    From: de Fresz <d...@N...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Netbooki Asusa ( EEE PC ) - parę rzeczy mnie intryguje
    Date: Fri, 2 Jan 2009 06:47:04 +0100
    <gj88te$dar$1@atlantis.news.neostrada.pl> <gj8bbb$b1p$1@achot.icm.edu.pl>
    <gj8bl4$ivu$3@atlantis.news.neostrada.pl>
    <1...@c...truposza.pl> <gj8nng$sl7$1@achot.icm.edu.pl>
    <gj8uho$df0$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    <gjaag5$d0c$1@nemesis.news.neostrada.pl> <gjar5b$o7o$1@inews.gazeta.pl>
    <4959623a$0$29359$f69f905@mamut2.aster.pl>
    <2...@g...one.pl> <gjijqc$9p5$1@inews.gazeta.pl>
    <2...@g...one.pl> <gjioap$1d1$1@inews.gazeta.pl>
    <2...@g...one.pl>

    On 2009-01-01 20:56:55 +0100, Radosław Sokół <r...@m...com.pl> said:

    > Dzisiaj *każdy* komputer spełnia te potrzeby.

    No, prawie każdy, ale zgoda.

    > Zastanów się jednak, czy specyficzne potrzeby wypełniane
    > tylko i wyłącznie przez komputery przenośne są *niezbędne*
    > tej większości domowych użytkowników?

    Ale widzisz pewną różnicę między niezbędne a przydatne? Bo wiesz,
    ładnych pare tysięcy lat ludzkość funkcjonowała wogóle bez komputerów i
    też było fajnie. Zastanów się ilę z przedmiotów codzinnego użytku jest
    z samego szczytu piramidy Maslowa i można by się bez nich zupełnie
    obejść. Pierwszy przykład z brzegu - komórki...

    > Bo na tej samej zasadzie można argumentować, że "samochód
    > typu pickup spełnia wszystkie potrzeby przeciętnego użyt-
    > kownika". I owszem, mamy manię wszelkiego rodzaju SUVów i
    > pickupów. Kupowanych przez ludzi, którzy nigdy ich nie
    > użyli w warunkach terenowych

    No to w kontekscie polskich dróg nie jest zbyt dobrym argumentem ;-)

    > czy do przewiezienia czegokolwiek większego.

    Ale mają taką możliwość - to czy i jak często będą z tego korzystać -
    to kwestia konkretnych przypadków.

    > Akurat przenośność i możliwość używania gdziekolwiek
    > większości użytkowników tak naprawdę zwisa.

    No ja zupełnie podzielam Twojej pewności w tej kwestii.

    > Nawet jak wezmą komputer na kolana na fotelu (czego nie polecam),
    > to będą siedzieć ze zwisającym z tych kolan kablem zasi-
    > lacza, bo kupili tanie badziewie działające 2 h na zasi-
    > laniu bateryjnym.

    Ale zdajesz sobie sprawę, że nie każdy czuje potrzebę spędzania przed
    kompem po 6 godzin ciurkiem? Te 2 godziny do wielu rzeczy, to aż nadto.

    > Wszystko w jednym to już sensowna zaleta, jednak takie
    > zalety mają też i niektóre komputery stacjonarne.

    Owszem. Ale dalej - nie są przenośne.

    > A teraz przypomnij sobie *WADY* komputerów przenośnych:
    >
    > - wysoki koszt eksploatacji (naprawy, wymiana baterii)

    Wyolbrzymiasz. Awaryjność i naprawy nie są zjawiskami występującymi na
    masową skalę. Co do starzenia się baterii - dość często gdy przychodzi
    jej kres, komputer jest dość stary moralnie, więc wiele osób zastępuje
    go wtedy nowym.

    > - ekstremalnie niska ergonomia pracy (ułożenie klawiatury,
    > trackpada i klawiatury)

    Ergonomia klawiatury jest dyskusyjną kwestią, z tego choćby powodu, że
    nadgarstki mają podparcie, czego zastraszająco duża liczba osób nie
    zapewnia sobie przy normalnych klawiaturach. Poza tym, jakoś nie
    dostrzegam tego dramatu niewygody wbudowanej klawiatury, może oprócz
    braku bloku numerycznego, ale umówmy się - to nie każdemu jest
    potrzebne co chwila. Co do trackpada - pełna zgoda.

    > - marnej jakości matryca

    Owszem.

    > - słaba klawiatura

    I znów - nie wiem o czym piszesz.

    > - wysoka temperatura pracy, wymagająca korzystania
    > ze stołu i tak w wielu przypadkach

    IMHO bez dramatu. Nie raz zdażało mi się używać laptopów na kolanach i
    nie jest to IMHO dramat nie do obejścia.

    > I co, dalej jest to takie świetne rozwiązanie? Chyba po
    > to, by kolejne pokolenie miało garba, RSI i problemy z
    > płodnością.

    Przy powszechnym nadmiarze spędzanego czasu przed kompem i niechęci
    naszego społeczeństwa do uprawiania sportów, oraz dość powszechnej
    mizernej ergonomii organizacji stanowisk komputerowych - stacjonarne
    akurat w tym względzie nie mają specjalnej przewagi.

    > No i? Nowy komputer z systemem kosztuje 1400 zł -- i to
    > wypasiona konfiguracja. Do tego monitor, klawiatura, mysz
    > i za niecałe 2000 zł

    No jak Ty w 600 zł chcesz się zmieścić z monitorem, klawiaturą i myszą,
    to ja zupełnie nie rozumiem narzekania na jakość laptopowych matryc -
    przecież to będzie równie podła jakość obrazu.

    > masz zestaw o niebo lepszy od note-
    > booków w tym zakresie cenowym!

    Lepszy znaczy wydajniejszy? Ale po co, skoro i tak duża część zwykłych
    juzków z tej mocy nie będzie korzystać?

    > Poza tym wątpię, by zużyte baterie Li-Ion dało się porządnie
    > wykorzystać powtórnie. Co najwyżej można zmniejszyć stopień
    > ich dzikiego składowania i próbować *troszkę* materiałów
    > odzyskać.

    Rozumiem że równie dużą troskę przywiązujesz do segregacji śmieci, tego
    czy stare opony z Twojego samochodu trafią do ponownego przetworzenia
    (płatnego tak na marginesie), czy Twój samochód spełnia najnowszą normę
    Euro 3 itepe?

    de Fresz