  • 21. Data: 2023-10-26 18:42:20
    Temat: Re: Print serwer problemy
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/10/2023 17:50, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > Można na chwilę skasować hasło?

    Porządne urządzenie wifi odmówiłoby podpięcia pod otwartą sieć.

    > (jedynie wybrać strzałkami nazwę sieci, zaś hasło ustawić
    > z PeCeta -- po zainstalowaniu drukarki w systemie)

    Mam w domu 4 routery bezprzewodowe obecnie, do których podpiętych jest
    kilkadziesiat urządzeń (głównie smarthome). Wyłaczenie "na chwilę"
    niewątpliwie jest operacją logistyczną podobną do katastrofy.

    I to z powodu idiotycznej drukarki?

    > Z maskami tak chyba bywa w domowych urządzeniach. ;)
    > Inna sprawa, że w domu chyba można pozwolić sobie na zero.

    Używam dwóch zewnętrznych sieci VPN z 192.168.x.y i 10.x.y.z i nie mam
    wpływu na ich adresację i maski.

    Aby nie konfliktować z urządzeniami w środku intranetu, pozostała
    trzecia prywatna klasa adresowa, niestety bez "ładnej" maski.

    Do tej pory drukarka wifi, pompa ciepła, telewizor, dwa czujniki
    temperatury i jakieś jeszcze duperele wybijały sobie o nią zęby.

    Wszystko embedded, pisane przez dyletantów.

    > Nie miałem kiełbI we łbie -- więc nie inwestowałem w okablowanie...
    > W mieszkaniu mam wpodłogowe orurkowanie -- ani myślę o wciągnięciu
    > tam skrętki...

    Bo myślenie wykonuje się *przed*.

    > Moja drukarka z WiFi podpięta do Tendy okupuje na stałe adres
    > 6.6.6.6

    Masz drukarkę wystawioną w internecie? Mieszkasz w Arizonie?

    > Inna Tenda ma adres 192.6.4.1

    Ta też jest w internecie? W Palo Alto?

  • 22. Data: 2023-10-26 20:09:07
    Od: krzysiek k <h...@g...com>

    moja drukarka wymaga polaczenia z sewerem hp zeby drukowac

  • 23. Data: 2023-10-27 10:56:46
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 27/10/2023 03:36, Eneuel wrote:
    > : Wyłaczenie "na chwilę" niewątpliwie jest operacją logistyczną
    > podobną do katastrofy
    > Na czas łączenia Wi-Fi można podłączyć drukarkę przewodem?

    Przecież wifi jest takie dobre!

    Nie wymyślaj workaroudów nad popsute wifi.

    > : Mieszkasz w Arizonie?
    > To moje wewnętrzne adresy.

    Nie ,to są adresy publiczne.

    Adresy wewnętrzne są inne.

    > Od kilkunastu lat jest ok pod tym względem.

    Nikt nie wątpi, do pierwszej potrzeby odwiedzenia izby wytrzeźwień w
    Arizonie.

    To taki porządna informatyczna metryka: "prawie działa dobrze" i "mam
    inaczej niż wszyscy inni frajerzy". Esencja IT.

  • 24. Data: 2023-10-27 10:57:23
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 27/10/2023 03:23, Eneuel wrote:
    > 30 Gb per sekunda -- Wi-Fi 7...

    Oby się nie okazało, że docelowo na odległośc 6.5cm.

  • 25. Data: 2023-10-27 15:29:55
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 25 Oct 2023 17:23:01 +0200, heby napisał(a):

> [...]
    > godzin życia tylko dlatego, że jakiś imbecyl zrobił oszczędności na
    > wyświetlaczu i zamiast programistów zatrudnił kretynów.

    Albo okaże się, że drukarka umie tylko WPA, a już nie potrafi WPA2 albo
    innego AES-a.
    Jeden klient w Łodzi, w centrum handlowym (bodajże Manufaktura) już tak
    zrobił. Miał AP na sprzęcie Symbola z serwerem Radius. Kupił fafnaście
    drukarek, jakieś samodzielne skanery dupleksowe, tańsze terminale (bo
    szkoda mu było kasy na Motorolę MC3000) i potem miał duży problem, bo
    zakupy długo trzymał w kartonach, zanim ruszył z firmą i nie mógł go
    zwrócić. Okazało się, że praktycznie nic nie obsługuje Radiusa i WPA2.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 26. Data: 2023-10-27 19:10:25
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 27 paź 2023 o 15:29, Adam pisze:

> [...]
    > zakupy długo trzymał w kartonach, zanim ruszył z firmą i nie mógł go
    > zwrócić. Okazało się, że praktycznie nic nie obsługuje Radiusa i WPA2.

    Nie mógł sprawdzić przed qpnem?
    [pewnie qpił, zanim na świecie pojawiło się WPA2...
    tak to jest, gdy ktoś coś zbyt długo trzyma w kar_tonach...]

    Aż sprawdziłem:

    https://gdlp01.c-wss.com/gds/4/0300029374/02/G3010se
    r_OnlineManual_Win_PL_V02.pdf
    WPA2-PSK

    Chciał Radiusa, więc chyba wiedział, czego chce -- i nie sprawdził
    przed qpnem?... Kupił fafnaście drukarek w ciemno? Niektórzy potrafią
    nawet tkliwości ;) (czułości i zyski) weryfikować przy qpnie
    pojedynczych sztuk WiFi... A tu -- fafnaście w ciemno...

    Mógł tedy postawić APek tylko do drukarek? ;) Bez Radiusa. ;)
    A podczepić ów APek ethernetem. :)

    Balko_nowe [raczej -- balko_stare?] hybrydy w niektórych trybach mają
    tylko WEP. :) Nie bajeruję! Ale mnie to tak sobie przeszkadza -- po
    prostu korzystam tylko z tego, co daje WPA2. (akurat WPA2-PSK, ale
    możliwości są nieco szersze...)

    Mnie nie przeszkadza zbyt mocno brak 5GHz w drukarce...
    [choć nieco wqrwia producenckie oszczędzanie]

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 27. Data: 2023-10-27 19:26:54
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

> [...]

    > zakupy długo trzymał w kartonach, zanim ruszył z firmą i nie mógł go
    > zwrócić. Okazało się, że praktycznie nic nie obsługuje Radiusa i WPA2.

    Mnie to przypomina pewne ;) zaqpy...
    Problemem nie bywa wówczas brak dociekliwości qpca, lecz coś ;) innego...
    A że na bankach piszą o ulicy Żubra... ;)
    (da się zmienić nazwę ulicy -- jeśli się komuś da...)

    Widywałem takie kar_tony... ;)

    Ludzie płaczą -- bo im ciężko.
    Ciężko im, bo płacą a płacą, bo ktoś kupił kar_tomy.
    O@#$wają mnie, bo bronię cudzej kasy.
    (to akurat bardzo dobrze przylega do drukarki -- choć
    wówczas o WiFi nawet nie marzono zbyt głośno)
    Pod niebiosa wychwalają kar_tonowych qpców...

    -=-

    Dzieciaki kiedyś w Augustowie drażniły łabędzia -- ten więc rozjuszony
    rzucił się na mnie, choć ja nie drażniłem... Zasłoniłem się skórzanym,
    grubym/solidnym plecakiem i pokazałem łabędziowi, gdzie ma wyładować
    swój gniew... Zrozumiał -- i pognał w kierunku uciekinierów...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 28. Data: 2023-10-29 21:46:25
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 27 Oct 2023 19:10:25 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Nie mógł sprawdzić przed qpnem?

    Dostał ofertę na dobry sprzęt, oferta była "za droga", a jego
    śfagier/pociotek/kuzyn "też się zna".

    > [pewnie qpił, zanim na świecie pojawiło się WPA2...
    > tak to jest, gdy ktoś coś zbyt długo trzyma w kar_tonach...]

    Jakieś trzy tygodnie, może miesiąc.

> [...]
    r_OnlineManual_Win_PL_V02.pdf
    > WPA2-PSK
    >
    > Chciał Radiusa, więc chyba wiedział, czego chce -- i nie sprawdził

    Nie chcał Radiusa, nie wiem, czy wiedział co to jest.
    Ale to wymóg w niektórych firmach.
    Infrastrukturę dostał razem z wynajmowanymi pomieszczeniami.
    Natomiast wymagania techniczne znał, a przynajmniej dostał je.

> [...]
    > pojedynczych sztuk WiFi... A tu -- fafnaście w ciemno...
    >
    > Mógł tedy postawić APek tylko do drukarek? ;) Bez Radiusa. ;)

    Jeśli nie znasz zasad instalowania sprzętu w firmach i polityki
    bezpieczeństwa, to lepiej nie pisz na te tematy.
    Dopowiem: w niektórych firmach to nie tylko urządzenia są włączane do
    domeny, ale nawet USB w laptopach są blokowane na działanie tylko z
    niektórymi urządzeniami.

> [...]
    > możliwości są nieco szersze...)
    >
    > Mnie nie przeszkadza zbyt mocno brak 5GHz w drukarce...
    > [choć nieco wqrwia producenckie oszczędzanie]

    Wygląda na to, że nigdy nie pracowałeś w jakiejkolwiek firmie dbającej o
    bezpieczeństwo.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 29. Data: 2023-10-30 01:19:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-29, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > Nie chcał Radiusa, nie wiem, czy wiedział co to jest.
    > Ale to wymóg w niektórych firmach.
    > Infrastrukturę dostał razem z wynajmowanymi pomieszczeniami.
    > Natomiast wymagania techniczne znał, a przynajmniej dostał je.

    Takie coś jest typowe? Jak tam wygląda izolacja pomiędzy najemcami?
    Vlany? Z czego wynika taki model?

    Znam realia typowych sieci firmowych (tzn. tych gdzie dbają w miarę o
    bezpieczeństwo), ale na poziomie zarządcy budynkiem/infrastrukturą nie
    znam - nie kwestionuję, po prostu jestem ciekaw jak to wygląda.

    --
    Marcin

  • 30. Data: 2023-10-30 09:06:05
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 30 Oct 2023 00:19:53 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > bezpieczeństwo), ale na poziomie zarządcy budynkiem/infrastrukturą nie
    > znam - nie kwestionuję, po prostu jestem ciekaw jak to wygląda.

    Wydzielone sieci: V-Lany, dopuszczanie po MAC-adresach, itp.
    Natomiast medium (kabel/WiFi) tu nie ma znaczenia - oczywiście poza
    zabezpieczeniem WiFi.
    Natomiast infrastruktura może być jedna fizyczna.
    Aktualnie to nawet całe serwerownie bywają wirtualne, łącznie z routerami.
    Nawet na urządzeniach SAN można dać wiele przestrzeni i je dowolnie kroić.

    Już nawet tanie proste routery (np. Mikrotika) potrafią ustawić na
    poszczególnych "dziurkach" zupełnie co innego - jak np. całkiem inna sieć z
    innym NAT/routingiem, adresacją, firewallem itd. - tak, jakby w jednej
    skrzynce było wiele niezależnych od siebie routerów.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam