    Subject: Re: Od kiedy procesory zaczęły wymagać chłodzenia?
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Mon, 20 Jul 2020 11:10:29 +0200

    On 20.07.2020 10:39, ąćęłńóśźż wrote:

    > W każdym późniejszym (386SX i następne) wiatraczek był.

    Oj, chyba jesteś w błędzie. Wczesne procesory 386 były dostępne w
    obudowach QFP, które lutowało się bezpośrednio do płyty. Żadnych
    radiatorów nie wymagały. Nie przyklejano ich do CPU fabrycznie, a sama
    płyta nie posiadała żadnych otworów/uchwytów montażowych do chłodzenia.
    Taki układ jk 386DX 40 MHz robi się podczas pracy zaledwie ciepły.

    Niektóre płyty 386 posiadały gniazdo do zamontowania wymiennego
    procesora, ale i tak początkowo wchodził w nie moduł z przylutowanym
    układem SMD. Dopiero później pojawiły się wersje w ceramicznych
    obudowach, które następnie stosowano w 486 i Pentium.

    I teraz właśnie chciałem ustalić, kiedy konkretnie pojawił się wymóg
    stosowania zewnętrznego chłodzenia. Bo 386 z tego co wiem 386 (np.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Am386#/media/File:KL_A
    MD_386DX.jpg) niemal
    na pewno go nie wymagały, natomiast już w okolicy 486DX4/Pentium
    Overdrive/Pentium na Socket5 przynajmniej radiator był niezbędny.

    Wydaje mi się też, że przynajmniej AMD miało w zwyczaju o tym informować
    na obudowie
    (https://pl.wikipedia.org/wiki/AMD_Am5x86#/media/Pli
    k:KL_AMD_5x86.jpg).
    Mój egzemplarz żadnej informacji o wymaganym chłodzeniu nie posiada,
    jednak chciałem się upewnić...