    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Od kiedy procesory zaczęły wymagać chłodzenia?
    Date: Tue, 21 Jul 2020 01:40:50 +0200

    "Atlantis" 5f154bf9$0$553$6...@n...neostrada.pl

    > trudno byłoby wytrzymać dłużej z przyłożonym do niego palcem.

    Ponoć zdrowy człowiek może mocno ścisnąć (i trzy_mać tak dowolnie
    długo) stalową rurę CO, w której płynie woda o temperaturze 60°C
    i niewiele/nic więcej. Moje doświadczenia to potwierdzają.

    Aby było jaśniej ;) -- włożenie ręki do tak gorącej wody raczej ;)
    zakończy się tragicznie. Natomiast włożenie ręki do piekarnika,
    w którym powietrze ma 300°C da jedynie uczucie miłego ciepełka.

    Dotykanie palcem przez ,,chwilę'' niewiele mówi o temperaturze
    ,,badanego'' przedmiotu -- w hucie szkła wyciągano odłamki szkła
    (maluteńkie drzazgi) za pomocą rozgrzanego do czerwoności szkła...
    Wyglądało to straszliwie, ale bolesne nie było.

    Zazwyczaj ;) trzymam rękami to, co lutuję -- nierzadko zbierając
    ślady poparzeń, które niewiele bolą i szybko znikają. [nieprawdą
    jest, jakobym mierzył/oceniał temperaturę grotu lutownicy na oko!
    nie na oko, lecz na palec -- jeśli palec robi się czarny to znaczy,
    że temperatura grotu jest zbyt wysoka, a jeśli biały lub żółty...]

    -=-

    Woda wrze w 100°C przy ciśnieniu atmosferycznym.

    Krzem niby wytrzymuje znacznie więcej niż 100°C,
    ale na złączach temperatura jest znacznie większa
    niż na obudowie scalaka.

    > To normalne? Mogę bez żadnych obaw
    > zostawić płytę podłączoną na dłużej,

    Nie możesz -- niemal na pewno.

    > z odpalonym oprogramowaniem diagnostycznym?

    -=-

    Pentium MMX @200MHz (chyba Socket7) ma spory radiator w postaci jeża
    50mm x 50mm x bodajże 50 mm na szczycie którego jest wentylator...
    [ma też złoto na swych nogach...]

    -=-

    Od jakiegoś czasu CPU zwalniają, gdy mają zbyt ciepło lub wyłączają...

    --