    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Metoda fotochemiczna - wywolywacz
    Date: Sun, 5 Nov 2017 19:55:26 +0100

    W dniu 2017-11-04 o 05:49, Adam Wysocki pisze:

    > Czego uzywacie do wywolywania PCB w metodzie fotochemicznej? Macie
    > doswiadczenie z wywolywaczem AGT-087?

    Używałem tego środka, bardzo dobry ale ekonomicznie bardzo kiepski.
    Zamiast niego zwykła soda kaustyczna.

    > Dzis robilem pierwsze podejscie do tej metody i wydaje sie, ze wywolywacz
    > bardzo slabo zadzialal. Wzor sciezek nie pojawil sie po wywolywaniu, mimo
    > trzymania plytki przez 2 minuty (zalecaja 30-60s, max 2 minuty).

    Tak zwykle się dzieje gdy płytka jest nienaświetlona dostatecznie lub
    prześwietlona. W tym drugim przypadku przez moment widać reakcję (zmianę
    koloru warstwy światłoczułej). U mnie proces wywoływania to max 30s.
    Większe stężenie wyżre w mgnieniu oka wszystko. Mniejsze stężenie -
    zadziała. Jednakże zauważyłem, że jeśli stężenie jest za małe
    (wywoływanie > 2 min) to raczej nic z tego nie będzie. Stosuję 3g sody
    na mniej więcej szklankę wody. Dość łatwo jest przesadzić.

    Bardzo ważne jest aby woda była w temperaturze pokojowej. W cieplejszej
    soda rozpuszcza się szybciej ale i reakcja staje się gwałtowna - zeżre
    wszystko. W temperaturze pokojowej można ją zalać i odczekać ze 2-3
    minuty. Sama się wtedy rozpuści. Potem wystarczy tylko zamieszać parę
    razy aby resztki też uległy rozpuszczeniu.

    Używam dodatkowo miękkiego, szerokiego pędzla bo rozpuszczone fragmenty
    potrafią osiąść i przykleić się z powrotem do miedzi.

    > Naswietlalem przez kalke techniczna 4 swietlowkami UV 8W z czasem od 1 do
    > 9 minut (ogolnie 9 malych, probnych plytek). Laminat pokryty emulsja
    > swiatloczula fabrycznie (nie Positiv).

    No i tu błąd. Ja mam lampę z 6cioma takimi świetlówkami. Naświetlanie
    bardzo blisko - kilka cm (lepiej robić to z większej odległości bo
    będzie bardziej równomierne, ale taka konstrukcja). Płytka jest
    naświetlona (po wcześniejszym, 1-minutowym rozgrzaniu lamp) po ok 15s.
    Ja naświetlam 60s ponieważ mogę sobie na to pozwolić - używam bardzo
    dobrej jakości folii do wydruków atramentowych Ulano gwarantującej
    bardzo wysoki kontrast. Kontrast jest tu słowem kluczowym. O nim będzie
    dalej. Zapomnij o laserówkach - one potrafią zniekształcić (rozciągnąć)
    powierzchnię nośnika i mają kiepskie zaczernienie (niski kontrast).

    Kalka techniczna, to jeden z najgorszych sposobów jaki mogłeś wybrać.
    Sama tłumi UV a dodatkowo rozprasza je powodując podświetlanie krawędzi
    ścieżek. Cienkie Ci znikną. Niski kontrast to wąska granica pomiędzy
    niedoświetleniem a prześwietleniem. Nawet jeśli już dobierzesz czasy, a
    lampy trochę się zużyją - szlag trafia całą pracę. Karton PCB straciłem
    zanim się nauczyłem tejże metody. Przy wysokiej jakości wydrukach,
    wydłużasz naświetlenie sporo ponad potrzebę i nie przejmujesz się, że
    lampy trochę ostygły, czy zużyły się. Zawsze wychodzi idealnie.

    > Btw, czy zamiast kalki technicznej mozna uzyc zwyklego papieru i
    > potraktowac go Transparentem, czy to nie zadziala tak dobrze?

    Podziała bardzo dobrze na wzrost zapotrzebowania na spierniczone PCB :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek