  • 1. Data: 2015-10-03 19:22:02
    Temat: Odbitki zdjęć "HD"
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Z okazji małego ruchu na grupie powtórzę pytanie, które co kilka
    lat wysyłam i nie uzyskuję odpowiedzi. Szukam fotolabu, który
    potrafiłby wykonać odbitki lepsze niż 300 dpi. Najlepiej 600 dpi
    albo więcej.

    Bardzo mnie dziwi, że większość odpowiedzi brzmi: to jest niepotrzebne,
    bo człowiek tego nie widzi, a przez lupę zdjęć się nie ogląda. Więcej
    szczegółów można obejrzeć na większym formacie zdjęcia. Lupy nie używa się.

    Takie odpowiedzi są już są w archiwum. Ale ja jednak chciałbym odbitki
    formatu pocztówkowego, które mają więcej niż 2 megapiksele. W Empiku można
    zamówić odbitki "Linii Premium". Według opisu, są naświetlane z rozdzielczością
    640 dpi (czyli 10 megapikseli!) Ale jednocześnie podano, że dla odbitek 10x15
    optymalną wielkością zdjęć jest 1378 x 2067 pikseli. Daje to około 340 dpi
    - dosyć daleko do 640. Wyglądają na "zwykłe" odbitki 2-megapikselowe.
    Na drukarce też trudno uzyskać lepszy efekt.

    Zdjęcia "gęstsze" są przydatne m.in. do wykonywania kopii zabytkowych zdjęć
    (zdjęcia stykowe miały znacznie więcej niż 600 dpi) oraz do wykonywania odbitek,
    które jednak chciałbym obejrzeć przez lupę i nie marnować megapikseli z aparatu.
    Skoro kawałek papieru i tak zajmuje miejsce w albumie, to mógłby mieć w sobie
    "coś więcej" niż tylko 2 megapiksele, które widać gołym okiem. Ogólnie
    - dziwne, że w XXI wieku praktycznie żaden fotograf nie wykonuje zdjęć
    papierowych o takiej rozdzielczości, jak 100 lat temu.

    Tutaj są testowe obrazy do wydruku w formacie 10x15. Liczby podają,
    ile dpi potrzeba, aby paski zostały poprawnie wydrukowane (bez interferencji
    i innych zakłóceń):
    https://flic.kr/s/aHskkY8PTL

    Poprzednie dyskusje:
    http://interaktywnie.com/forum/grupy-dyskusyjne/foto
    lab-hd-1540027.html

    P.

  • 2. Data: 2015-10-06 20:53:05
    Temat: Re: Odbitki zdjęć "HD"
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-10-03 o 19:22, Piotrne pisze:
> [...]
    > Tutaj są testowe obrazy do wydruku w formacie 10x15. Liczby podają,
    > ile dpi potrzeba, aby paski zostały poprawnie wydrukowane (bez interferencji

    Piotrku, nie pomogę Ci :(

    Lata temu chyba Qba robił w wysokiej rozdzielczości.

    Ale mam pytanie:
    Da się materiały z linku jakoś pobrać?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2015-10-06 22:19:07
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Ale mam pytanie:
    > Da się materiały z linku jakoś pobrać?

    Wchodzisz na stronę z danym obrazkiem, po prawej stronie na dole klikasz
    strzałkę patrząca w dół, wybierasz rozdzielczość Original.

  • 4. Data: 2015-10-07 00:27:08
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-10-06 o 20:53, Adam pisze:

    > Da się materiały z linku jakoś pobrać?

    Nie zauważyłem, że Flickr wymaga logowania do pobierania
    (do innych zdjęć nie wymagał).

    Zostawiłem te paski jeszcze tutaj:
    https://picasaweb.google.com/112286409591401276612

    ...i tutaj jako ZIP:
    http://s000.tinyupload.com/?file_id=0368888599913104
    9953

    To są przybliżone testy zakładające, że przy wydruku obraz
    przeskaluje się i jego właściwa treść będzie miała
    rozmiary 4 cale na 6 cali. Cale są oznaczone paskami
    ciemnoszarymi i jasnoszarymi: na jednym obrazie
    są cztery pasy poziome (4 cale), na drugim sześć pasów
    pionowych. Czarno-białe paski mają coraz większą gęstość,
    opisaną pod spodem na niebiesko. Miejsce, gdzie przestają być
    widoczne albo pojawiają się zakłócenia (interferencja) oznacza
    przybliżoną rozdzielczość wydruku.

    Właściwa definicja rozdzielczości mówi o amplitudzie wahań
    jasności między gęsto ułożonymi czarno-białymi paskami.
    Ale ten test ma dać tylko przybliżone oszacowanie możliwości
    urządzenia drukującego lub naświetlającego.

    Obrazy są duże (100 megapikseli). Przed wysłaniem do wydruku
    można je zmniejszyć - oczywiście tak, żeby nie zgubić szczegółów,
    których potem będzie się szukało na wydruku.

    Do bardzo dokładnego wyznaczania rozdzielczości drukarki / naświetlarki
    przygotowałem kiedyś takie plansze "interferencyjne":
    http://piotrne.republika.pl/planszedpi/index.html
    Na stronie jest wyjaśnienie, jak korzystać z tych plansz.

    A tutaj "rysunki poglądowe" ilustrujące, dlaczego skalowanie
    ze współczynnikiem bliskim 1 sprawia problemy:
    http://piotrne.republika.pl/skalowanie/index.html

    Przykład rzeczywistego zdjęcia pokazujący, że każde skalowanie
    ze współczynnikiem ułamkowym psuje szczegóły:
    http://piotrne.republika.pl/skalowanie2/index.html

    W fotolabach zawsze skalują obraz - nie da się zamówić odbitki
    "1:1", tzn. 1 piksel obrazu odwzorowany na 1 piksel naświetlarki.

    P.

  • 5. Data: 2015-10-10 13:38:08
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Zrobiłem testowe odbitki w kilku miejscach. Niestety
    wygląda na to, że uzyskiwana w empikfoto.pl rozdzielczość
    odbitek "Linii Premium" HD dosyć odbiega od deklarowanych
    640 dpi. Problemy pojawiają się już przy ok. 215 dpi
    - paski interferencyjne itp. Może to zdjęcie jest skalowane
    kilkakrotnie. Sprawdzałem też drukarkę termosublimacyjną DNP
    do zdjęć w Auchanie. Wydruk 10cm x 15cm kosztuje tam 58 groszy.
    Kolory i ogólnie jakość bardzo dobra. Rozdzielczość też
    wygląda na lepszą niż w Empiku, ale nie tak łatwo to ocenić.
    Pod względem rozdzielczości najlepiej wypadła domowa drukarka
    atramentowa, ale nie potrafi drukować "płynnych" kolorów.

    Dla zainteresowanych: porównanie wydruków z czterech źródeł:
    fotolab Empik (Linia Premium HD), drukarka DNP w Auchanie,
    drukarka atramentowa, drukarka laserowa. Archiwum (80 MB)
    zostawiłem w dwóch miejscach:

    http://wikisend.com/download/363744/TestWydrukowZdje
    c.zip
    http://www.filedropper.com/testwydrukowzdjec

    P.

  • 6. Data: 2015-10-15 14:45:20
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Samstag, 10. Oktober 2015 13:38:10 UTC+2 schrieb Piotrne:
> [...]
    > fotolab Empik (Linia Premium HD), drukarka DNP w Auchanie,
    > drukarka atramentowa, drukarka laserowa. Archiwum (80 MB)

    oczekujesz rzeczy niemozliwej

    przy rozdzielczosci 600 dpi struktura podloza odgrywa juz znaczaca role.
    tzn ziarnistosc podloza uniemozliwia odczytanie obrazu z taka rozdzielczoscia .
    to musialby byc specjalny material o ziarnistosci podloza znacznie < 0,02 mm - takim
    sa np blony fotograficzne przezroczyste, gorzej z podlozem nieprzezroczystym , gdyz
    takich wymagan sie nie stawia.
    te zdjecia jakie chcesz przechowywac , najlepiej przechowywac w formie
    elektronicznego zapisu - w ten sposob przechowujesz cala zapisana informacje.