    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Perfect - Ale w koło jest wesoło... Skąd takie słowa?
    Date: Tue, 28 Jun 2016 10:54:44 +0200

    Pan J.F. napisał:

    > Chyba nie calkiem. Przypominam, ze ZX80 mial 1KB pamieci.
    > Biorac pod uwage, ze pamiec video mogla zajmowac 792 B (ale
    > mogla tez 24), bylo troche zmiennych systemowych, to bardzo
    > niewiele zostawalo na program.
    > ZX81 mial 2KB, wiec mozliwosci rosly wielokrotnie, ale nadal
    > byly znikome.
    > Dopiero z dodatkowym memopakiem robil sie z tego jakis sensowny
    > komputer.

    Było wydanie z RAM 2kB, może później dałoby się wpasować jeszcze
    większą kostkę. Ale sensowny był od samego początku -- pozwalał
    ludziom zrozumieć do czego jest komputer i co samemu można
    z nim zrobić. Podejrzewam, że dla takiego na przykład inżyniera
    posiadanie ZX-81 dzieliła od niemania kmputera większa przepaść,
    niż późniejsza zamiana tego zetiksa na peceta.

    > A ten Hunter sprawia wrazenie czegos porzadnego ...

    Powiedzieć, że on porządny, to jakby nic nie powiedzieć.

    > byla po prostu niedostepna, nawet dla przecietnego Francuza.
    > Rownie dobrze mogl sobie kosztowac i milion.
    > No moze niekoniecznie - co bogatsi daliby rade odlozyc,
    > tylko, po co.

    Osiągnięciem produktów Sinclaira było danie odpowiedzi na pytanie:
    po co.

    > Ale to byla cena nie tylko za osiagi, takze za ta pancerna
    > obudowe.

    Jak wcześniej zauważyłem, była to cena w miarę normalna jak
    na komputer. Uboczym efektem komputerowej edukacji ludu było
    wytworzenie przekonania, że komputer w plastikowej obudowie za
    cenę radia tranzystorowego (wtedy najbardzej charakterystyczny
    przedstawiciel elektroniki użytkowej), to jakoś gorzej liczy
    od sprzętu profesjonalnego. Otóż porównanie ZX-81 i Husky miało
    pokazać, że to nieprawda.

    Wcześniej, w latach 60 i 70, w dzieniku telewizyjnym pokazywano
    czasem nowe osiągnięcia techniki, w rodzaju komputera w walizce.
    Jeśli był to komputer produkcji imperialistycznej, to jego
    wydajność podawano w ogólnie przyjętych do takich zastosowań
    jednostkach, czyli w bombach atomowych. Lektor oznajmiał, że
    mając taki komputer, wszystkie obliczenia do wykonania bomby
    atomowej można wykonać na przykład w ciągu tygodnia. Albo dwóch
    godzin -- gdy nastąpił kolejny postęp. Taki ZX-81 opisany w tych
    jednostkach mógł wypaść całkiem nieżle. A czy "mając taki
    komputer" inżynier potrafił wykonać "wszystkie obliczenia"
    choćby do zbudowania mostu, to już inna sprawa. Raczej związana
    z możliwościami intelektualnymi tego inżyniera, a nie mocą
    obliczeniową komputera.

    Jarek

    --
    Panie Truman, spuść ta bania, to jest nie do wytrzymania.