    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Problem z kontrolą zakresu tonalnego
    Date: Wed, 22 May 2013 22:51:36 +0200

    W dniu 2013-05-22 17:50, Janko Muzykant pisze:

    > Mniej więcej wygląda to tak: najpierw mamy obraz rzeczywisty, zastany,
    > widziany przeciętnymi oczyma, od praktycznie zera (środek jaskini,
    > latarki zgaszone) do mniej więcej 20ev - słoneczne sceny. Samo słońce
    > oczywiście wykracza poza tę skalę, ale widzimy go jako ''białe'' po prostu.

    No tak... to jasne jak białe słońce o +20ev :-D

    > Teraz matryca musi to zarejestrować i jeśli jest dobra, złapie
    > kilkanaście ev, z czego nieco mniej będzie miało wartość obrazotwórczą,
    > a reszta do niczego się nie nada (...)

    To też jasne. Mniej więcej tak postępuję.

    > Kolejno należy skompresować sygnał zarejestrowany w przestrzeni 12/14
    > bitów do ośmiu i należy to zrobić nieliniowo, zgodnie z estetyką. Na tym
    > etapie już nic nie ginie, zmniejsza się tylko rozdzielczość tonalna,
    > który to problem nie ma praktycznie znaczenia (stosuje się mechanizmy
    > dyfuzji).

    A czemu tak? Ja staram się dokładnie odwrotnie postępować czyli
    konwertuję RAWy z domyślnymi ustawieniami ACR (nazwijmy to konwersją
    "liniową") to postaci 16-bitowej. Potem składam otrzymane obrazy do
    postaci 32-bitowej (float - czyli powstaje HDR) a dopiero potem
    konwertuję nieliniowo do 16 czy 8 bitów. Na tym etapie mam pewien kłopot
    - o czym wspominałem i co niżej rozwinę.

    > Do przekształceń można używać krzywych i podobnych narzędzi, ale nie
    > ''jasności/kontrastu'' czy automatów. Patrz na histogram i dbaj, by nic
    > nie wyciąć poza przestrzeń.
    >
    > HDRy to trochę inna bajka, ale zawsze jest gdzieś etap, gdy trzeba użyć
    > oka, a nie automatu.

    I tu jest ten problem - przechodzimy do sedna. Mój problem bardziej
    dotyczy posługiwania się narzędziami niż samej teorii HDRów. Zakała
    rozwoju jaką jest marketing, zablokował masową produkcję monitorów HDR
    więc cholernie kiepsko pracuje się na zwykłych IPSach czy co tam się ma.
    To również wpływa na sposób pracy. Obraz jaki zaprezentowałem był
    przetwarzany jako HDR trochę "na pałę". Polegało to mniej więcej na tym,
    że bardziej sobie wyobrażałem co otrzymam po konwersji niż widziałem to
    na ekranie.

    Drugi kłopot to potrzeba przeprowadzenia innego mapowania tonów dla
    poszczególnych części obrazu. Na przytaczanym przykładzie powstały dwa
    obszary: powyżej i poniżej linii brzegowej morza. Poradziłem sobie jak
    góral wiążący buta dżdżownicą. Wydaje mi się, że to nie do końca
    właściwa droga. Mianowicie najpierw całość skonwertowałem do postaci 16
    bitowej (nieliniowo). Histogram pokazujący to co uzyskam nie wykazał, że
    niebo zostanie prześwietlone a wręcz, że będę miał spory zapas dynamiki
    (na oko 30%). Po konwersji najjaśniejszy obszar nieba wypadł ni z
    gruszki ni z pietruszki na poziomie 100%. Mało tego... musiałem
    wizualnie ocenić gdzie są te obszary gdyż w Szopie chyba nie ma opcji,
    która podświetla takie właśnie miejsca.

    Co więc zrobiłem? Z obrazu HDR wyciąłem obszar morza i w górę i
    skonwertowałem do 16 bitów w/g innych, przy okazji bardziej zgodnych z
    moją wizją ustawień. Dalej pracowałem w 16 bitach jako bardziej
    przewidywalnych w konwersji do 8 bitów (i przy okazji pozwalających na
    mniej stratną pracę). Druga, całkowicie automatyczna konwersja z 16 na 8
    bitów nie powodowała ekscesów. Stąd moje pytania w stylu "jak żyć" w
    wątku otwierającym.

    Marek