    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Fri, 22 Mar 2013 09:49:48 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Nowoczesne procesory - jak to z nimi jest?
    From: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu piątek, 22 marca 2013 16:27:16 UTC+1 użytkownik Michoo napisał:
    > Ca�y czas to powstaje. Ostatnio np. w glibc zrobili podstawy obs�ugi
    > instrukcji stm w nowych procesorach intela.
    Ano właśnie. Techniki optymalizacyjne implementuje się w kompilatorach
    na bieżąco, można domniemać że jutro kompilatory będą lepsze, czyli dziś
    są nie inne, tylko gorsze.

    > Pewnie ze da sie, ale dopuki komitent standaryzacyjny bedzie sie
    > zajmowal abstrakcjami a nie wprowadzal do core jezyka nowych typow
    > danych ktore sie mapuja 1:1 na nowe sprzetowe rejestry to IMO nic sie
    > nie poradzi. Wynalazki w postaci intrinsic functions to nie to samo
    Kilkanaście lat temu rozmawiam ze znajomym. Był on wtedy wykładowcą
    na UMK, uczył między innymi programowania w rożnych językach, głównie w C.
    W trakcie rozmowy poruszam temat sensowności programowania w asemblerze w
    celu przyspieszenia kodu. Pytam na ile dobry kod generują kompilatory
    borlanda czy microsoftu. Prawie na mnie się wydarł że to jet niemożliwe
    aby generowały nieoptymalny kod. Zdziwiłem się, bo wygenerowanie optymalnego
    kodu jest niemożliwe. Pomyślałem więc, że chodzi po pierwsze o to, że
    generują optymalny kod w stosunku do nakładu pracy jaki włożono w napisane
    tych kompilatorów, a po drugie o to, że włożony nakład pracy był bardzo
    duży. Uwierzyłem że są optymalne w takim sensie, że jak się zgromadzi
    100 speców od optymalizacji kodu to przez 10 lat pracy napiszą kompilator
    lepszy o góra 10%-20%. Tymczasem w ciągu nie więcej niż roku od naszej
    rozmowy pojawiły się kompilatory tak efektywne, że czas wykonania wielu
    programów skrócił się o 60%, rzadziej o 70%. Więc drugi raz na ten sam numer
    nie dam się nabrać :) Ktoś by musiał napisać dużo więcej niż "w intelu się
    starają", to wtedy bym uwierzył, że dzisiejsze kompilatory są u szczytu
    możliwości. Być może są, ale ja na razie nie wierzę.