  • 21. Data: 2015-07-24 22:02:30
    Temat: Re: [OT] Duża kasa i kiepski wynik - dlaczego?
    Od: Pit <n...@s...lonestar.org>

    Dnia 24.07.2015 Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> napisał/a:
    > Bazę o takich rozmiarach w mysql-u? Dowcip?

    Skoro Wikipedia daje radę na mySQL-u to czemu nie baza danych z kartami
    pacjentów?

  • 22. Data: 2015-07-24 23:14:21
    Od: grapeli23 <g...@g...com>

    Dnia 24.07.2015 Pit <n...@s...lonestar.org> napisał/a:

    > Skoro Wikipedia daje radę na mySQL-u to czemu nie baza danych z kartami
    > pacjentów?

    Taki niepozorny serwis jak YouTube również w znaczący sposób korzysta z
    MySQL.

    https://github.com/youtube/vitess

  • 23. Data: 2015-07-25 12:00:33
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Tomasz Kaczanowski kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl ...

    > hmmm 0.5 miliona? - sorki, ale za to na rok nie zatrudnisz nawet osób
    > gotowych dobrze to wykonać. Sorki - ale kumaty programista nie
    > zaproponuje do bazy z takim obciążeniem mysql-a - i proszę nie dawać mi
    > tu przykładu facebooka, bo tam użyty mysql nie ma zbyt wiele wspólnego
    > po za nazwą z tym co jest do zainstalowania.

    Wysłanie protokołów z komisji wyborczych (mało danych, stosunkowo mało
    zapytań) to jest jakieś poważne obciążenie?
    Hmm...

  • 24. Data: 2015-07-25 22:08:59
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    W dniu piątek, 24 lipca 2015 23:15:54 UTC+2 użytkownik grapeli23 napisał:

    > Taki niepozorny serwis jak YouTube również w znaczący sposób korzysta z
    > MySQL.
    >
    > https://github.com/youtube/vitess

    To jest kwestia supportu. Youtube czy Wikipedia taki support zapewniają sobie same,
    ponadto, nie jest dla nich problemem upgrade. System dla ministerstwa zdrowia nie
    będzie miał własnego supportu (w formie developerów), w związku z czym musi opierać
    się na oprogramowaniu którego okres supportu (i wypuszczania patchy) liczy się w
    dziesiątkach lat, a to aktualnie zapewniają tylko rozwiązania komercyjne.

    AdamK

  • 25. Data: 2015-07-26 16:50:02
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-07-25 22:08, Adam Klobukowski wrote:
    > w związku z czym musi opierać się na oprogramowaniu którego okres supportu (i
    wypuszczania patchy) liczy się w dziesiątkach lat

    Zastanawia mnie dlaczego tak cieżko zrobić raz na kilka lat refaktoring.
    To tylko gówniana baza danych. Niewiele da się popsuć. Wystarczyło by ta
    kasę rozbić na transze i co jakiś czas zatrudniac kogoś do pchnięcia
    software do przodu.

    My już mamy taki system który przypomina zbrojony beton odlany przed
    wiekami - Elixir. Czekaj i płacz.

  • 26. Data: 2015-07-27 05:05:06
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Sun, 26 Jul 2015 16:50:02 +0200, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > To tylko gówniana baza danych.

    Famous last words.

    RW

  • 27. Data: 2015-07-27 08:30:11
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 26 lipca 2015 16:50:06 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:
> [...]
    > To tylko gówniana baza danych. Niewiele da się popsuć. Wystarczyło by ta
    > kasę rozbić na transze i co jakiś czas zatrudniac kogoś do pchnięcia

    Bo po kilku latach nikt nie zna szczegółów projektu, ludzie się rozchodzą do innych
    projektów. Dokumentacja może i jest (ale nie pomaga).

    Koszt aktualizacji systemu tej wielkości jest porównywalna z kosztem nowego
    wdrożenia, a w wielu przypadkach większa. Nikt tego nie będzie robił "bo wyszedł nowy
    MySQL, a stary jest już nie wspierany".

    AdamK

  • 28. Data: 2015-07-27 19:47:43
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-07-27 08:30, Adam Klobukowski wrote:
    > Koszt aktualizacji systemu tej wielkości jest porównywalna z kosztem nowego
    wdrożenia

    To jest niemożliwe albo oparte o systemy odlewane ze zbrojonego betonu.
    Przyznam że wiekszość jest odlewana skoro w dziesiątki mln idą dodatkowe
    ficzery lub niemożność ich dodania.

    > Nikt tego nie będzie robił "bo wyszedł nowy MySQL, a stary jest już nie wspierany".

    Efektem takiego podejścia jest "no tak, musimy działać na tym ostatnim
    co nam został S/360 bo tak". Czli koszta supportu lecą w kosmos, koszta
    hardware w inny wymiar a jako kierownika tego zabytku zatrudnia się
    nekromatę. Jesteś pewny że to jest "lepiej" na dłuższą metę?

    PS. Tak wiem że systemy obrony/ataku nuklearnego w USA obsługuje się
    dyskietkami 8" i nie zamierzają tego zmienić.

  • 29. Data: 2015-07-27 23:14:46
    Od: Pit <n...@s...lonestar.org>

    Dnia 27.07.2015 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> napisał/a:

    > To jest niemożliwe albo oparte o systemy odlewane ze zbrojonego betonu.

    Koszt zapoznania się z nieznanym systemem, zrozumienia jego funkcjonowania
    itp. może przekroczyć koszty napisania odpowiednika od zera. Mimo że masz
    źródła, to i tak to jest praktycznie reverse engineering (jeśli nie masz do
    tego dobrej dokumentacji). Oczywiście wszystko też zależy od typu
    aplikacji, bo jeśli jest to prosty interfejs do bazy danych, to sprawa jest
    znacznie prostsza niż na przykład system optymalizujący przepływ wagonów
    towarowych na kolei.

    > Przyznam że wiekszość jest odlewana skoro w dziesiątki mln idą dodatkowe
    > ficzery lub niemożność ich dodania.

    Bo "ficzer" to nie zawsze jest banalna sprawa, nawet jeśli system jest
    bardzo elastycznie zaprojektowany. Często to jest coś w rodzaju "dołóżcie
    możliwość tankowania diesla benzyną".

> [...]
    > hardware w inny wymiar a jako kierownika tego zabytku zatrudnia się
    > nekromatę. Jesteś pewny że to jest "lepiej" na dłuższą metę?

    Nie dalej jak rok temu została wyłączona ostatnia Odra pracująca na kolei
    (nie pamiętam już gdzie). Skoro coś działa bezawaryjnie i wystarczająco dobrze,
    to wymiana tego na coś równie dobrego tylko nowszego jest zawsze droższe.
    Skoro Odra miała wystarczającą wydajność obliczeniową, pojemność pamięci,
    wygodę obsługi i bezawaryjność (a przez tyle lat pracy wyeliminowano z
    systemu praktycznie wszystkie błędy), to po co to zmieniać na coś nowego?
    Co z tego że teraz byle smartfon bije Odrę na głowę jeśli chodzi o moc
    obliczeniową i pamięć, skoro ta moc byłaby nieużywana i miałoby to
    dokładnie taki sam sens jak ładowanie 8-rdzeniowego Intela do sterowania
    pralką automatyczną?

    > PS. Tak wiem że systemy obrony/ataku nuklearnego w USA obsługuje się
    > dyskietkami 8" i nie zamierzają tego zmienić.

    Bez przesady, są stosowane dyski wymienne, bo do dysku wyjętego nie można
    się włamać, a przy okazji są pozabezpieczane przed EMP, pożarem, zalaniem
    itp. (są odporniejsze niż czarne skrzynki w samolotach). Przy okazji weź
    poprawkę na to, że tam komputery i software są mocno związane z
    uzbrojeniem, jak jakąś rakietę się programuje przez RS-232 albo przez
    włożenie dyskietki 3,5", to przerobienie tego na wszechobecne teraz Wifi
    czy Bluetooth nie jest tylko kwestią wymjiany komputera i softu na nim, ale
    też przebudowania tej rakiety, zapewnienie odporności na
    zakłócenie/włamanie, zapewnienie że po EMP nadal się da zaprogramować
    rakietę (że napięcia zindukowane w antenach WiFi/Bluetooth nie "spalą"
    elektroniki do tych anten przypiętych) itd.

  • 30. Data: 2015-07-28 07:54:46
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-07-24 23:14, grapeli23 pisze:

    > Taki niepozorny serwis jak YouTube również w znaczący sposób korzysta z
    > MySQL.
    >
    > https://github.com/youtube/vitess

    A wiedzą, że sa to trochę inne systemy. A o czymś takim jak transakcje
    słyszał, a o czymś takim jak bardziej zaawansowane rzeczy niż proste
    czytanie danych i jakieś proste zapisy słyszał? Jak się dowie czegoś
    więcej o bazach, to niech wróci i nie porównuje zastosowania przy
    prostych stronach do czegoś bardziej skomplikowanego. Wiem, że w końcu
    pojawiły się triggery, funkcje składowane itd, ale wszystko to ciągle
    działa ułomnie.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl