    - Smarowanie:

    Używamy łozysk ceramicznych przy umiarkowanych prędkościach - zgodnie z danymi
    producenta, nie wymagają smarowania. Jest to o tyle istotne, że smarowanie łożysk w
    próżni jest dość problematyczne, a w T = 300C jeszcze bardziej.

    - Rozszerzanie wzdłóż osi

    Jedno z łożysk nie jest sztywno osadzone i może się przesuwać wzdluż osi. Pozwala to
    z nawiązką skompensować rozszerzalność podłużną, ale w wysokiej temperaturze, gdy
    opory łożyska rosną, zaczyna się kręcic w obudowie.

    - Łożysko magnetyczne

    Niestety, ale nie mamy możliwości rozpoczęcia takiego projektu. Nadmienię tutaj, że
    inżynier, który zaprojektował ten układ przeszedł na emeryturę i zostali sami fizycy
    :).

    W tej chwili już zamówiliśmy łozyska z azotku krzemu (
    http://www.amazon.com/Ceramic-Bearing-Si3N4-Bearings
    -VXB/dp/B005O1BWKC ) i mamy nadzieję, że to pomoże. Jeżeli okaże się to nie
    wystarczajace, to planujemy dorobic montaż pomiędzy osią a dyskiem (coś jak krzyżak
    na drogich tarczach hamulcowych do rowerów np:
    http://www.mountainbikebitz.com/images/products/2012
    _shimano_ice_tech_sm-rt86_mtb_disc_brake_rotors2.jpg
    ), aby zmniejszyć transfer ciepła.

    I na zakończenie pytanie do PeJota - czy masz może namiary na wspominane przez Ciebie
    łożyska o powiększonych luzach? Przglądając strony skf'a i nsk nie napotkałem ich,
    ale jeszcze słabo się w tym temacie orientuję i mogłem coś przegapić.

    Dzięki jeszcze raz za odpowiedzi.
    Pozdrawiam
    Marcin Pomorski

  • 24. Data: 2013-08-10 13:57:15
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    Odpowiedź Koledze Marcinowi.
    To, że pierścień-bieżnia zewnętrzna łożyska obraca się w obudowie, to wynik
    zmniejszenia się wcisku (luzu ujemnego) między oprawą a pierścieniem. Po prostu
    obudowa rozszerzyła się o tyle, że opory ślizgania się są mniejsze niż opory
    toczenia. Oprawa wydaje się być "zbyt gorąca" na tak zaprojektowany 'wcisk" łożyska.
    Jeżeli jest to możliwe, to trzeba albo zwiększyć wcisk montażowy, ten 'na zimno',
    albo pomyśleć o innym oprawieniu łożyska. Smarowność pierścienia zewnętrznego w
    oprawie wydaje się być bardzo dobra. Stąd i poślizg pierścienia .
    Pozdrawiam,
    W.Kr.

  • 25. Data: 2013-08-10 15:45:08
    Od: f...@g...com

    On Saturday, August 10, 2013 1:57:15 PM UTC+2, W.Kr. wrote:
> [...]
    albo pomyśleć o innym oprawieniu łożyska. Smarowność pierścienia zewnętrznego w
    oprawie wydaje się być bardzo dobra. Stąd i poślizg pierścienia .

    Obudowa zewnętrzna (obrobiony blok Al) jest chłodzona wodą - pomiary termoparą
    przytwierdzoną do zewnętrznej powierzchni bloku wskazują, że podgrzewa się mniej
    więcej o 5C. Dotychczas używane łożyska z ZrO bardzo dobrze izolowały termicznie,
    stąd też zewnętrzna obudowa tak mało się grzeje.

    Jeżeli chodzi o zwiększanie wcisku montażowego - trochę się boimy, żeby "nie wylać
    dziecka z kompielą" i nie zablokowac ruchu wzdłóż osi. Czy zastosowanie cienkiej
    warstwy loctite'a sprawdziłoby się w takiej sytuacji? (I osobne pytanie - czy loctite
    w próżni nie traci swoich właściwości?).

    Pozdrawiam
    Marcin Pomorski

  • 26. Data: 2013-08-10 17:33:16
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    Ja mam wrażenie, że coś się dzieje w łożysku. Czy nie zaciera się? Wtedy opory ruchu
    między pierścieniami wystarczą do obrócenia pierścienia w oprawie a później już luz
    jest dostateczny dla swobodnego omal kręcenia łożyska ale w oprawie.
    Czy jest szansa na oglądnięcie takiego łożyska a szczególnie jego elementów tocznych
    ? Miałem okazje oglądać takie wielkogabarytowe nawet, co miały te elementy kolorowe
    i wielościenne .
    1200 obr/min to żadne obroty. Tylko zacisk może być tu głównym powodem.
    Chyba będzie potrzeba zasięgnąć porady inżynierskiej, ale od fachowca co ćwiczył na
    serio konstruowanie lub lepiej, badanie przekładni.
    Nie poleca żadnych klejów na powierzchnie osadzenia łożyska.
    W.Kr.

  • 27. Data: 2013-08-10 20:14:36
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-08-10 11:27, f...@g...com pisze:

> [...]
    ich, ale jeszcze słabo się w tym temacie orientuję i mogłem coś przegapić.

    Łożyska to nie moja działka zawodowa, ale z praktyki kolegów wiem że o
    specjalne łożyska ( a właściwie propozycję rozwiązania tematu ) należy
    *pytać* producentów.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 28. Data: 2013-08-10 20:18:01
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-08-10 15:45, f...@g...com pisze:

> [...]
    warstwy loctite'a sprawdziłoby się w takiej sytuacji? (I osobne pytanie - czy loctite
    w próżni nie traci swoich właściwości?).

    Co do próżni to nie wiem, za to 300 stopni jest wystarczającą
    temperaturą do *demontażu* łożysk :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 29. Data: 2013-08-10 21:47:15
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    Z opisu słownego nie potrafię wyobrazić sobie tego wynalazku.
    Jeżeli wałek jest invarowy to dla czego? Rozszerzalność- zmina położenia czego
    względem czego?, odporność - na co?
    Nie pisze też Kolega czy to prototyp ustrojstwa, czy na innych łożyskach turlało się
    ? Nie ma też schematu choćby takiego: korpus, węzły łożyskowe, napęd i sprzęgnięcie z
    nim wałka, Trudno wyrobić sobie pogląd na budowę onego.
    Czuję, że to owiane jest tajemniczością. Ale w ciemno to można zalicytować dwa trefl
    albo podwoić stawkę mając strita. W konstrukcji niż w ciemno nie wolno robić.
    Proponuję więc nie wchodząc w tajemnice zastanowić się nad zmianą rodzaju
    łożyskowania z tocznego na ślizgowe , suche-bez smarowania, coś z grafitowo-
    ceramicznych. I zasięgnąć porady u specjalistycznej firmy.
    Bo tu proponowane łożyska o niskiej rozszerzalności względem korpusu właśnie są
    przeciwieństwem dobrej ich oprawy.
    Pozdrawiam,
    W.Kr.

  • 30. Data: 2013-08-11 09:30:28
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    On Saturday, August 10, 2013 3:45:08 PM UTC+2, f...@g...com wrote:
    > Jeżeli chodzi o zwiększanie wcisku montażowego - trochę się boimy, żeby "nie wylać
    dziecka z kompielą" i nie zablokowac ruchu wzdłóż osi.

    Zastanawiam sie nad pewnym rozwiazaniem kompensujacym ruch osiowy i promieniowy.
    Nie mam jednak pewnosci czy zadziala bo to czysta i nie sprawdzona teoria.

    Bazuje na tym, ze koszyk z rolkami w lozysku stozkowym moze przesuwac sie po biezni
    zewnetrznej kompensujac rozszerzalnosc promieniowa.
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tapered-roller-bea
    ring_din720_ex.png
    Trzeba tylko zapewnic stala dociskajaca sile osiowa.
    Przykladowy schemat kinematyczny ukladu do zapewnienia stalego docisku osiowego:
    http://w468.wrzuta.pl/obraz/aTyxSljbqmv/schemat_kine
    m.
    Docisk, sila F moze zapewnic np. sprezyna.

    Pozdrawiam WM