  • 81. Data: 2010-08-07 01:00:13
    Temat: Re: Prośba o radę : programista bez dyplomu ?
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    On 8/5/2010 11:44 PM, Mariusz Marszałkowski wrote:
    > Ogólnie do predykcji i wspomagania decyzji w przedsiębiorstwie.
    > Nie ma na to tyle środków ile bym chciał, prawdopodobnie starczy na
    > 20-30 kompletów płyta+procesor+pamięć, a reszta dla elektrowni.

    Czy przypadkiem nie bierzesz się do tego od zupełnie niewłaściwej strony?

    Tak na oko to chcesz modelować całą całość, full wypas AI i co tylko do
    głowy ci przyjdzie. Przez co chcesz wiedzieć, jakie jest optymalny stan, do
    którego będziesz starał się dobiegać. Miło mieć szczytne plany na całe
    pięciolatki - do dziś mam jakieś wykresy z tego rodzaju prognozowania
    produkcji traktorów Ursus i kombajnów Vistula. Niezłe jako dożywotnie
    zajęcie, nie zdziw się jednak, jak będzie równie skuteczne jak wróżenie z
    fusów lub typowanie wygranych w Lotto.

    slawek

  • 82. Data: 2010-08-07 06:18:16
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 7 Sie, 03:00, "slawek" <s...@h...pl> wrote:

> [...]
    > produkcji traktorów Ursus i kombajnów Vistula. Niezłe jako dożywotnie
    > zajęcie, nie zdziw się jednak, jak będzie równie skuteczne jak wróżenie z

    Zupełnie nie zrozumiałem, co właściwie ma mnie zdziwić?
    Pozdrawiam

  • 83. Data: 2010-08-07 07:06:42
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    grup
    0g2000yqi.googlegroups.com...
    > Zupełnie nie zrozumiałem, co właściwie ma mnie zdziwić?

    Ja tam nie neguję etc.

    Ale wątpię, czy tego rodzaju "wspieranie decyzji" - czyli jakieś złożone
    obliczenia (sieci neuronowe, sztuczna inteligencja, optymalizacja i co tam
    jeszcze chcesz włożyć a wymaga aż takiej mocy obliczeniowej i nie zadowoli
    się netbookiem) - są w stanie z miernego dyrektora czy prezesa,
    niepotrafiącego podjąć potrzebnych decyzji, zrobić rekina biznesu i
    gospodarności.

    Już dałeś wyraz swojej naiwności, zakładając iż ceny energii elektrycznej
    będą stałe przez najbliższe trzy lata. Wątpię czy ten twój "algorytm", do
    którego zastosowania w praktyce potrzebujesz aż tyle, będzie miał dobre
    podstawy teoretyczne w zakresie ekonomii.

    slawek

  • 84. Data: 2010-08-07 08:56:09
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 7 Sie, 09:06, "slawek" <s...@h...pl> wrote:
> [...]
    > się netbookiem) - są w stanie z miernego dyrektora czy prezesa,
    > niepotrafiącego podjąć potrzebnych decyzji, zrobić rekina biznesu i
    System już jest, działa dobrze i nie ma aż tak wiele wspólnego z tzw
    sztuczna inteligencją. Problem w tym, że czasami wyniki są potrzebne
    za 5 minut, a akurat to jest przypadek w którym program potrzebuje
    5 tygodni na wyniki. Trzeba fragmenty deterministycznego algorytmu
    zastąpić jakąś wydajną heurystyką. Próbuję zbudować optymalne
    grafy decyzyjne z pamięcią. Czy to jest skuteczne? Poprzedni
    eksperyment
    po pół roku dał niewiele gorszy graf niż wpisany ręcznie, ale
    liczyliśmy
    go tylko na kilku kiepskich komputerach, które jeszcze w dodatku
    czasami były używane do czegoś innego.

    > Już dałeś wyraz swojej naiwności, zakładając iż ceny energii elektrycznej
    > będą stałe przez najbliższe trzy lata.
    Nie mam do wydania aż tak dużej kwoty, żeby pomyłka o 5% mocno
    zabolała. Wystarczy mi zestaw optymalny na obecną cenę energii.

    > Wątpię czy ten twój "algorytm", do
    > którego zastosowania w praktyce potrzebujesz aż tyle, będzie miał dobre
    > podstawy teoretyczne w zakresie ekonomii.
    Tutaj model ekonometryczny jest dość prosty, tylko rozwiązanie wymaga
    wykładniczego czasu.

    Pozdrawiam

  • 85. Data: 2010-08-07 09:41:40
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    grup
    g2000yqe.googlegroups.com...
    > Nie mam do wydania aż tak dużej kwoty, żeby pomyłka o 5% mocno
    > zabolała. Wystarczy mi zestaw optymalny na obecną cenę energii.

    Co zrobisz jeżeli będzie to 50%?

    Co zrobisz, jeżeli odkryjesz, że ciepło wytwarzane przez owe CPU może być
    normalnie używane od ogrzewania pomieszczeń, co - jeżeli wcześniej też było
    elektryczne - daje zerowy koszt energii do obliczeń?

    > Tutaj model ekonometryczny jest dość prosty, tylko rozwiązanie wymaga
    > wykładniczego czasu.

    Jak słyszę "ekonometria" to uśmiecham się szeroko. Bo wiem z czego.

    Przecież pisałem o tym, że mam gdzieś jeszcze wyniki symulacji z lat 60-tych
    liczby traktorów i kombajnów potrzebnych PGR-om w roku 2000... Co więcej
    dodać? Jeżeli problem jest O(a^N), i jeżeli a > 1, N > 1, to nic sensownego
    z tego nie wyjdzie. Zwłaszcza jeżeli nie masz pełnej kontroli nad rynkiem
    itd. itp.

    Już lepiej przewidywać trafienia w Lotto - też bez sensu, ale zawsze znajdą
    się naiwni, którzy twój program kupią.

    slawek

  • 86. Data: 2010-08-07 11:08:46
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 7 Sie, 11:41, "slawek" <s...@h...pl> wrote:
    > Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    > grup
    g2000yqe.googlegroups.com...

    > Co zrobisz jeżeli będzie to 50%?
    Nie wiem... może sprzedam część komputerów, a z pieniędzy opłacę
    energię dla tych co zostaną? Może będzie następna gotówka na
    następny projekt, na ten początkowo też nie miało być.

    > Co zrobisz, jeżeli odkryjesz, że ciepło wytwarzane przez owe CPU może być
    > normalnie używane od ogrzewania pomieszczeń, co - jeżeli wcześniej też było
    > elektryczne - daje zerowy koszt energii do obliczeń?
    Za małe kwoty żeby zatrudnić kogoś kto by przejmował się wszystkimi
    szczegółami.

> [...]
    > z tego nie wyjdzie. Zwłaszcza jeżeli nie masz pełnej kontroli nad rynkiem
    Przewidywanie rynku, ale zupełnie w innym zakresie o jakim piszesz,
    już
    zrobiliśmy, gdy pracownik jest "skacowany" to nawet się sprawdza.

    Teraz chodzi o coś w rodzaju zabezpieczeniem przed skutkami kilku
    podjętych decyzji. Każda z osobna wydaje się w porządku, ale od
    czasu do czasu efekt kilku podjętych na raz może doprowadzić do
    strat, albo uniemożliwić inne ruchy.

    > Już lepiej przewidywać trafienia w Lotto - też bez sensu, ale zawsze znajdą
    > się naiwni, którzy twój program kupią.
    Na tym już zarobiłem, ale wcale nie lepiej, bo ile można wyciągnąć od
    emeryta
    który w dodatku połowę wydaje na grę w Lotto?

    Pozdrawiam

  • 87. Data: 2010-08-07 13:00:05
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@s...stop.pl>

    W dniu 2010-08-06 21:41, r...@m...com pisze:

    > Szanse sa duże.
    >
    > Programista jest jednym z tych zawodow, do ktorego prawo nie wymaga
    > potwierdzonych odpowiednim dokumentem kwalifikacji.

    Nie wymaga choćby z tego powodu, że nie ma uczelni kształcących
    programistów w sensie takim jak np. lekarzy. Te które istnieją dają
    jakieś podstawy teoretyczne, które ktoś wystarczająco ambitny może
    poznać sam. Tak więc dyplom uczelni w tej branży często oznacza
    teoretyka a nie praktyka gotowego do pracy.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

    --
    www.soft-system.pl

  • 88. Data: 2010-08-07 14:19:30
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    grup
    9g2000yqc.googlegroups.com...
> [...]
    > podjętych decyzji. Każda z osobna wydaje się w porządku, ale od
    > czasu do czasu efekt kilku podjętych na raz może doprowadzić do

    Bardo mundre... jeżeli założysz monopol na podejmowanie decyzji oraz zero
    konkurencji, zero nieprzewidzianych wypadków, stabilny system podatkowy itd.

    Równie efektywne byłoby przyjęcie Zasady Numer Jeden: "naraz podejmujemy
    tylko jedną decyzję". Oszczędności: 20 maszyn, energia elektryczna, etat
    programisty.

    slawek

  • 89. Data: 2010-08-07 17:38:01
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 07/08/2010 15:19, slawek wrote:

> [...]
    >
    > Równie efektywne byłoby przyjęcie Zasady Numer Jeden: "naraz podejmujemy
    > tylko jedną decyzję". Oszczędności: 20 maszyn, energia elektryczna, etat

    sławek, nie znasz kontekstu. Być może tych decyzji trzeba podjąć tak
    dużo, ale w kwestiach tak skomplikowanych, że ludzie nie są w stanie
    zrobić tego bez pomocy maszyn?

    B.

  • 90. Data: 2010-08-07 19:41:25
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Bronek Kozicki" <b...@s...net> napisał w wiadomości grup
    com...
    > sławek, nie znasz kontekstu. Być może tych decyzji trzeba podjąć tak dużo,
    > ale w kwestiach tak skomplikowanych, że ludzie nie są w stanie zrobić tego
    > bez pomocy maszyn?

    Oj, różnie bywa. Jednak jakoś nie widzę, po co potrzebna jest aż taka moc
    obliczeniowa - jeżeli to ma być zarządzanie przedsiębiorstwem - na tyle
    małym, że do projektu delegowali jednego człowieka. Sensowna strategia plus
    generator liczb losowych plus ktoś w miarę kompetentny - to moim zdaniem
    wystarczy. Oczywiście od podejmowania decyzji godnych tego miana. Bo np.
    sortowanie jajek (co jajko to decyzja!) itp. - to automaty dobrze robią.
    (Jednak nie potrzeba do tego wielkiej mocy obliczeniowej.)

    slawek