eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaOdbiornik GPS SUPERSTAR II NovAtel, napięcie zasilania, wyjście 1pps › Re: Odbiornik GPS SUPERSTAR II NovAtel, napięcie zasilania, wyjście 1pps
  • Data: 2009-03-23 06:56:58
    Temat: Re: Odbiornik GPS SUPERSTAR II NovAtel, napięcie zasilania, wyjście 1pps
    Od: "Miro" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Andrzej Litewka" <a...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:gq5c8l.1js.1@and.krakow...
    > "Miro" news:gpvejb$8fm$1@inews.gazeta.pl

    > Antenę masz tą?
    > http://www.allegro.pl/item584301271_antena_aktywna_g
    ps_koncowka_mcx.html
    coś w ten deseń.

    > Czyli jak rozumiem trzeci pin złączki łączysz przez szeregową diodę z z
    > nóżkami 1 i 2 gdzie występuję napięcie zasilania 3v3. Dioda celem
    > eliminacji
    > szybkiego rozładowania kondensatora po odłączeniu zasilania. Dioda jakaś
    > Schottky czy zwykła z gatunku 1N4148? Bo w sumie minimu ma być 2,7V do
    > podtrzymania więc zwykła dioda da spadku 0.6V i będzie ostro na styk.
    u mnie jest bat43. Może być inna schottky (sygnałowa, małej mocy).
    Zwykła dioda prostownicza w ostateczności. Będzie mieć Ud przy prądzie uA
    coś 0.4-0.5V.

    > Czyli przy zasilaniu 3V3 jedynka logiczna na poziomie 3V3 i będzie trzeba
    > podciągnąć do typowej TTL-ki 5V jakimś tranzystorem?
    w sumie LVCMOS33 jest kompatybilny napięciowo z TTL. Stan wysoki TTL > 2V,
    co jest spełnione (~3.3V).
    Można tranzystorem, można bramką, albo dioda + rezystor.

    > Czyli po podaniu na przerzutnik np 7474 uzyskam 0,5Hz wypełnienie 1/2,m
    > czas
    > trwania stanu H 1 sek.
    Teoretycznie tak. Można podzielić impuls /2, albo wydłużyć układem '123.
    Ja wydłużam impuls programowo z procesorka, za pomocą inwertera z
    potrzymaniem i kasowaniem - układzik LVC14.
    W sofcie mogę ustawić impuls PPS na dowolną długość 1-999ms, działa takie
    coś z Superstar II i sirfstar III.
    Chipset SirfStar III ma wyjście 1PPS o stałej szerokości 1us (bardziej
    przypomina to zakłócenie, niż impuls)
    - ciężko się przesyła taki sygnał na duże odległości (RS485) - więc trzeba
    go wydłużać.

    > wystawiany,
    >
    > Możesz rozwinąć o co chodzi z błędnie wystawionym 1PPS?
    u dane 1PPS + NMEA były przesuniętę o (-1s + 3u) czy jakoś tak. Czas UTC
    wychodzący z Superstar miał taki właśnie offset. Widocznie jakiś bug, albo
    dziwnie skonfigurowany. Nie byłem jednak w stanie zmusić modułu do
    wyregulowania offsetu. Widocznie ten typ tak ma.

> [...]
    > 1PPS,
    > bo chodzi głównie o ten sygnał - modele które mają największą dokładność
    > tego sygnału na wyjściu. W instrukcji superstar II napisane jest +/- 200ns
    > w praktyce ponoć 50ns. Jak w praktyce to wypada?
    > Przykładowo taktuję bramkę w częstościomierzu tym taktem z wyjścia 1PPS
    > 1Hz
    > 1ms, jako wzorcowa mam 10MHz z GWM-5-1
    > Ile będzie pływał okres tego przebiegu? 1.0000000s? Czy będzie to od
    > 0.99999995s do 1.00000005s
    > Mowa tu o bezpośrednim wykorzystaniu tego taktu bez rozwiązań z gatunku:

    Używam EM-406A GlobalSat, chipset SSIII, wyjście 1PPS. Dostępny w Elfie. Ma
    antenę wbudowaną oraz diodę LED do sygnalizacji działania modułu.
    (http://www.dpcav.com/data_sheets/EM-406A_Product_Gu
    ide1_1.pdf)

    Popularne moduły OEM GPS (o dokładności 1PPS ~1us) średnio się nadają jako
    precyzyjne wzorce częstotliwości wzorcowej, jako źródło czasu UTC są
    dokładne. Użyty w nich oscylator kwarcowy ma +- 1ppm. Oczywiście zależy do
    czego chce się je wykorzystywać i na jakiej dokładności nam zależy.
    Porównywałem 2 wyjścia 1PPS na oscyloskopie, różnice względem siebie były
    poniżej 2us. Dokładną aparaturą ani referencyjnym wzorcem czasu nie
    dysponuję, zgrubne pomiary sugerują dokładność poniżej 2ppm. Do wielu
    zastosowań takie źródło czasu/częstotliwości jest wystarczające.
    Szczególnie, że za ~200zł nie kupi się tak dobrego wzorca czasu UTC/1PPS.
    Moim zdaniem do częstościomierza taki moduł jest dobry, choć jak
    potrzebujesz tylko wzorca częstotliwości to starczy generator TCXO +
    dzielnik.