    Date: Sun, 5 Mar 2023 23:05:10 +0100
    Subject: Re: Skąd skrapla się woda w kompresorze powietrza?
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2023-03-04 o 23:51, Arnold Ziffel pisze:
    > Jak wiadomo, w butli kompresora i ogólnie w instalacji pneumatycznej
    > zawsze prędzej czy później skrapla się woda. Co właściwie za to odpowiada?
    > Ciepło z kompresora (powietrze, które wychodzi, jest ciepłe, a potem się
    > schładza)? Zamknięty charakter układu? Utrzymujące się w nim ciśnienie?
    >
    > Pytam, bo przerabiam sobie instalację pneumatyczną i w miejscach, w
    > których może się skraplać woda, porobiłem odwodnienie, ale jest jedno
    > miejsce, w którym nie mogę tego zrobić (rura biegnie pod ziemią od domu do
    > garażu). Tam woda naturalnie będzie spływać i się gromadzić.

> [...]

    Woda skrapla się na zimnych powierzchniach o temperaturze niższej niż
    punktu rosy dla aktualnej wilgotności i temperatury powietrza.
    Większość tablic z punktem rosy jest niestety tylko dla ciśnienia
    atmosferycznego.
    https://web.archive.org/web/20121021023307/http://ww
    w.webac.pl/informacja/td2.pdf
    Firmy od pneumatyki podawały kiedyś poprawki na wzrost ciśnienia, ale
    teraz tego nie widzę.

    Radzę pochylić rury instalacyjne tak, by skropliny spływały w jedno
    miejsce i tam zrób pułapkę (zbiorniczek i zaworek).

    Sprężone powietrze ma większą wilgotnosć względną, więc czasem może za
    sprężarką pojawić się mgła. Warto więc dać odwadniacz na wylocie ze
    sprężarki.

    WM