  • 61. Data: 2016-09-29 19:29:29
    Temat: Re: Pascal - ankieta
    Od: Adam M <a...@m...com>

    On Thursday, September 29, 2016 at 1:02:10 PM UTC-4, slawek wrote:

> [...]
    >
    > Natomiast da się napisać w C cała bibliotekę standardową C,
    > ewentualnie kilka asm będzie, ale użycie asm jest standardowe w C.
    >
    > Kiepsko w Pascalu było z funkcjami i procedurami jako parametrami
    > innych funkcji lub procedur. Wiele implementacji albo tego nie
    > potrafiło, albo robiło po swojemu.
    >
    > Bardzo nieciekawy jest brak liczb zespolonych. Niby nic, ale w latach
    > 80-tych wiele programów było właśnie dlatego nadal pisanych w
    > Fortranie.
    >
    > Nietrzymanie się standardu. Zrobił się śmietnik, Borland wrzucał co

    Poniewaz Pascal to jezyk na wymarciu - jesli ktos lubi podobne klimaty w syntax
    powinien zainteresowac sie Ada - tez niszowy (jezyk ktory urodzil sie za wczesnie i
    staral byc sie popularny za pozno) - ale ciagle w uzyciu.

  • 62. Data: 2016-09-29 19:45:25
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 29 Sep 2016 10:29:29 -0700 (PDT), Adam M
    <a...@m...com> wrote:
> [...]
    urodzil sie =
    > za wczesnie i staral byc sie popularny za pozno) - ale ciagle w

    Pascal to nie tyle "relikt", ale raczej ogniwo pomiędzy Algolem a np.
    Adą. Ada, Modulą i Oberonem. Nikt raczej nie upiera się przy C++ w
    pierwotnej wersji czy Javie 1.0 albo Fortranie II. W przypadku
    Pascala (sam Wirth uważał że) Modula powinna go zastąpić.

    Delphi to dla Pascala mniej więcej to samo co VBA dla Basica (bez a).
    Miałobyć super, wyszła gwara rozumiana tylko w pewnych środowiskach.

  • 63. Data: 2016-09-29 19:47:21
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 29 Sep 2016 10:22:33 -0700 (PDT), Adam M
    <a...@m...com> wrote:
    > Bo we FreePascal to sie nazywa FPCUnit i FPTest and dla Delphi
    DUnit - co n=

    Ok. Zapamiętam.

  • 64. Data: 2016-09-29 19:52:42
    Od: Adam M <a...@m...com>

    On Thursday, September 29, 2016 at 1:47:24 PM UTC-4, slawek wrote:
    > On Thu, 29 Sep 2016 10:22:33 -0700 (PDT), Adam M

    > DUnit - co n=
    >
    > Ok. Zapamiętam.

    Dla mnie Pascal to naprawde martwy jezyk - ostatni raz pisalem w nim pod koniec lat
    80tych pod MS-DOS- Trubo PASCAL + grafika w BGI - nieststy - ale alternatywa bylo
    'kopanie sie z koniem' - FORTRAN + GKS na minikomputerze.

  • 65. Data: 2016-09-29 23:53:57
    Od: Kviat <null>

    W dniu 2016-09-29 o 15:51, slawek pisze:

    > Jak na razie, z dyskusji, dowiedziałem się że Delphi nadal trochę jest
    > w: bazodanowe RAD, ERP, taki jakiś program do montażu wideo (nb. w tym
    > liczą się tylko programy z CUDA). Ktoś próbował coś z MCU, ale chyba bez
    > większych sukcesów (tj. NASA tego nie używa).

    Dodaj do tego automatyzację rysowania CAD.
    Używam do tego Delphi. Może i nie jest to sukces międzynarodowy, ale
    program działa i cały czas go rozwijam/zmieniam w zależności od
    bieżących potrzeb (własnych ;)).
    Delphi jest do tego wystarczające i bardzo wygodne, ale faktycznie
    ostatnio mocno się zastanawiam nad przesiadką na VS i C#. I nie ze
    względów merytorycznych (w sensie języka, bo do tego nie potrzeba żadnej
    magii specyficznej dla języka), ale właśnie ze względu na "złą prasę"
    dla Delphi (wszyscy trąbią, że umiera...), a głównie przez ich politykę
    licencjonowania.

    Z mojego porównania (Delphi vs VS, zacząłem już przepisywać na VS C#)
    wynika, że problem braku popularności (w Polsce? tylko?) Delphi to
    kwestia bariery cenowej dla nowych:
    http://www.embarcadero.com.pl/sprzedaz/cennik/delphi
    .shtml
    Programista, który chce zacząć robić coś "na swoim" i zacząć od jakiegoś
    niedużego, użytecznego programu pod WIN, spokojnie mógłby to zrobić w
    Delphi: szybko i wygodnie. Śmiem twierdzić, że szybciej i wygodniej niż
    w VS. I potem bez problemu rozwijać do czegoś większego.
    Ale wybierze VSCommunity.

    Delphi 10.1 Berlin Professional + FireDAC Client/Server Add-On Pack
    to wydatek 1455 Euro + 727 Euro czyli ok. 9500 zł netto (i to ze zniżką
    10% do końca września)
    A to i tak wersja oszczędnościowa... W trochę lepszej sytuacji są ci, co
    siłą rozpędu jadą na upgradach czy subskrypcjach (ale to nie stare wygi
    są problemem).
    Ja wiem, że jak się rozpoczyna działalność to trzeba jakąś kasę
    zainwestować, ale na takie gadanie to sobie może pozwolić ktoś, kto już
    początki ma dawno za sobą i teraz "łatwo mu gadać" :)

    Embarcadero (a wcześniej Borlad) za rzadko się budzą z takimi wersjami
    jak TurboDelphi czy jak ostatnio Delphi 10.1 Berlin Starter (ile to lat
    minęło pomiędzy?) ze swoimi i tak kontrowersyjnymi zapisami w licencji
    co do wykorzystania komercyjnego, ale zawsze to coś... czy kampaniami
    edukacyjnymi na uczelniach i w szkołach.
    Nawet licencje edukacyjne mają płatne...
    http://www.embarcadero.com.pl/sprzedaz/cennik/edukac
    yjny.shtml

    Reasumując uważam, nie wiem czy słusznie, że akurat brak (nowych)
    programów pisanych w Delphi (na prawdę brak?) nie wynika z tego, że to
    kiepski język czy środowisko, bo programy (działające i niesypiące
    się...) piszą nie tylko programiści-nerdzi dla nerdów (bez urazy),
    którzy tygodniami potrafią się spierać o wyższość klamerki nad begin.
    Większość programów to mniej lub bardziej banalne narzędzia, którym tak
    naprawdę jest obojętne w jakim języku zostały napisane. A w Delphi,
    powtórzę, pisze mi się wygodniej niż w VS, kompiluje szybciej i gdybym
    teraz zaczynał i miał wybór, to na pewno wybrałbym Delphi... gdyby nie cena.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 66. Data: 2016-09-30 07:22:05
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 29 Sep 2016 23:53:57 +0200, Kviat <null> wrote:
    > Dodaj do tego automatyzację rysowania CAD.

    Ważne.

    > ostatnio mocno się zastanawiam nad przesiadką
    > na VS i C#.

    C# jest wygodne itd. Jednak Java chyba jest bardziej przenośna itd.
    Oba te języki nie doczekały się narzędzi GNU. A C++ oraz Ada tak.

    > dla Delphi (wszyscy trąbią, że umiera...), a głównie przez ich
    politykę
    > licencjonowania.

    Patrz projekt Lazarus: niby Delphi i do tego za darmo.

  • 67. Data: 2016-09-30 07:37:57
    Od: Kviat <null>

    W dniu 2016-09-30 o 07:22, slawek pisze:
    > On Thu, 29 Sep 2016 23:53:57 +0200, Kviat <null> wrote:
    >
    > C# jest wygodne itd. Jednak Java chyba jest bardziej przenośna itd.

    Dla mnie przenośność nie jest najważniejsza.

    > politykę
    >
    > Patrz projekt Lazarus: niby Delphi i do tego za darmo.

    Dziękuję. Znam. Nie znam nikogo, kto miał styczność z Delphi, kto nie
    zna bądź nie słyszał o Lazarusie...
    http://www.pilotlogic.com/sitejoom/index.php/codetyp
    hon

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 68. Data: 2016-09-30 09:20:24
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Fri, 30 Sep 2016 07:37:57 +0200, Kviat <null> wrote:
    > Dziękuję. Znam. Nie znam nikogo, kto miał styczność z Delphi, kto
    nie
    > zna bądź nie słyszał o Lazarusie...

    Są tacy: po prostu mają Delphi i nigdy nie szukali alternatywy, bo
    nie potrzebowali.

  • 69. Data: 2016-09-30 09:51:43
    Od: g...@g...com

    W dniu piątek, 30 września 2016 07:22:08 UTC+2 użytkownik slawek napisał:

    > C# jest wygodne itd. Jednak Java chyba jest bardziej przenośna itd.
    > Oba te języki nie doczekały się narzędzi GNU. A C++ oraz Ada tak.

    a GJC? Skoro nazywa się "Gnu Java Compiler" i jest umieszczony
    na https://gcc.gnu.org/java/ to chyba jest narzędziem GNU?

    Co do C#, to raczej się nie doczeka narzędzi GNU. Ale jest
    projekt Mono, z licencją MIT, który ma swoich zwolenników.
    (było też kiedyś coś takiego jak dotGnu, ale ostatni nius
    na stronie mają z 2009)

  • 70. Data: 2016-09-30 10:56:28
    Od: slawek <f...@f...com>

    W przypadku Javy bardziej jest ważna maszyna wirtualna i biblioteki.
    Do tego GJC to Java 4, a teraz jest Java 8. Nie wiem czy komukolwiek
    będzie się chciało, bo i tak JDK jest za darmo na desktopy.

    Mono niby jest. Ale to ubogi krewny C#.