  • 71. Data: 2013-03-29 18:31:17
    Temat: Re: Mit o wyższości samochodów dostawczych nad osobowymi
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Janko Muzykant <j...@w...pl> writes:

    > Wyświetlać co najwyżej. Mając oczywiście ekran złożony z 12/14-to
    > bitowych źródeł światła ułożonych na kształt oryginału.

    Mogą mieć dowolną liczbę bitów. Czy jeśli oglądasz np. 16-bitowego TIFFa
    na 8-bitowym ekranie używającym 6-bitowej matrycy, to znaczy że TIFF nie
    jest bitmapą?

    > Zdjęcia te
    > zresztą wyglądałyby trochę jak kiepski slajd naświetlany bez filtrów -
    > tylko część trzymałaby akceptowalny wb.

    Przeciwnie, nie byłoby żadnego problemu z balansem bieli. Balans bieli
    wynika z działania oka i mózgu człowieka, sensory rejestrują absolutne
    poziomy światła i jeśli dokładnie tak je wyświetlimy, to nie będzie
    żadnego problemu.

    Oczywiście tak jest przy względnie dużym ekranie (np. monitor, kino
    itp), na ekranie telefonu może to wyglądać kiepsko (przy oświetleniu
    otoczenia innym światłem).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 72. Data: 2013-03-29 18:31:40
    Od: "J.R." <j...@g...pl>

    Krzysztof Halasa pisze:
    [...]
    > Pomijając to, że bitmapa nie ma takich wymagań,

    Mówiąc szczerze tak rozmyte pojęcia nie mają precyzyjnych definicji.

    > to wcale tak nie jest.
    > Oczywiście do wyświetlenia danego piksela nie jest potrzebna żadna
    > dodatkowa informacja (poza wartością tego piksela).

    W wypadku RAW? Oczywiście że jest potrzebna. Każdy piksel w pliku RAW
    zawiera dokładną informację o jednym z kolorów, a pozostałe kolory -
    niezbędne do pokazania piksela - są interpolowane z sąsiednich.

    --
    J.R.

  • 73. Data: 2013-03-29 19:18:24
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Fri, 29 Mar 2013 15:08:21 +0100, J.R. napisał(a):

    [...]
> [...]

    > Warunku 2. RAW oczywiście nie spełnia - żeby ustalić, jak ma wyglądać
    > dany piksel, niezbędna jest znajomość kilkunastu pikseli sąsiadujących.

    Dokładnie tak. Dlatego należy rozpatrywać RAW w kontekście warunków
    wywołania (setki opcji ustawień - to NIE JEST OBRÓBKA).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 74. Data: 2013-03-29 19:27:05
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Fri, 29 Mar 2013 18:31:17 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    [...]
> [...]
    > wynika z działania oka i mózgu człowieka, sensory rejestrują absolutne
    > poziomy światła i jeśli dokładnie tak je wyświetlimy, to nie będzie

    Ależ nie masz racji, będzie problem w każdym świetle otoczenia różnym od
    światła, podczas którego wykonano zdjęcie. Trafisz wyłącznie przypadkowo
    w idealnie zgodne światło otoczenia.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 75. Data: 2013-03-29 20:38:00
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-29 15:19, Janko Muzykant pisze:

    > Od wieków coś takiego np. w firefoxie nazywa się ''zakładka''.

    No bo Firefox ma zakładki - te u góry. Za ich pomocą przełączamy się
    między otwartymi stronami WWW. W ACR zakładkami są przełączniki funkcji
    odszumiania, parametrów podstawowych, krzywych itp. Natomiast przycisk
    ... jakby go nazwać ... importu/eksportu nastaw pieprznęli ni z gruszki
    ni z pietruszki na tle wyróżnika graficznego zakładek mimo iż nie
    wchodzi on w skład żadnej z nich (zawsze tam jest). Dlatego nazwałeś to
    zakładką. Interfejs masakryczny... Tak jakby programista asemblera go
    projektował.

    Marek

  • 76. Data: 2013-03-29 20:41:55
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-29 15:08, J.R. pisze:

> [...]
    >
    > Warunku 2. RAW oczywiście nie spełnia - żeby ustalić, jak ma wyglądać
    > dany piksel, niezbędna jest znajomość kilkunastu pikseli sąsiadujących.

    Zgadzam się w całej rozciągłości. Aby wygenerować obraz z pliku RAW
    trzeba się natrudzić więcej niż przy "normalnych" bitmapach. Dlatego
    obraz na różnych wywoływarkach może różnie wyglądać. To fakt. Jednakże
    słownik jest nieubłagany: RAW to bitmapa. Zapis rastrowy o tym przesądza.

    Marek

  • 77. Data: 2013-03-29 20:45:33
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-29 19:18, Sylwester Zarębski pisze:
    > Dokładnie tak. Dlatego należy rozpatrywać RAW w kontekście warunków
    > wywołania (setki opcji ustawień - to NIE JEST OBRÓBKA).

    Tylko nie kuś abyśmy dywagowali nad słowem "obróbka" :-)
    Czy definicja słownikowa gdzie RAW określony jest mianem bitmapy a także
    ta sama terminologia stosowana u największego producenta aplikacji
    graficznych nie jest wystarczająca do tego abyśmy i my trzymali się tego
    słownictwa? Po co komplikować życie?

    Marek

  • 78. Data: 2013-03-29 20:48:24
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-29 15:24, Janko Muzykant pisze:

> [...]
    > bitowych źródeł światła ułożonych na kształt oryginału. Zdjęcia te
    > zresztą wyglądałyby trochę jak kiepski slajd naświetlany bez filtrów -

    Ok, tu zgadzam się.

    Marek

  • 79. Data: 2013-03-29 21:22:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Mar 2013, Krzysztof Halasa wrote:

    > Przeciwnie, nie byłoby żadnego problemu z balansem bieli.

    Nie zgubiłem się przypadkiem, i na pewno mowa jest ciągle
    o "odtwarzaniu" koloru z treści RAW metodą "bit - na - bit"?

    Znaczy traktowaniu RAW jako bitmapy, o co w którymś miejscu
    zaczął się flejm, i że chodzi o bitmapę *kolorów*?
    (znaczy, o czym już było, BEZ przeliczenia uwzględniającego
    sąsiednie piksele - bo wtedy musielibyśmy przyznać, że ten
    obraz nie jest bitmapą, czyli odwzorowaniem *czegokolwiek*
    metodą bit-w-bit!)

    No to ja o czymś nie wiem ;>

    > wynika z działania oka i mózgu człowieka

    No jasne, to dla mnie żaden problem w rozumieniu tego
    działania oka i mózgu, którze z "małokolorowego" obrazu
    (typu wąskowidmowe RGB) odtworzy całkiem dobre odwzorowanie.

    Ja tylko ciekaw jestem jak wypluć składową czarnego światła,
    żeby to coś co wychodzi z pikseli wyświetlić na ekranie
    tak, żeby w oku dobrze się zmieszało.

    Czy możemy uznać za rzecz oczywistą, że "zielony piksel"
    ma filtr który jest zielony (w świetle przechodzącym
    białym "jest zielony", i daje ch-kę mniej więcej taką,
    że "poziom odpowiedzi" jasności odpowiada *poziomom
    szarości* widocznych kolorów - z grubsza, "zielone piksele"
    można wprost posłać, bez demozaikowania, jako obraz
    cz-b i będzie wyglądać całkiem znośnie?
    Jesli tak, to mamy dobry punkt wyjścia.

    Fakt odejmowania od *INNYCH* pikseli za pomocą czarnego
    światła jest oczywisty ;>

    > sensory rejestrują absolutne
    > poziomy światła i jeśli dokładnie tak je wyświetlimy, to nie będzie
    > żadnego problemu.

    Ale to jest ten sam problem, co "kryzys jest i jeden miesiąc
    będzie przerwa w pracy, ja panu na miesiąc pensję obniżę o 50%
    a potem podwyższę o 50%" ;> (trzeba sobie przeliczyć te 25%
    które gdzieś wetnie ;)), albo jak kto woli fotowersję, polaryzację
    kołową - operacja tylko pozornie wygląda na "wprost odwracalną".

    Przy odtwarzaniu *obrazu* z matrycy nie ma liniowej, *PIKSELOWEJ*
    odpowiedniości. Nie ma i już.

    > Oczywiście tak jest przy względnie dużym ekranie (np. monitor, kino
    > itp), na ekranie telefonu może to wyglądać kiepsko (przy oświetleniu
    > otoczenia innym światłem).

    Ale to o czym piszę to zupełnie inny problem.
    Najpierw trzeba mieć bitmapę.
    A mamy trzy bitmapy poprzesuwane w przestrzeni o jakiejś tam
    korelacji, z których metodami macierzowymi usiłujemy "wyciągnąć"
    dane, które mogłyby dać otrzymany wynik.

    Tego nie da się żadnym liniowym lub nieliniowym sposobem zrobić
    na bitmapie, trzeba macierzy.

    pzdr, Gotfryd

  • 80. Data: 2013-03-29 21:37:37
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-03-29 20:38, Marek pisze:
    > No bo Firefox ma zakładki - te u góry.

    A szop ma je w 2/3 wysokości. Dajże spokój...

> [...]
    > ni z pietruszki na tle wyróżnika graficznego zakładek mimo iż nie
    > wchodzi on w skład żadnej z nich (zawsze tam jest). Dlatego nazwałeś to

    Nie, wróć na początek i przeczytaj, co napisałem.

    --
    pozdrawia Adam
    /żyć pełnią życia czy przygotowywać się do zdrowej śmierci - oto jest